Blog: Frank 5 jaar in dienst!

6 december 2024

Frank 5 jaar in dienst!

Onze Captain Frank was in september 5 jaar in dienst! De hoogste tijd om wat meer te weten te komen over deze gedreven en sportieve Captain. Benieuwd geworden? Lees snel verder!

 

Kan je iets over jezelf vertellen?

Ik ben Frank, 29 jaar oud en ik ben inmiddels 5 jaar werkzaam bij excap. Ik woon samen met mijn vriendin en dochter in Groningen.

 

Je hebt een echte passie voor sport! Hoe ben je zo sportief geworden?

Ik ben altijd al wel bezig geweest met hardlopen en fietsen. Daarnaast heb ik ook altijd gevoetbald, en later met een vriendenteam. Daar ben ik mee gestopt en toen ben ik wat meer gaan hardlopen en fietsen. Toen kwam het onderdeel zwemmen daar ook nog bij, dus meer trainen in de triatlon-vorm. Afgelopen jaar heb ik voor het eerst een hele IRONMAN gedaan. Daar moesten aardig wat trainingsuren voor gemaakt worden in het zwembad (en in het meer), op de fiets en voor het hardlopen.

Zou je nog een keer een IRONMAN doen?

Ik zou zoiets zeker nog wel een keer willen doen. Niet elk jaar, maar ik ga dit zeker nog een keer doen. Er komen eigenlijk steeds meer uitdagingen bij, helemaal als je zoiets als een IRONMAN hebt gedaan. Ik zou bijvoorbeeld nog wel een keer een ultraloop willen doen. Het is altijd leuk om doelen voor jezelf te blijven stellen.

 

Hoe ben je bij excap terechtgekomen?

Ik ben bij excap terechtgekomen via een stage tijdens mijn studie Facility Management aan de Hanzehogeschool. Het was een meewerkstage in het derde jaar van mijn opleiding. Na mijn stage ben ik als flex-medewerker gebleven bij excap. Uiteindelijk ben ik, na mijn afstudeerstage bij de Provincie Groningen, benaderd door excap voor een vaste positie. Ik vond het bedrijf en de sfeer erg leuk, dus daar hoefde ik niet lang over na te denken.

 

Wat deed je voordat je bij excap terechtkwam?

Ik heb eerst een opleiding in gastvrijheid en toerisme gevolgd. Tijdens deze opleiding heb ik stagegelopen in een hotel en daar heb ik na mijn stage bijna 5 jaar gewerkt in de weekenden en vakanties. Dat deed ik tijdens mijn studie Facility Management bij de Hanzehogeschool.

 

Kan je wat meer vertellen over je functie als projectmanager?

Ik ben nu meer dan een jaar projectmanager. Ik begon bij excap als projectmedewerker, verantwoordelijk voor het aansturen van mystery shoppers. Daarbij deed ik werkzaamheden als het inplannen van opdrachten, mystery shoppers briefen en het verwerken van rapportages. Nu ben ik meer betrokken bij de opzet van projecten, klantcontact en het aansturen van het team. Ik werk nu meer aan de opzetkant van projecten, dus ik heb minder direct contact met mystery shoppers.

 

Mis je ook bepaalde dingen aan je functie als projectmedewerker?

Missen niet, maar het grootste verschil zit hem erin dat ik nu meer geleefd word door mijn e-mail en telefoon. In mijn vorige functie had ik een agenda en wist ik precies wat ik die dag ging doen. Nu reageer ik gedurende de dag op wat er op me afkomt. Dat moet je dan zo goed mogelijk weten te managen en proberen voor te zijn. Dat maakt het leuk en uitdagend!

 

Wat voor projecten deed je het liefst toen je nog projectmedewerker was?

