Seminar Verandermangement: beoordeeld met een 9

21 januari 2020

Seminar Verandermangement

Hoe kun je verhalen inzetten om mensen mee in beweging te krijgen? Hoe zijn de geheimen van de filmwereld toe te passen binnen jouw bedrijf?

Zomaar twee van de vragen die werden beantwoord tijdens het vernieuwende seminar van excap: geen verandering zonder beweging. Een seminar waar Arjen van Hijum, Marliek Coppens en Marc Linssen probeerden samen te vatten hoe je medewerkers kunt raken, boeien en de juiste richting in kunt laten bewegen om de gewenste verandering te realiseren. Benieuwd wat je hebt gemist? In deze blog blikken we uitgebreid terug op het event. Alvast een spoiler: dankzij het succes van de eerste editie keert het seminar terug op 12 maart 2020!

Op 7 november kwamen wij bij elkaar bij het Nationaal Militair Museum te Soest. Een prachtige locatie die mooi aansloot bij het onderwerp van de dag. Het doel van een succesvolle (verander)manager is immers om zijn medewerkers spreekwoordelijk te laten vliegen. Omringd door een indrukwekkende serie aan historische vliegtuigen, benoemden de sprekers treffende voorbeelden van succesvolle verandering, behandelden zij de kracht van storytelling en werd de meest vooruitstrevende methodiek besproken, gereed voor implementatie binnen jouw organisatie.

Storytelling als managementtool                           

Marc Linssen trapte het seminar af met een overweldigend verhaal, doorspekt van persoonlijke voorbeelden rondom thema’s zoals zelfgroei en samenwerking. Marc is gerenommeerd scenarioschrijver van televisieproducties zoals Beatrix, Goede Tijden, Slechte Tijden en Cruijff. Als geen ander weet hij mensen te inspireren en in beweging te brengen. Op het podium  demonstreerde hij wat de kracht is van drama. En hoe mensen bereid zijn om zich aan te sluiten bij een plan, dan wel een verandering, zolang zij zich kunnen identificeren met het achterliggende verhaal. Eén van de meepikkers voor jouw volgende veranderscenario: het is niet altijd vervelend om te luisteren naar problemen.

Foto: Marc Linssen beschrijft hoe een goede boodschap in elkaar zit en hoe deze bijdraagt aan verandering.

Verandermanagement model

De volgende spreker was Arjen van Hijum, algemeen directeur van excap. Arjen begon direct met het inzichtelijk maken van de kwaliteiten van een moderne leider. Samen met de aanwezigen nam hij essentiele eigenschappen & vaardigheden van enkele bekende ‘leiders’ uit het heden en verleden door. Leiderschap is nodig om verandering te realiseren en daarom ongetwijfeld onderdeel van het model waaraan het verhaal Marliek & Arjen opgehangen was. Een model dat zes onderdelen bevat die cruciaal zijn als het gaat om verandering: leiderschap, visie, belang, plan, middelen en competenties. Tegelijkertijd legt het model bloot wat er gebeurt wanneer één van deze onderdelen ontbreken in het proces van verandering. 

Gezamenlijk met Marliek Coppens, Manager Consultancy van excap, werden de verschillende onderdelen één voor één besproken. Waarom bewegen ze nou niet mee? Ontbreekt het aan leiderschap binnen een organisatie? Dan is er geen executie. Mist er een visie? Dan ontstaat er verwarring. Is er geen gezamenlijk belang? Dan is weerstand een logisch gevolg. Geen plan? Veracht dan chaos is het proces van verandering. Zonder de juiste middelen realiseer je eerder frustratie dan de gewenste verandering en wanneer benodigde competenties ontbreken, dan zal angst de verandering in de weg staan. Elk onderdeel werd ondersteund met voorbeelden en er werden antwoorden gegeven op vragen als: Waarom ontstaat er vaak verwarring over de te realiseren verandering? Hoe kunnen we weerstand verminderen? Hoe scheppen we orde in de chaos van verandering? Op welke manier zorgen we voor weinig tot geen frustratie bij veranderingen en hoe faciliteren we de gehele beweging en niet enkel de boodschap? De input vanuit en interactie met het publiek zorgde voor de verdere concretisering van de onderdelen.

Foto: Marliek Coppens 'in beweging'

Het Dumbo effect

Je wil als organisatie mensen laten vliegen. Deze metafoor liep als een rode draad door de verhalen van de dag. Marliek heeft daar een kenmerkende term voor: Het Dumbo effect. Want, net als dat kleine olifantje van Walt Disney, kunnen mensen boven zichzelf uitstijgen. Waar Dumbo daar in de gelijknamige film een veertje voor nodig heeft, daar heeft ieder individu zijn eigen trigger, zijn eigen veertje.

Marliek sloot haar redenering af met een innemend verhaal over haar eigen groei. De stappen die zij heeft genomen om haar eigen onzekerheid te overwinnen en uiteindelijk, zoals op de dag van het event, op een podium voor een zaal vol mensen te staan. De boodschap kwam bij alle aanwezigen meer dan binnen: iedereen heeft zijn veertje, maar alleen een goede manager weet deze ook te herkennen en te gebruiken. Pas dan bewegen je medewerkers voor jou uit, in plaats van dat je het gevoel hebt dat je ze vooruit moet zien te duwen.

Foto: deelnemers op het podium

Aanmelden voor de volgende editie

Het ultieme compliment voor het seminar zijn de reacties van de bezoekers. Zij beoordeelden het event met een 9 en daarmee kunnen we terugkijken op een succesvolle dag. Daarom mogen we met veel plezier aankondigen dat het seminar op 12 maart 2020 terugkeert. Wil je je aanmelden of ben je op zoek naar meer informatie? Neem dan een kijkje op onze eventpagina.

