Mystery shopper aan het woord
Vanuit excap zijn we benieuwd hoe onze mystery shoppers, het mystery shoppen ervaren. Daarom gingen we in gesprek met onze mystery shopper, Johan! Hieronder lees je uitgebreid wie Johan is, hoe lang Johan al mystery shopper is, wat zijn hoogtepunten binnen excap waren en wat het mystery shoppen voor hem zo leuk maakt. Ben je benieuwd geworden? Lees dan snel verder!
Kan je iets meer over jezelf vertellen?
Mijn naam is Johan, 55 jaren jong en ik woon samen met mijn vrouw en kinderen in Assen. Ik heb vanaf jongs af aan de droom ontwikkeld om in de sales te werken en dit ben ik ook gaan doen. Ik heb een agentschap opgestart waarbij ik drie vertegenwoordigingen had en 12 jaar een Intertoys winkel heb gehad. Hier heb ik inmiddels afscheid van genomen om een nieuwe ambitie te gaan volgen.
Hoe ben je bij ons terecht gekomen? Weet je nog hoe dit ging?
Ik weet dit nog heel goed. Ik had via, via gehoord over mystery shoppen en ben toen op zoek gegaan. Eerder nog ‘Store Support’ was het eerste wat ik online tegenkwam. Ik heb toen een kort berichtje gestuurd naar jullie en werd daarna al snel telefonisch benaderd. Terwijl ik van de ene klant onderweg was naar de andere, heb ik mijn auto geparkeerd op een bosweggetje en vervolgens bijna 1,5 uur gebeld met Danny, waarbij er een hele mooie klik ontstond. Dit was een heel leuk gesprek. Al snel begon mijn eerste opdracht en volgde er nog vele andere.
Heb je naast het mystery shoppen nog ander werk en is dit makkelijk te combineren?
Ik ben naast mystery shopper, fulltime vertegenwoordiger in softijs- & milkshakeapparatuur. Hierdoor ben ik altijd op pad door heel Nederland en kan ik dit heel goed combineren met het uitvoeren van mystery shop opdrachten. Tijdens een pauze bijvoorbeeld, of voor of na een afspraak, kan ik prima een winkel bezoeken om een opdracht uit te voeren.
Hoe lang ben je al mystery shopper?
Ik ben vanaf 21 augustus 2016 mystery shopper, dus al 6 jaar. Inmiddels heb ik al 335 opdrachten uitgevoerd. Ik kijk al uit naar mijn pensioen, zodat ik nóg meer opdrachten kan gaan doen.
Waarom doe je aan mystery shoppen en wat vind je er zo leuk aan?
Ik heb jarenlang ervaring in de sales. Dit heb ik onder andere opgedaan door het hebben van een eigen bedrijf en het ondersteunen hierin bij andere bedrijven. Dit maakte dat ik altijd een droom heb gehad om salestrainer te worden. Echter vraagt dit je volledige aandacht en om meerdere redenen heb ik toch voor een andere weg gekozen. Toch heb ik altijd de ambitie gehad om mensen iets te kunnen leren en verder te kunnen helpen in hun ontwikkeling. Als mystery shopper kun je hierin ook een bijdrage leveren. Daarom is mystery shopping voor mij een hele leuke om toch kennis te kunnen overdragen aan andere mensen. Ik zou het bijvoorbeeld ook heel leuk vinden om mijn ervaringen en kennis te delen met andere mystery shoppers.
Welke soorten opdrachten voer je allemaal uit?
Ik voer voornamelijk opdrachten uit bij autodealers, maar ik doe ook vele andere opdrachten. Ik heb veel autodealers bezocht, bijvoorbeeld KIA, Suzuki, Toyota, Skoda, Audi, BMW, MINI en Volkswagen. Maar ook opdrachten voor bijvoorbeeld Hornbach, Qbuzz, Welkoop, Shimano, Swiss Sense, Lidl, Mediamarkt, Kwantum, EuroParcs en Emma matrassen. Ik pak alle opdrachten met beide handen aan!
Wat vind je de leukste opdrachten om uit te voeren?
Wat ik erg leuk vond, is dat ik door Danny ben gevraagd om mee te werken aan een opdracht voor PON Academy. Voor PON Academy voeren we examengesprekken met verkopers die nog in de leer zijn. Dit doe ik samen met een selecte groep vanuit excap. De ene keer voer ik het gesprek met de verkoper in opleiding en de andere keer beoordeel ik het gesprek. Dit is heel leuk voor de afwisseling en zo zie je ook hoe een collega-shopper dit doet. Qua andere opdrachten vond ik de opdracht voor EuroParcs fantastisch. Hierbij moest ik een verkoopgesprek voeren voor het kopen van een woning op het park. Het doorlopen van al deze fases was erg interessant. Eigenlijk pak ik alle opdrachten wel aan en zeg ik bijna nooit “nee” tegen opdrachten.
Heb je weleens feedback mystery shop opdrachten gedaan?
Zeker, dit heb ik meerdere keren gedaan. Door mijn ambitie om mensen nieuwe dingen te leren, past een feedback mystery shop opdracht goed bij mij. Eerst is het misschien spannend om weer terug te moeten, maar eigenlijk is dit juist heel erg leuk. Medewerkers vinden dit vaak ook spannend en schieten snel in de verdediging, terwijl dit helemaal niet nodig is. Het is heel mooi om iemand te kunnen helpen om het de volgende keer nóg beter te doen.
Over welke kwaliteiten zou een goede mystery shopper volgens jou moeten beschikken en waarom is dit zo belangrijk tijdens het uitvoeren van een opdracht?
Een goede mystery shopper moet goed kunnen analyseren en beoordelen. Ook moet je zelf toch wel een commerciële drive en basis hebben. Het is belangrijk om ‘het verhaal’ goed te kunnen afspelen in je hoofd, nadat je het bezoek hebt uitgevoerd.
Wat zijn je hoogtepunten als mystery shopper tot nu toe?
Een hoogtepunt is toch wel een goed gelukte opdracht. Hier houd je dan ook een goed gevoel aan over. Ook het ‘werk’ als mystery shopper vind ik gewoon erg leuk om te doen en is altijd weer een hoogtepunt. Een persoonlijk hoogtepunt is ook wel echt het overdragen van kennis naar anderen, bijvoorbeeld bij een feedback gesprek na een mystery shop opdracht.
Kijk je in je privéleven nu ook anders naar bijvoorbeeld het bezoeken van een winkel of het bellen naar een klantenservice, als mystery shopper?
Absoluut. Als je zelf kundig bent in de verkoop en zelf een bedrijf hebt gehad in de verkoop, dan kijk je sowieso al met een ander oog naar de manieren van een medewerker. Het mystery shoppen heeft daar ook zeker een grote bijdrage aan geleverd. Je kijkt naar dingen als; hoe word ik begroet, hoe schoon is het hier, hoe ben jij als mens/medewerker, hoe maak je het contact en dat neem ik allemaal mee. Dit gaat bij mij helemaal natuurlijk en onbewust als ik een winkel en/of showroom bezoek.
Welke tip zou je andere mystery shoppers willen meegeven?
Een tip is absoluut; pak je rust voordat je naar binnen gaat en lees de opdracht goed door. Een goede voorbereiding is het halve werk. Hierdoor stap je zelfverzekerd en met een goed gevoel naar binnen en dit straal je ook uit.