Ik vond het altijd leuk om kleinere projecten te doen, waar ik van begin tot eind alles zelf kon regelen. Bij grotere projecten werk je daar met meerdere mensen aan, dat heeft ook zijn positieve punten, want je leert veel van elkaar. Bij de kleinere projecten begeleidde ik dit zelf, van de planning, tot de uitvoering. Je bent dan ook betrokken bij de opstart van een project, waarbij je alle lijntjes uitstippelt met de projectmanager. Dat vond ik altijd al leuk om te doen. Gezien mijn passie voor sport, vond ik het ook altijd erg leuk om mee te werken aan projecten in de richting van sport, zoals customer journeys bij zwembaden of sportbedrijven.

 

Heb je zelf ook mystery shop opdrachten uitgevoerd?

Ik heb wel een aantal mystery shop opdrachten uitgevoerd, maar niet heel veel. Ik ben daar niet zo’n kei in, dus dat laat ik liever aan andere over. Een van de opdrachten die me goed is bijgebleven, was een bezoek aan een casino, samen met mijn vriendin. We waren maar even binnen en we zaten bij een speelautomaat. Ik stelde een hele normale vraag aan de medewerker, en toen vroeg hij aan mij of ik een mystery shopper was. Dit incident is me altijd bijgebleven, alsof het op mijn voorhoofd stond geschreven. Waarschijnlijk was ik gewoon niet het type doelgroep dat in dat casino kwam en kende hij al zijn vaste gasten. Uiteraard zei ik tegen de medewerker dat ik geen idee had wat hij bedoelde.

 

Wat maakt werken bij excap zo leuk?

Het gemotiveerde team wat er elke dag staat en de gezellige sfeer, maken het werken bij excap erg leuk. Ik vind dat we echt een goed team zijn met z’n allen. Ik waardeer ook de dynamiek die nieuwe collega's met zich meebrengen. Het is altijd leuk om nieuwe stagiaires en collega's in te werken en te zien hoe zij hun eigen manier van werken meebrengen. Ook de dingen die we naast het werk met z’n allen kunnen doen maakt het werken nóg leuker.

 

Wat zijn je hoogtepunten bij excap tot nu toe?

Een van de hoogtepunten voor mij was wel het 20-jarig jubileum van excap, dat we dat met z’n allen hebben kunnen vieren met een reis naar Lissabon. Ook de naamswijziging van Store Support naar excap vond ik een interessant proces. Het was leuk om te zien hoe alles werd aangepast, van e-mailadressen tot logo's. Er komt zoveel bij kijken, want je moet overal aan denken. Het marketingteam is daar toen heel veel mee bezig geweest om alles tot in de puntjes uit te werken. Dit was mooi om te zien. Ik weet nog heel goed dat ’s avonds de nieuwe naam werd bekendgemaakt en omgezet, en dat was toch best een spannend moment, of het allemaal goed zou verlopen.

Heb je tips voor onze mystery shoppers?

Het is heel belangrijk om altijd jezelf te blijven. Blijf altijd dicht bij je eigen situatie en doe alsof je zelf klant bent in een winkel als je een bezoek gaat uitvoeren. Het is belangrijk om opdrachten te doen die goed bij je passen, zodat je je rol goed kunt vervullen. Neem de tijd om producten te bekijken, stel vragen alsof je echt geïnteresseerd bent en gedraag je zoals je dat normaal zou doen bij het winkelen. Nog een andere tip is, pas je kleding aan op de locatie en het type winkel dat je bezoekt. Ga je naar een luxe winkel? Zorg ervoor dat je kleding hierop aansluit. Bezoek je een supermarkt? Houd je outfit dan casual. Door je kleding aan te passen, val je minder op en ga je meer op in de omgeving. Ook zou ik aanraden om direct na het bezoek notities te maken. Dit helpt om later een lopend verhaal te kunnen schrijven. We hebben ook een app waar je mee kan werken, om alvast wat notities te maken vlak na je bezoek. Tijdens een mystery shopping onderzoek moet je veel details onthouden, zoals klantvriendelijkheid, wachttijden en productkennis van het personeel. In plaats van alles proberen te onthouden, is het handig om subtiele aantekeningen te maken. Dit kan bijvoorbeeld door korte kernwoorden te typen op je telefoon, alsof je een berichtje stuurt, of dus gebruik te maken van de app. Zodra je de winkel hebt verlaten, kun je meer gedetailleerde notities maken.

