blog excap over efficiëntie

Blog: Hoe kunnen we efficiënter worden? - 5 aanbevelingen

20 juli 2021

Om 2021 te kunnen overleven, zet je nu in op efficiëntie, straks op groei

Zeg nu zelf, nog nooit hebben we met zijn allen zo gehunkerd naar vakantie, van jong tot oud. Meer dan ooit willen we de Corona-kopzorgen laten verdwijnen als sneeuw voor de zomerzon. We snakken naar pure fysieke en mentale rust en misschien inspiratie hoe je straks na je terugkeer uit vakantie, de zaken wilt aanpakken. Daarom deze 5 warme aanbevelingen over efficiëntie in het nieuwe werken, productiviteit & groei en consumptiegedrag. 

Aanbeveling 1: Out of Office

Om dit te kunnen doen, is hier al mijn eerste aanbeveling: start met het bewust schrijven van een originele Out-Of-Office waaruit duidelijk blijkt dat je tijdelijk de stekker uittrekt. Je zal merken dat er een soort van instant euforisch gevoel meester van jou maakt bij het schrijven van deze O-O-O. Vervolgens snooze je je WhatsApp, Messenger en alle andere soortgelijke apps. Ter herinnering: de voorbije 18 maanden heb je niks anders gedaan dan achter een scherm liggen hangen voor je job, je boodschappen en je ontspanning.  

Het internationale studiebureau McKinsey & Company spreekt van een Digitale Migratie die heeft plaats gevonden: het is de shift die ten gevolge de pandemie, zich voorgoed heeft doorgezet en omvat de wijze hoe wij voortaan zullen werken én leven.  

In volgende paragrafen ga ik hier verder op in maar bottom line gaat het telkens over  

‘Hoe kunnen we efficiënter worden?’ 

Aanbeveling 2: Probeer een antwoord te formuleren op deze vraag 

Dit is ook meteen de tweede aanbeveling die ik jullie met deze blog wil meegeven.  Bedenk in alle rust, hoe jij met je bedrijf hier kan op antwoorden. Efficiënter worden is dé uitdaging die op jou ligt te wachten na je welverdiende vakantie. Ondanks de hoge vaccinatiegraad zullen we toch nog een tijd beperkt blijven in onze bewegingsvrijheid. Volgens het Federaal Planbureau nivelleren we de omzet van voor Corona pas vanaf midden 2022 (5). Als je 2021 toch met een orgelpunt wilt afsluiten, leg je focus dan nu op optimalisatie en innovatie.  

‘Het nieuwe werken’

FACTS & FIGURES: 

  • Q1 van 2022: Tech bedrijven als Google en Facebook laten hun werknemers telewerken tot dan. 
  • 79% van de Belgische KMO’s is bereid om de mogelijkheid tot telewerken te behouden. Voor de uitbraak van Corona, was telewerk slechts bij 1 op 3 Belgische bedrijven ingeburgerd (1). 
  • 25% van de arbeidsbevolking kan 3 tot 5 dagen per week werken op afstand (2)  
  • 5,7% was de prijsstijging op de Belgische kantoormarkt tegenover vorig jaar. Bij internationale vastgoedinvesteerders is er een daling van 33% in de traditionele kantorenmarkt van Manhattan. Bpost verhuist van hoofdkantoor en gaat van een capaciteit van 2500 naar 700 werkplekken. 

Feiten die wijzen dat werkgevers rekening houden met ‘het nieuwe werken’, een ideale mix tussen telewerk en een paar dagen op kantoor. Bedrijven zullen enerzijds fors investeren in technologieën die efficiënte communicatie bevordert – denk aan video conferencen, project tools, willekeurige werkplaatsen met dock-in stations. Als het echt nodig is, vertrekken we uitzonderlijk nog op zakenreis. Anderzijds wordt meer aandacht besteed aan de randvoorwaarden die een thuiskantoor moet hebben. ‘Het nieuwe werken’ wordt naar een next level getild.  

En hoe staat het op de arbeidsmarkt? De aanwervingsintenties nemen weer toe, alleen, de werkgevers vinden geen of nauwelijks kandidaten (3). Nochtans hoor je nu wel eens in de virtuele wandelgangen dat deze bizarre tijd werknemers heeft doen nadenken over de job, de carrière, de werkplek …  We hebben het concreet over talentvolle mensen die in overweging zijn om zich beschikbaar te stellen op de arbeidsmarkt maar in deze onzekere tijd toch niet dé stap durven zetten.  Je zal als werkgever alles uit de kast moeten halen om deze mensen te kunnen overtuigen om voor jou te komen werken. Het ‘nieuwe werken’ wordt de minimum norm én je candidate-en employee experience zullen top moeten zijn. 

