Vanuit excap zijn we benieuwd hoe onze mystery shoppers het mystery shoppen ervaren. Daarom gingen we in gesprek met onze mystery shopper Manon. Hieronder lees je wie Manon is, hoe lang Manon al mystery shopper is, wat haar hoogtepunten binnen excap waren en wat het mystery shoppen zo leuk maakt. Ben je benieuwd geworden? Lees dan snel verder!
Kan je iets meer over jezelf vertellen, wie is Manon?
Ik ben Manon en ik ben 33 jaar oud. Ik woon in Emmen in een hele leuke buurt en in een heel fijn huis. Ik ben getrouwd en ik ben moeder van twee jonge dochters.
Heb je naast het mystery shoppen nog ander werk en is dit makkelijk te combineren?
Ik sta voor de klas. Ik heb 10 jaar in het basisonderwijs gewerkt en vorig jaar ben ik overgestapt naar het voortgezet onderwijs. Ik sta in het middelbaar onderwijs op een VMBO Groen-school. Ik geef daar Nederlands, dat vind ik heel leuk om te doen. Ook geef ik mens- en maatschappij, eigenlijk een soort van mix tussen geschiedenis, aardrijkskunde en een klein beetje economie. Ik ben ook met zorgleerlingen aan het werk, die wat meer hulp nodig hebben op bepaalde vlakken, bijvoorbeeld gedrag, concentratie of achterstanden bij bepaalde vakken. Dat doe ik het grootste gedeelte van de week. Voorheen werkte ik drie dagen in de week, maar sinds kort vier dagen per week, omdat ik inval voor een collega die met zwangerschapsverlof is. Voor tijdelijk vind ik het wel prima, maar het is niet de bedoeling om dat te blijven doen. Die extra vrije dag was echt mijn mystery shop dag, dus die mis ik nu helaas. Ik vind die afwisseling vooral zo leuk. Gelukkig heb ik straks zomervakantie en dan kan ik helemaal los met de opdrachten! Het voordeel van Nederlands geven is dat het schrijven van teksten en het terugkoppelen van onderzoeken, mij amper moeite kost. Het zit zo in mijn systeem om teksten te typen zonder spelfouten, dus dat vind ik totaal niet erg om te doen.
Hoe ben je bij ons terecht gekomen? Weet je nog hoe dit ging?
Dat ging een beetje bijzonder. Ik stond toen een paar jaar voor de klas. Dat vond ik hartstikke leuk en heel afwisselend, maar ik zocht toch nog een beetje meer uitdaging. Volgens mij kwam ik via een blog op Pinterest bij het mystery shoppen terecht en toen heb ik mij ingeschreven bij jullie. Ik kreeg toen op hetzelfde moment op school allerlei extra opdrachten en een promotie, dus dat kwam toen allemaal even tegelijk. Twee jaar geleden dacht ik, laat ik daar weer eens proberen in te loggen en dat lukte!
Ben je ook nog bij andere mystery shop bedrijven werkzaam?
Ja, dat ben ik. Ik heb mij toen bij wat meer mystery shop bedrijven ingeschreven. Ik was vooral heel benieuwd hoeveel mystery shop opdrachten ik zou kunnen doen naast mijn andere werkzaamheden. Ik heb mij toen ingeschreven bij verschillende mystery shop bedrijven. Het is ook wel leuk om die afwisseling te hebben van verschillende opdrachten, dit is per bedrijf namelijk heel verschillend. Ook de werkwijze is per bedrijf verschillend, dus dat is ook altijd wel leuk om te zien.
Je bent al een langere tijd ingeschreven, maar eigenlijk pas sinds een jaar actief. Waar lag dat aan?
Ik ben mystery shopper sinds 11 november 2018, dus ongeveer 4,5 jaar. Zoals ik eerder noemde, kreeg ik het nadat ik mij had ingeschreven erg druk op mijn werk en heb ik het mystery shoppen even gepauzeerd. Toen ik twee jaar geleden na een lange tijd weer ingelogd was, zag ik steeds maar geen opdrachten staan. Ik dacht, daar gaat iets niet goed, want jullie komen altijd zo actief op mij over. Ik heb toen mailcontact gehad met een collega van je en die heeft toen naar mijn profiel gekeken en die heeft daar wat aanpassingen in gedaan. En ja hoor, de opdrachten stroomden binnen! Vanaf dat moment ben ik dus weer actief en het zit ook helemaal in mijn systeem om elke dag even in te loggen om te kijken wat voor opdrachten er open staan.
Waarom doe je aan mystery shoppen en wat vind je er zo leuk aan?
Ik vind het echt heel leuk om met een positief, kritisch oog naar een product, dienst of organisatie te kijken. Ik probeer altijd goed te kijken en in te schatten wat er juist goed gaat en als er iets is wat er beter kan, hoe ik dat op een positieve en opbouwende manier kan rapporteren. Waar ik heel veel plezier aan beleef is dat, als ik niet aan het mystery shoppen ben, ik ook echt met een ander oog kijk naar dingen. Daarnaast vind ik het ook heel leuk dat ik op zoveel verschillende plekken kom, plekken waar je normaal gesproken niet zo snel zou komen. Ik lees bijvoorbeeld ook bij andere interviews, dat er mystery shoppers zijn die al ontzettend veel opdrachten hebben gedaan, laatst bijvoorbeeld iemand die 1500+ opdrachten had gedaan. Ik wil dat ook!
Welke soorten opdrachten voor je allemaal uit?