 

Ik heb nog een aantal stellingen voor je, waar kies jij voor?:

Zomer of winter?

Zomer

Stad of natuur?

Natuur!

Reizen of thuisblijven?

Thuisblijven

Avondmens of ochtendmens?

Dat vind ik een lastige, maar dan ben ik toch eerder een ochtendmens!

Een dag zonder telefoon of een dag zonder internet?

Een dag zonder internet!

Een roadtrip maken of vliegen naar je bestemming?

Een roadtrip maken!

Een film kijken of een serie bingewatchen?

Een serie bingewatchen

Vooruitplannen of alles last-minute doen?

Vooruitplannen!

Elke dag je huis opruimen of het één keer per week doen?

Eén keer per week m'n huis opruimen!

Elke dag hetzelfde ontbijt of elke dag iets anders?

Elke dag iets anders?

Zonder muziek leven of zonder stilte leven?

Zonder muziek!

Snel een maaltijd maken of uitgebreid koken?

Uitgebreid koken!

Op tijd gaan slapen of wat langer opblijven?

Op tijd gaan slapen!

Alles zelf doen of anderen om hulp vragen?

Alles zelf doen!

 

Speciaal voor jou ook nog deze sport-gerelateerde stellingen, voor welke stelling kies jij?

Elke dag een beetje sporten of alleen in het weekend?

Het liefst elke dag sporten!

Krachttraining of cardio?

Cardio!

Individuele sport of teamsport?

Individuele sport!

Elke dag trainen of rustdagen inplannen?

Rustdagen inplannen!

Snelheid of uithoudingsvermogen?

Uithoudingsvermogen!

Eén sport perfect beheersen of meerdere sporten beoefenen?

Meerdere sporten beoefenen!

Ochtendtraining of avondtraining?

In het weekend ochtend en doordeweeks in de avond!

Sporten met muziek of sporten in stilte?

Heel afwisselend, maar als ik dan écht moet kiezen, sporten in stilte!

Spontaan trainen of volgens een strak schema?

Spontaan trainen!

Sporten voor het plezier of voor prestaties?

Sporten voor plezier (en uitdaging)!

Krachtige sprints of lange afstand rennen?

Ik vind beide leuk, maar ik neig dan toch naar lange afstand rennen!

FAQ

  • Wat is mystery guest onderzoek?

    Mystery guest onderzoek is een marktonderzoek waarbij mystery guests worden ingezet om klantreizen (Customer Journeys) te testen op kwaliteit, operationele efficiëntie, beleving, emoties en indruk. Dankzij deze objectieve resultaten, worden nieuwe inzichten verkregen om de juiste stappen te kunnen nemen in de optimalisatie van processen. Meer weten

  • Welke soorten mystery guest onderzoek bestaan er?

    Er is een heel breed scala aan onderzoeken. We kunnen ze het beste indelen in 3 overkoepelende categorieën: voor klanten, voor medewerkers en overige. Bij de laatste categorie gaat het eerder om kwaliteitsaudits, candidate experience en discriminatieonderzoek. Alle onderzoeken

  • Wordt mystery guest onderzoek ook voor online journeys ingezet?

    Absoluut. Een online shopper winkelt anders dan een klant in een fysieke winkel. Online mystery shopping legt knelpunten van je website of webshop bloot, zodat je de online ervaring kunt verbeteren. De gehele buyer journey wordt gemeten. Tot en met het retourneren van de aankoop. Meer weten

  • Hoe gaan Customer Journeys en mystery guest onderzoek samen?