Aanbeveling 3: Leestip > Candidate Experience en Candidate Journey | excap 

 

Productiviteit & Groei dankzij nieuwe investeringen 

FACTS AND FIGURES: 

  • Crisis 2008 was minder erg dan de huidige crisis. België kent de sterkste daling sinds WO II (4). 
  • -6.6% in 2020 / + 4.3% in 2021 /  + 4,4% in 2022: dit is de trend en de prognose van het BBP in de Eurozone. Het is pas vanaf midden 2022 dat de economie op hetzelfde niveau komt te staan als van voor Corona (5) 
  • 1% productiegroei per jaar tot 2024 
  • 75% van de ondernemers investeert in nieuwe technologieën 

Maar dit zijn slechts prognoses. Een prognose is een uitspraak omtrent het vermoedelijk verloop van een gebeurtenis (Wikipedia). Concreet zal het dus afhangen van: 

  • De vaccinatiegraad en groepsimmuniteit? 
  • Komen er nog nieuwe varianten na Delta?  
  • Gaan mensen nu hun spaarvolumes aanwenden om volop te consumeren? 
  • Hoe zit het met de toeleveringsproblemen in de supply chain? 

Wat we nu al met zekerheid weten is dat er een shift komt tussen bedrijven die efficiënter gaan werken en dus gaan out performen en de rest van de bedrijven. 

Aanbeveling 4: Optimaliseer en investeer in efficiëntere processen 

Kijk binnen je organisatie welke processen beter kunnen. Het betreft misschien een logistieke flow die voor een stuk verder gedigitaliseerd kan worden maar even goed over een te optimaliseren klantenproces, het ‘delightful’ maken van een klantenreis, een klantenervaring verheffen tot een unieke positieve ervaring

Consumentengedrag

FACTS AND FIGURES: 

  • 2x tot 5x groeide E-Commerce sneller dan voor de pandemie (2) 
  • Medische consultaties verlopen nu ook online 
  • We vertonen een nieuw aankoopgedrag met aandacht voor duurzaamheid

Hoe groter Covid impact had op een branche, hoe kleiner de shift naar Digitale Migratie zich zal doorzetten. Het beste voorbeeld is de reissector. Van zodra mensen weer kunnen reizen, zullen ze ook onmiddellijk gaan reizen. Bioscopen idem dito. Ondanks promotie voor vernuftige thuisbioscopen, zal het merendeel toch de unieke kijkervaring van het grote witte doek niet willen inruilen. Anders is het gesteld voor de retail sector: de shift naar E-Commerce is onomkeerbaar. 

Aanbeveling 5: vraag je af hoe 

  • jij met je organisatie het best kan inspelen in op het nieuwe gedrag van consumenten
  • de huidige customer journeys voldoende hierop afstemmen.  

2021 wordt een overlevingsjaar. Omzetgroei is voor volgend jaar. Leg daarom nu de focus op efficiënter werken, investeer in efficiëntie en leid efficiënt het consumentengedrag in goede banen. 

Maar eerst, geniet van je welverdiende vakantie! 

 

Verwijzingen en bronnen:

  1. artikel van 24/06/2021 - De Morgen
  2. rapport van 18/05/2021 - McKinsey
  3. Monthly Economic Update van 15/06/2021 – ING
  4. economie.fgov.be - economische-impact
  5. Federaal Planbureau - De groei van de Belgische economie

FAQ

  • Wat is mystery guest onderzoek?

    Mystery guest onderzoek is een marktonderzoek waarbij mystery guests worden ingezet om klantreizen (Customer Journeys) te testen op kwaliteit, operationele efficiëntie, beleving, emoties en indruk. Dankzij deze objectieve resultaten, worden nieuwe inzichten verkregen om de juiste stappen te kunnen nemen in de optimalisatie van processen. Meer weten

  • Welke soorten mystery guest onderzoek bestaan er?

    Er is een heel breed scala aan onderzoeken. We kunnen ze het beste indelen in 3 overkoepelende categorieën: voor klanten, voor medewerkers en overige. Bij de laatste categorie gaat het eerder om kwaliteitsaudits, candidate experience en discriminatieonderzoek. Alle onderzoeken

  • Wordt mystery guest onderzoek ook voor online journeys ingezet?

