Wat is Employee Experience en hoe verbeter je die van jouw organisatie?

de zoektocht naar tevreden en betrokken medewerkers

In het huidige maatschappij maken veel millennials zich hard voor een heroverweging van banen en werkomstandigheden. Medewerkers verwachten transparantie, groeimogelijkheden en een personeelservaring die zowel uitdagend als leuk is.

Cultuur, waarden en visie maken allemaal onderdeel uit van de beleving van de medewerker. Als bedrijf wil je daarom elk aspect van het werk onderzoeken. Van  vergaderingen, management, systemen en communicatie. Alles om een ​​ervaring te creëren die ervoor zorgt dat medewerkers zich gesteund, welkom en gehoord voelen.

Op deze pagina zetten we uiteen wat de employee experience is, waarom het belangrijk is en hoe een bedrijf kan verbeteren. Dit helpt werkgevers om toptalent aan te trekken en te behouden, een productieve en bevredigende werkplek te bieden en teams gewoon gelukkiger te maken - zowel professioneel als persoonlijk.

Wat is employee experience?

De definitie van employee experience kan van plaats tot plaats verschillen, maar de meest gebruikte definitie is: "wat mensen tegenkomen, observeren of voelen tijdens hun werknemersreis bij een organisatie".

Met andere woorden, hoe gaat een organisatie om met haar werknemers. We zien het bovendien als het hele proces gedurende je arbeidscontract, vanaf het moment dat je een sollicitatiegesprek voert, tot het moment waarop je een alumnus wordt. Deze reis heet ook wel de employee journey. Als je de employee experience goed aanpakt heb je waarschijnlijk een tevreden sollicitant, werknemer en alumni.

Waarom employee experience belangrijk is

Volgens een rapport van Amerikaans onderzoeksbureau Gallup is meer dan de helft van de Westerse beroepsbevolking niet betrokken bij zijn of haar werk - en dat is een probleem voor werknemers en werkgevers. Onverschilligheid heeft verschillende negatieve gevolgen. Om te beginnen kan een ontevreden werknemer niet de motivatie opbrengen om op niveau te presteren, en het is bekend dat bedrijven met ontevreden werknemers veelal een daling van de winst tot gevolg heeft. Een niet-betrokken werknemer zal ook eerder stoppen met zijn of haar baan, wat weinig goeds voorspelt voor het behoud van werknemers, de bedrijfscultuur en de prestaties.

In bepaalde omstandigheden kan een werknemer die ontevreden is slecht over zijn of haar werkgever spreken, hetzij mondeling, hetzij online op beoordelingssites zoals Trustpilot of Glassdoor.nl. Dit kan een blijvend effect hebben op de reputatie van een werkgever.

Een tevreden en verzorgde teamgenoot daarentegen, presteert vaak beter, blijft langer bij het bedrijf, spreekt lovend over de organisatie en helpt het moreel van het bedrijf te stimuleren. Een werknemer die zich gewaardeerd, uitgedaagd en gezien voelt, zal leiden tot positievere referenties, gezondere retentiepercentages en een beter geoliede organisatie. Het belangrijkste is dat je medewerkerstevredenheid weerspiegelt dat de organisatie geeft om haar mensen. Iets wat voor elk bedrijf misschien wel de hoogste prioriteit zou moeten hebben.

Hoe verbeter je de employee experience

Ongeacht het type bedrijf dat u runt: de volgende tips zijn een goed startpunt om jouw medewerkersbeleving te verbeteren. Wanneer men de tijd neemt om enkele of al deze strategieën uit te proberen, kan dit niet alleen zorgen voor gelukkigere werknemers, maar tevens een een gezondere cultuur en een winstgevender bedrijf.

Het begint bij een eerste indruk

De reis van een medewerker begint ruim voor de eerste werkdag van een nieuwe medewerker. In plaats daarvan begint het bij het allereerste contactmoment: wanneer je de vacature opzet en verspreidt. Zorg ervoor dat je een wervingsproces gebruikt, waarbij je vertrouwen wekt bij toekomstige werknemers en hen, als dat kan, positief weet te verassen. 

