10 redenen om alle klanten te begroeten
21 november 2012
De begroeting van klanten is essentieel tijdens het verkoopproces. Klanten die zijn begroet zijn onder meer bereid langer te wachten, loyaler en beter in te schatten door de verkopers. De grote merken van deze wereld weten dit en spelen hier op in. De medewerkers van de Apple Stores moeten (hiervoor geïnspireerd door het Ritz-Carlton hotel) bijvoorbeeld binnen enkele seconden na binnenkomst de klant warm begroeten. Maar ook Albert Heijn wenst klanten positiever te stemmen door ze te begroeten.
De eerste begroeting is geen moment om verkoopdruk op te leggen. Begroet de klant dus alleen en vraag niet direct waarmee je kunt helpen. Wat je wel kunt doen is een niet-verkoopgerelateerde opmerking (of ijsbreker) maken.
Een begroeting waarbij geen ‘werkelijk contact’ wordt gemaakt (bijvoorbeeld door de klant niet aan te kijken) en waarbij de activiteiten van de verkoper worden voorgezet, heeft een averechts effect op het succes van het verkoopgesprek.
Zelfs al ben je bezig met een andere klant, je kunt altijd de binnenkomende klant laten blijken dat je hem hebt opgemerkt. Hou hierbij wel de aandacht op de klant die je op dat moment helpt.
Excap onderkent het belang van de eerste begroeting en meet de prestaties hierin voor een groot aantal bedrijven, onder andere door middel van ‘Meet & Greets’. Dit zijn korte mystery shop-bezoeken waarbij de focus ligt op het begroeten van de klant. Verkoopmanagers krijgen hierdoor een waarheidsgetrouw beeld van de mate waarin de verkoopmedewerkers bereid zijn alle klanten te begroeten.
U verlaat de huidige website, u zult nu doorgaan naar een andere website van ons