    Absoluut. Een online shopper winkelt anders dan een klant in een fysieke winkel. Online mystery shopping legt knelpunten van je website of webshop bloot, zodat je de online ervaring kunt verbeteren. De gehele buyer journey wordt gemeten. Tot en met het retourneren van de aankoop. Meer weten

  • Hoe gaan Customer Journeys en mystery guest onderzoek samen?

    Bij mystery guest onderzoek gaan we door alle stappen van de Customer Journey (klantreis). Bij elke stap meten we hoe deze stap bijdraagt aan een uitstekende klantervaring. Uniek aan onze methode is de ExperienceCapture, waarbij bewuste en onbewuste emoties worden vastgelegd voor elke stap.

  • Welke criteria bepalen de kostprijs van een goed mystery guest onderzoek?

    Elk onderzoek bestaat uit Project Management, Briefing, Uitvoering en Rapportage. Daarbij geldt dat de uitvoering de grootste kostenpost is. Deze post wordt beïnvloed door het aantal uit te voeren metingen, de complexiteit, de lengte van de opdracht en het profiel van de mystery shopper. Meer weten

  • Wat is de impact van mystery guest onderzoek op CX en EX?

    Dankzij de innovatieve rapportagetools en de frequentie van de metingen, verkrijg je inzicht in de resultaten. Vervolgens kun je actiegerichte conclusies formuleren. Jouw impact wordt: hogere klant- en medewerkerstevredenheid én een hogere omzet. Customer Experience

  • Kan ik de resultaten monitoren tijdens het mystery guest onderzoek?

    De resultaten worden samengebracht in een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard. De resultaten en voortgang kunnen daardoor live gevolgd worden. Handig is dat je het dashboard op desktop, tablet of mobiel kunt raadplegen en dat je de rapporten kunt exporteren.

  • Hoe haal ik de juiste inzichten uit de vele data en databronnen?

    Veel bedrijven verzamelen steeds meer klantdata. Dit betreft zowel data vanuit eigen systemen als data vanuit externe (onderzoeks)partners. Excap kan helpen om deze verschillende databronnen aan elkaar te koppelen. Zo ontstaan overkoepelende inzichten om een finale impact te realiseren.

  • Welke voorbeelden uit de praktijk bestaan er?

    Wekelijks publiceren we nieuwe inzichten over Customer Experience en Employee Experience. We vinden het belangrijk dat we eigen expertise met ons netwerk kunnen delen. Ook laten we met plezier excap's ambassadeurs aan het woord: tevreden klanten bij wie we voor echte impact hebben gezorgd.

  • Verzorgt excap ook buiten de Benelux mystery guest onderzoek?

    Zeker! Dankzij ons uitgebreide netwerk van partners en jarenlange ervaring met internationale projecten voeren wij niet alleen mystery guest onderzoek uit in heel Europa (en daarbuiten), maar ook audits, customer journey onderzoek, consultancy en kwalitatief onderzoek. Meer weten

  • Hoe kan ik de medewerkersbeleving onderzoeken?

    Employee experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende afdelingen worden onderzocht. Zo'n onderzoek vindt doorgaans een keer per kwartaal plaats, maar gebeurt idealiter om de twee weken. Zo kan voortgang en beleid goed opgevolgd en onmiddellijk bijgestuurd worden. Meer weten

  • Kan ik ook mystery shopper worden?

    Dat kan! Iedereen vanaf 18 jaar kan mystery shopper worden bij excap. Doe de test om te zien of jij geschikt bent. Geslaagd? Dan mag jij jezelf mystery shopper noemen!

  • Waarom is de feedback van mystery shoppers betrouwbaar?

    Onze mystery shoppers krijgen voor aanvang van hun opdracht een uitgebreide briefing waardoor ze altijd goed voorbereid op pad gaan. Het aantal opdrachten per mystery shopper houden we beperkt om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Een interne controle doet de rest.

  • Wie zijn de mystery shoppers van excap en hoe groot is dit bestand?

    Ons bestand, dat ruim 5000 mystery shoppers telt, bestaat uit zeer verschillende mensen. Van jong tot oud, van make-upliefhebbers en klussers tot leerkrachten en ingenieurs.

  • Kan ik zelf een bijkomende vraag stellen?