Kansen om te groeien

Hoewel het belangrijk is om verwachtingen en prestatiedoelen voor medewerkers op te stellen, moet u ook beseffen dat er altijd ruimte is voor mensen om in hun rol te groeien. Je moet de kansen grijpen om precies dat te doen! Dit kan in de vorm zijn van het laten volgen van professionele ontwikkelingslessen door medewerkers, het opzetten van medewerkers met een mentor of het samenstellen van een loopbaanpad, of een stappenplan hoe ze meer verantwoordelijkheid kunnen nemen en in de loop van de tijd promotie kunnen maken. U wilt ervoor zorgen dat werknemers weten dat ze niet vastzitten in één rol bij één salaris.

Beloning, erkenning en beoordeeling

Het is absoluut noodzakelijk dat u uw medewerkers erkent en beloont wanneer ze geweldige dingen doen. Concentreer u ook niet alleen op de grote overwinningen; de kleine dingen worden vaak over het hoofd gezien, maar zullen ervoor zorgen dat een werknemer zich speciaal voelt. U kunt medewerkers herkennen door ze een handgeschreven kaart, cadeaubon of een gratis lunch te geven. Andere bedrijven bieden ook online beloningspunten aan, waar 'punten' kunnen worden ingewisseld voor producten of contant geld. Enkele voorbeelden zijn Bonusly en Bucketlist. Bovendien zijn goede prestatiebeoordelingssystemen ook belangrijk om goed werk te herkennen en plekken te vinden waar werknemers zich kunnen verbeteren. Het is van essentieel belang dat medewerkers consistente, constructieve feedback krijgen en hun sterke en zwakke punten begrijpen, zodat er geen verrassingen zijn wanneer het tijd is voor een jaarlijkse evaluatie. Een slim systeem waarmee een medewerker met een manager over zijn of haar prestaties kan praten, is veel beter dan nooit

Breng medewerkers in beweging!

Er is een markt van wellness-apps die een beetje concurrentie, fitness en plezier op de werkplek kunnen brengen. Medewerkers gezond houden is een belangrijk aspect van medewerkersgeluk. Fitness- en wellness-apps laten zien dat u geeft om het welzijn van medewerkers en de algehele gezondheid. U kunt apps vinden die werknemers helpen om vanachter hun bureau op te staan ​​(Hotseat), te ontspannen en te mediteren (Meditation Studio), eten te volgen (MyFitnessPal) en effectieve dutjes te doen (Power Nap App). Door te focussen op welzijn, laten werknemers ook zien dat het bedrijf om hen geeft als mensen, niet alleen als werknemers, en herinnert het iedereen eraan dat gezondheids- en welzijnskeuzes ook op de werkplek moeten worden gemaakt.

Een divers team

Het is belangrijk dat elke medewerker het gevoel heeft dat hij erbij hoort. Het hebben van een divers team, rekening houdend met leeftijd, etniciteit, geslacht, seksualiteit en werkervaring, zorgt ervoor dat iedereen het gevoel heeft dat hij niet alleen is. Plus, zoals het gezegde luidt: "Als je meer van hetzelfde inhuurt, krijg je meer van hetzelfde." Studies tonen ook aan dat organisaties die zich richten op diversiteit en inclusie, de betrokkenheid van medewerkers, de retentiecijfers en de creativiteit hebben vergroot. Het is niet verrassend dat een divers team keer op keer heeft bewezen betere resultaten te behalen. Het inhuren van medewerkers die verschillende ervaringen hebben opgedaan en verschillende perspectieven hebben, is een cruciaal onderdeel van een tevreden werkplek.

Betrek medewerkers bij het proces

Betrek medewerkers bij het gesprek. Laat het niet aanvoelen als een top-down-ervaring waarbij alleen de directeuren van een team de ervaring inzetten. Krijg feedback van elk teamlid over hoe u uw proces kunt verbeteren en bied mogelijkheden om ideeën te delen over wat u aan uw proces kunt toevoegen, verwijderen of wijzigen. Maak ook gebruik van peer-to-peer-erkenning, zodat collega's de kans krijgen om elkaar te herkennen en deel te nemen aan het creëren van de ervaring. Dit helpt om verbinding en vertrouwen te creëren en geeft betekenis aan ieders acties. Sta open voor herhaling van het proces, zodat het voor iedereen werkt en elke medewerker zich erkend en gewaardeerd voelt.