 

We sluiten af met een paar quotes:

“Goede tips om andere in beweging te krijgen door het eerst bij jezelf te zoeken. Kwetsbaar opstellen!” - Jessica Mulder, Mills Fashion Company

“Het is ontzettend boeiend verteld, met handvatten waar je mee aan de slag kan! Op een mooie locatie.” -Ivon Derksen, St. Anna Advies

“Het was erg leuk en prettig om te zien, dat iedere presentator/presentatrice mij wist te pakken en vast te houden. Ik verliet het gebouw met veel energie.”- Remco van Bussel, Scotch & Soda

 

FAQ

  • Wat is mystery guest onderzoek?

    Mystery guest onderzoek is een marktonderzoek waarbij mystery guests worden ingezet om klantreizen (Customer Journeys) te testen op kwaliteit, operationele efficiëntie, beleving, emoties en indruk. Dankzij deze objectieve resultaten, worden nieuwe inzichten verkregen om de juiste stappen te kunnen nemen in de optimalisatie van processen. Meer weten

  • Welke soorten mystery guest onderzoek bestaan er?

    Er is een heel breed scala aan onderzoeken. We kunnen ze het beste indelen in 3 overkoepelende categorieën: voor klanten, voor medewerkers en overige. Bij de laatste categorie gaat het eerder om kwaliteitsaudits, candidate experience en discriminatieonderzoek. Alle onderzoeken

  • Wordt mystery guest onderzoek ook voor online journeys ingezet?

    Absoluut. Een online shopper winkelt anders dan een klant in een fysieke winkel. Online mystery shopping legt knelpunten van je website of webshop bloot, zodat je de online ervaring kunt verbeteren. De gehele buyer journey wordt gemeten. Tot en met het retourneren van de aankoop. Meer weten

  • Hoe gaan Customer Journeys en mystery guest onderzoek samen?

    Bij mystery guest onderzoek gaan we door alle stappen van de Customer Journey (klantreis). Bij elke stap meten we hoe deze stap bijdraagt aan een uitstekende klantervaring. Uniek aan onze methode is de ExperienceCapture, waarbij bewuste en onbewuste emoties worden vastgelegd voor elke stap.

  • Welke criteria bepalen de kostprijs van een goed mystery guest onderzoek?

    Elk onderzoek bestaat uit Project Management, Briefing, Uitvoering en Rapportage. Daarbij geldt dat de uitvoering de grootste kostenpost is. Deze post wordt beïnvloed door het aantal uit te voeren metingen, de complexiteit, de lengte van de opdracht en het profiel van de mystery shopper. Meer weten

  • Wat is de impact van mystery guest onderzoek op CX en EX?

    Dankzij de innovatieve rapportagetools en de frequentie van de metingen, verkrijg je inzicht in de resultaten. Vervolgens kun je actiegerichte conclusies formuleren. Jouw impact wordt: hogere klant- en medewerkerstevredenheid én een hogere omzet. Customer Experience

  • Kan ik de resultaten monitoren tijdens het mystery guest onderzoek?

    De resultaten worden samengebracht in een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard. De resultaten en voortgang kunnen daardoor live gevolgd worden. Handig is dat je het dashboard op desktop, tablet of mobiel kunt raadplegen en dat je de rapporten kunt exporteren.

  • Hoe haal ik de juiste inzichten uit de vele data en databronnen?

    Veel bedrijven verzamelen steeds meer klantdata. Dit betreft zowel data vanuit eigen systemen als data vanuit externe (onderzoeks)partners. Excap kan helpen om deze verschillende databronnen aan elkaar te koppelen. Zo ontstaan overkoepelende inzichten om een finale impact te realiseren.

  • Welke voorbeelden uit de praktijk bestaan er?

    Maandelijks publiceren we nieuwe inzichten over Customer Experience en Employee Experience. We vinden het belangrijk dat we eigen expertise met ons netwerk kunnen delen. Ook laten we met plezier excap's ambassadeurs aan het woord: tevreden klanten bij wie we voor echte impact hebben gezorgd.

  • Verzorgt excap ook buiten de Benelux mystery guest onderzoek?

    Zeker! Dankzij ons uitgebreide netwerk van partners en jarenlange ervaring met internationale projecten voeren wij niet alleen mystery guest onderzoek uit in heel Europa (en daarbuiten), maar ook audits, customer journey onderzoek, consultancy en kwalitatief onderzoek. Meer weten

  • Hoe kan ik de medewerkersbeleving onderzoeken?

    Employee experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende afdelingen worden onderzocht. Zo'n onderzoek vindt doorgaans een keer per kwartaal plaats, maar gebeurt idealiter om de twee weken. Zo kan voortgang en beleid goed opgevolgd en onmiddellijk bijgestuurd worden. Meer weten

  • Kan ik ook mystery shopper worden?

    Dat kan! Iedereen vanaf 18 jaar kan mystery shopper worden bij excap. Doe de test om te zien of jij geschikt bent. Geslaagd? Dan mag jij jezelf mystery shopper noemen!

  • Waarom is de feedback van mystery shoppers betrouwbaar?

    Onze mystery shoppers krijgen voor aanvang van hun opdracht een uitgebreide briefing waardoor ze altijd goed voorbereid op pad gaan. Het aantal opdrachten per mystery shopper houden we beperkt om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Een interne controle doet de rest.

  • Wie zijn de mystery shoppers van excap en hoe groot is dit bestand?

    Ons bestand, dat ruim 5000 mystery shoppers telt, bestaat uit zeer verschillende mensen. Van jong tot oud, van make-upliefhebbers en klussers tot leerkrachten en ingenieurs.

  • Kan ik zelf een bijkomende vraag stellen?