    Bij mystery guest onderzoek gaan we door alle stappen van de Customer Journey (klantreis). Bij elke stap meten we hoe deze stap bijdraagt aan een uitstekende klantervaring. Uniek aan onze methode is de ExperienceCapture, waarbij bewuste en onbewuste emoties worden vastgelegd voor elke stap.

  • Welke criteria bepalen de kostprijs van een goed mystery guest onderzoek?

    Elk onderzoek bestaat uit Project Management, Briefing, Uitvoering en Rapportage. Daarbij geldt dat de uitvoering de grootste kostenpost is. Deze post wordt beïnvloed door het aantal uit te voeren metingen, de complexiteit, de lengte van de opdracht en het profiel van de mystery shopper. Meer weten

  • Wat is de impact van mystery guest onderzoek op CX en EX?

    Dankzij de innovatieve rapportagetools en de frequentie van de metingen, verkrijg je inzicht in de resultaten. Vervolgens kun je actiegerichte conclusies formuleren. Jouw impact wordt: hogere klant- en medewerkerstevredenheid én een hogere omzet. Customer Experience

  • Kan ik de resultaten monitoren tijdens het mystery guest onderzoek?

    De resultaten worden samengebracht in een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard. De resultaten en voortgang kunnen daardoor live gevolgd worden. Handig is dat je het dashboard op desktop, tablet of mobiel kunt raadplegen en dat je de rapporten kunt exporteren.

  • Hoe haal ik de juiste inzichten uit de vele data en databronnen?

    Veel bedrijven verzamelen steeds meer klantdata. Dit betreft zowel data vanuit eigen systemen als data vanuit externe (onderzoeks)partners. Excap kan helpen om deze verschillende databronnen aan elkaar te koppelen. Zo ontstaan overkoepelende inzichten om een finale impact te realiseren.

  • Welke voorbeelden uit de praktijk bestaan er?

    Maandelijks publiceren we nieuwe inzichten over Customer Experience en Employee Experience. We vinden het belangrijk dat we eigen expertise met ons netwerk kunnen delen. Ook laten we met plezier excap's ambassadeurs aan het woord: tevreden klanten bij wie we voor echte impact hebben gezorgd.

  • Verzorgt excap ook buiten de Benelux mystery guest onderzoek?

    Zeker! Dankzij ons uitgebreide netwerk van partners en jarenlange ervaring met internationale projecten voeren wij niet alleen mystery guest onderzoek uit in heel Europa (en daarbuiten), maar ook audits, customer journey onderzoek, consultancy en kwalitatief onderzoek. Meer weten

  • Hoe kan ik de medewerkersbeleving onderzoeken?

    Employee experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende afdelingen worden onderzocht. Zo'n onderzoek vindt doorgaans een keer per kwartaal plaats, maar gebeurt idealiter om de twee weken. Zo kan voortgang en beleid goed opgevolgd en onmiddellijk bijgestuurd worden. Meer weten

  • Kan ik ook mystery shopper worden?

    Dat kan! Iedereen vanaf 18 jaar kan mystery shopper worden bij excap. Doe de test om te zien of jij geschikt bent. Geslaagd? Dan mag jij jezelf mystery shopper noemen!

  • Waarom is de feedback van mystery shoppers betrouwbaar?

    Onze mystery shoppers krijgen voor aanvang van hun opdracht een uitgebreide briefing waardoor ze altijd goed voorbereid op pad gaan. Het aantal opdrachten per mystery shopper houden we beperkt om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Een interne controle doet de rest.

  • Wie zijn de mystery shoppers van excap en hoe groot is dit bestand?

    Ons bestand, dat ruim 5000 mystery shoppers telt, bestaat uit zeer verschillende mensen. Van jong tot oud, van make-upliefhebbers en klussers tot leerkrachten en ingenieurs.

  • Kan ik zelf een bijkomende vraag stellen?