De 3 stappen voor goed EX onderzoek in de zorg

Van Insight naar Impact

Van insight naar impact

Hoe meet en verlaag je verloop en verzuim in de zorg? Hoe verander je een werkcultuur? Hoe verlaag je de werkdruk? En hoe creëer je gelukkige en vitale zorgmedewerkers?

Vragen die iedereen in de zorg herkent. Van zorgverlener tot HR-specialist en bestuurder. Excap gebruikt een 3-stappenplan om medewerkersbeleving in de zorg écht te verbeteren. Oftewel: inzichten om te zetten naar impact. De 3 stappen van onze methode zijn:

  • Stap 1: Inzichten in de beleving van  medewerkers 
  • Stap 2: Onderzoekt hoe de gevonden data en inzichten verband houden met de dagelijkse werkvloer
  • Stap 3:  De inzichten omzetten naar verbeteringen

Stap 1: Insight

Gedegen onderzoek begint met het vergaren van inzichten. Om medewerkersbeleving (ook wel de Employee Experience) te meten.

Goed onderzoek wordt uitgevoerd via de wetenschappelijk gevalideerde Employee Experience Index (EXI), een alomvattende ‘score’ die de beleving van medewerkers samenvat.

De EXI is gebaseerd op meer dan 500 wetenschappelijke onderzoeken en gaat veel verder dan alleen een medewerkers(tevredenheid)-onderzoek. Het totale model bevat 30 aspecten uit sociologie, psychologie, organisatiewetenschappen en personeelsmanagement, waarvan vaststaat dat die cruciaal zijn voor goede (team)prestaties.

Simpel voorbeeld: dit betekent dat bijvoorbeeld leiderschap wordt gemeten met een gevalideerd instrument voor het meten van leiderschap. Dat al jarenlang in honderden organisaties in tientallen landen wordt gebruikt en gevalideerd. Klinkt logisch, toch? Dat is het ook, maar dit gaat heel vaak mis in onderzoeken.

Stap 2: Activate

Na het opdoen van inzicht en kennis, wordt een koppeling gemaakt met andere data die beschikbaar is. Zo worden de resultaten uit het onderzoek gekoppeld aan belangrijke peilers zoals verzuim, verloop, bevlogenheid/vitaliteit en gedrag.