Ik heb bij jullie opdrachten uitgevoerd voor De Pizzabakkers, Espria Ledenvereniging, Skoda (calling opdrachten en bezoeken aan de dealers), Feenstra, NS, Hornbach, IKEA, JVH, Holland Casino, Rekenkamer, Kwantum, OV Bureau Groningen/Drenthe en Qbuzz.
Wat vind je de leukste opdrachten om uit te voeren?
De taxi-opdrachten voor OV Bureau Groningen/Drenthe vond ik echt heel leuk om te doen. De opdrachten zijn heel laagdrempelig, maar je hebt wel echt één op één contact met mensen. De terugkoppeling is ook elke keer weer anders, want het is best een grote organisatie en je ziet dus eigenlijk elke keer iemand anders. Je komt soms ook in hele leuke situaties terecht tijdens het mystery shoppen. Zo was ik ook een keer bij de Hornbach. Ik kom wel eens in een bouwmarkt, maar alleen voor kleine dingetjes. Voor deze opdracht moest ik vragen om steenmortel, waar ik mij nog nooit in verdiept had. Je krijgt op die manier ook meer kennis, omdat je je toch goed moet verdiepen in de case. Ik weet nu dus alles over steenmortel. Je doet soms ook dingen die buiten je comfortzone liggen, maar dat is juist wel heel leuk. Je moet echt even een drempeltje over en helemaal in het begin, ik dacht altijd ‘ze zullen wel weten dat ik een mystery shopper ben’, maar je bent gewoon één van de zoveel mensen die binnenloopt op een dag. Je valt eigenlijk helemaal niet op, en helemaal niet zolang je je niet vreemd gaat gedragen, dan hebben medewerkers dat natuurlijk niet door. Toen ik dat ‘spelletje’ eenmaal doorhad, was dat voor mij het moment: als ik dit kan, dan kan ik ook alle andere opdrachten wel doen. Zolang je je er maar goed in verdiept, dan kan je eigenlijk alles wel doen. Je wordt er ook steeds makkelijker in.
Wat voor opdrachten zou je bij ons graag doen, wat we nu niet aanbieden?
Ik zou het ook wel leuk vinden om wat grotere opdrachten te doen. Opdrachten waar je wat langer mee bezig bent dan een uur, bijvoorbeeld het beoordelen van een vakantiepark of een andere accommodatie. Zo heb ik bijvoorbeeld een keer een mystery shop opdracht gedaan waarbij ik een nachtje weg ben geweest, inclusief een diner en ontbijt, het hele pakket. Dat was ontzettend leuk. Je bent dan ook langer bezig met rapporteren, maar toch is dit heel leuk om te doen. Je duikt dan echt volledig in de organisatie, dat is toch heel anders dan een flits bezoek.
Wat is je hoogtepunt bij ons als mystery shopper tot nu toe?
Eén hoogtepunt noemen vind ik lastig, want ik heb allerlei leuke situaties meegemaakt. Wat ik nog wel heel goed weet was één van de eerste opdrachten die ik deed, namelijk een casino bezoek in Emmen. Ik zie mijzelf nog helemaal op de fiets zitten en het was ontzettend mooi weer. Het voelde dus een beetje gek om op zo’n moment, én alleen, naar het casino te gaan. Toen ik eenmaal binnen was, besefte ik mij dat het helemaal niet zo raar was, want het was best druk en er zaten allemaal mensen alleen in het casino. Ik werd daar ontzettend aardig en klantvriendelijk ontvangen. Ik voelde mij daar echt welkom. Die medewerker deed het zó goed en ze nam door haar vriendelijkheid al mijn spanning weg. Ik heb ook nog geld gewonnen, dus ik ben met winst weggegaan. Dat vond ik een hele leuke ervaring.
Ben je van plan om nog lang te blijven mystery shoppen?
Ik zou dit voor altijd wel willen blijven doen! Zoals ik eerder al zei, ik wil ook die 1500 opdrachten aantikken, dus ik heb nog even te gaan. Ik ben zeker niet van plan om hiermee te gaan stoppen. Ik vind de afwisseling in de opdracht ook zo leuk.
Over welke kwaliteiten zou een goede mystery shopper volgens jou moeten beschikken en waarom is dit zo belangrijk tijdens het uitvoeren van een opdracht?
Het is heel belangrijk om eerlijk te durven zijn, maar dan op een vriendelijke manier. Als er dingen niet goed zijn gegaan, verbloem dit dan niet, of denk niet: dit ga ik niet rapporteren. Maar ten alle tijden vriendelijk zijn vind ik heel belangrijk. Zorg dat je altijd achter je argumenten staat die je noteert. Als ik het zou moeten terugkoppelen naar een medewerker, face to face, dan wil ik mij nooit hoeven te schamen of moeten voelen dat ik dat niet kan zeggen. Zorg ook dat je bij het feedback geven na een opdracht netjes met mensen omgaat, want je weet nooit wat de situatie precies is geweest. Misschien heeft iemand net een rotdag gehad, of is iemand daar net voor het eerst. Houd hier rekening mee.
Welke tips zou je andere mystery shoppers willen meegeven?
Ik heb een hele praktische tip voor de mystery shoppers. Zorg dat je een powerbank meeneemt! Ik weet nog heel goed dat ik tijdens één van mijn eerste mystery shop opdrachten veel foto’s moest maken en écht mijn telefoon nodig had om tussendoor notities te maken en toen was mijn telefoon leeg. Mijn man heeft toen een powerbank gekocht en deze naar mij toegebracht, zodat ik de opdracht toch kon voortzetten. Ik heb sindsdien altijd een powerbank mee. Wat ik ook altijd doe, als een opdracht begint, dan maak ik een screenshot van de tijd op mijn telefoon, zodat ik precies weet hoe laat ik daar binnenkwam en weer vertrok.