Dankjewel, Jonnie.

21 oktober 2025

Dankjewel, Jonnie.

Op 23 april overleed Jonnie Boer. Dat voelt misschien lang als je het vertaalt naar 180 dagen. Maar het is veel te kort voor het vergeten van verdriet. 

Deze blog wilde ik 24 april al schrijven. Dat heb ik bewust niet gedaan. Wanneer je man, je vader, je leidinggevende of goede vriend overlijdt, dan wil je voorkomen dat je aansluit in de lange rij van mensen die leven volgens het adagium #howcanimakethisaboutme.  

Toch voelden we de behoefte om in het openbaar een dankbetuiging aan Jonnie te schrijven. Om Thérèse, Jimmie, Isabelle en alle mensen die hem echt hebben gekend te laten lezen wat ze ongetwijfeld al wisten. Maar tegelijkertijd te laten weten hoe bijzonder hij ook voor ons bedrijf was. Daarom een ode aan deze bijzondere man, die veel voor excap heeft betekend. 


 
Bron: Peter van der Lingen Fotografie

 

Op mijn knikkende knieën in de Librije

“Dus jullie gaan trouwen”. Dat waren de eerste woorden die Jonnie tegen mij uitsprak. Het was 2009 dat ik samen met mijn (hoopte ik) aanstaande Saskia in De Librije zat. Kort daarvoor had ik haar naar Librije’s Hotel ‘gelokt’ en met een slecht excuus naar de kamer laten brengen, om vervolgens op mijn (knikkende) knieën te gaan. Het antwoord was “Ja”, dus het diner ging door. Het aanzoek was als een lopend vuurtje in de keuken beland, dus ook Grote Chef Jonnie wist ervan. Zoals bij ieder tafeltje bracht hij de menukaart, heette hij ‘zijn’ gasten welkom en wisselde hij een paar zinnen beleefdheid uit. Het koken leek hem makkelijker af te gaan dan het sociale contact in het restaurant vol fans. Maar het was de rest van de avond toch een beetje alsof ik mijn jeugdheld Marco van Basten had ontmoet. Vanaf dat moment was de verwondering van De Librije geheel in balans met de bewondering voor Jonnie. 

Toen in 1931 voor het eerst twee en drie Michelin sterren werden uitgereikt, was de definitie van drie sterren ‘Een uitzonderlijke keuken die een speciale reis verdient.’ Deze ervaring was meer. Saskia’s en mijn ervaring was voor ons een reden om vanaf dat bezoek euro’s apart te leggen voor een terugkeer in Zwolle.

Om dat gevoel warm te houden heb ik het boek ‘Eten, Drinken en Slapen’ drie keer gelezen. Een boektip over een 336-urige stage die auteur Ronald Giphart liep in De Librije en bij Oud Sluis, bij Sergio Herman. Een prachtig document vol passie, keihard werken en bereiken van je doelen. En heerlijke recepten. Het zou verplichte leeskost moeten zijn voor managers en studenten. Het is een boek dat je ’s avonds aan je kinderen voorleest, ter voorbereiding op een leven lang lekker eten.  

 

Stagespijt   

Ergens rond 2012 raakte ik met Sem Beks, de sommelier van De Librije, aan de praat over stages. Gekscherend zei ik: “Een week stage lopen in De Librije, dat zou ik wel willen.” Zo’n vraag waarop je het antwoord (“Nee”) al hoort voordat je ‘m stelt. 

“Tuurlijk, geen probleem, ga ik even overleggen met de chef, bel volgende week even om het in te plannen.” Plots blokkeerde ik (heel raar), dacht aan mijn overvolle agenda (onzin), en zei: “Nee, joh, dat gaat nooit lukken. Misschien later nog ‘ns.” (sukkel die je bent). Het is één van de weinige zaken in mijn leven waar ik oprecht spijt van heb. Achteraf denk ik dat ik te bang was om naast Jonnie te staan, een mes vast te houden en te moeten laten zien hoe ik een wortel snij. Of een visje bak, of hoe ik cress op een voorgerecht drapeer. Daarvoor keek ik te veel tegen hem op.

Af en toe zag ik Jonnie, maar dan op TV. Bijvoorbeeld in De Wereld Draait Door. Jonnie was nog altijd kampioen in korte antwoorden. Hij was nog altijd goed in anekdotes. Kort, krachtig en met een ondeugende, jongensachtige glimlach op zijn gezicht. Als bekende chef waren niet alleen zijn Michelin sterren rijzende, ook de BV Boer floreerde. De chef die zichzelf meermaals dat boertje uit Giethoorn noemde, en tegelijkertijd zijn plek had gevonden tussen de beste restaurants ter wereld. En dat altijd met Thérèse aan zijn zijde.  


“Als jullie het maar leuk hebben”

Binnen excap organiseerden we in die jaren ieder jaar onze klantendag. Een avond waarin we onze klanten wilden bedanken voor de samenwerking, hun ambassadeurschap en gewoon, omdat het leuk was. Twee randvoorwaarden waren dat het interactief en op een mooie locatie moest zijn. Zo belandden we in de kookstudio van De Librije. In groepen van 30 personen kookten we met onze relaties, aten we onze eigen creaties, dronken we een goed glas en genoten we. Het grote genieten zat ‘m in de kleine details. Dat klanten thuis konden vertellen dat ze de hele avond zalm hadden gesneden, ijs hadden gemaakt of wijn hadden geschonken, was voldoende om ze trots als een pauw rond te zien lopen als volwaardig chef van een sterrenrestaurant. Tijdens die sessies kwamen Jonnie en Thérèse vaak even kijken. Vanuit een hoekje namen ze de groep waar. Ze lieten ons lekker onze gang gaan, de gasten keken alsof Messi de keuken had betreden, Jonnie keek alsof hij een stel amateurs aan het werk zag. “Jonnie, vind je dit nou mooi om te zien?”, vroeg ik. “Als jullie het maar leuk hebben. Leuk toch, zo’n avond.” We praatten wat door en kregen het ook over het management van zijn eigen keukenequipe. “Het functioneert, ook zonder mij loopt het door, hoor. Die gasten weten precies wat ze moeten doen. Het gaat niet om mij, hè. In mijn eentje ben ik niets. Geldt voor ieder bedrijf.” Het waren de ondernemerslessen van een voorbeeld die ‘gewoon zijn werk deed’. 

 

Schaatsen kijken met Jonnie

Wanneer in 2018 de Olympische Winterspelen plaatsvinden, hebben we een afspraak met Jonnie en Thérèse voor een interview. In het magazine dat we maakten wilden we een aansprekende cover story, zowel qua inhoud als beeld. Thérèse ontving ons we met de inmiddels bekende warmte. Jonnie is er ook. Zittend achter een laptop, lachend met collega’s. Grappen worden afgewisseld met instructies, de sfeer is uiterst ontspannen. Ewald, Ivo en ik zien Jonnie zitten, maar wachten rustig totdat het tijd is om te beginnen. We gaan het hebben over de ultieme gastronomie, gecombineerd met excellente service. We gaan het hebben over innovatie, van ingrediënt tot couvert. Jonnie is zover en schuift aan. “Jonnie, dank dat je tijd hebt en wilt nemen voor dit gesprek.” “Tuurlijk jongens, helemaal prima. Maar onder één voorwaarde, we gaan straks wel schaatsen kijken.” En zo hangen we een half uur later met vijf volwassenen boven Jonnie’s iPad, juichend wanneer Sven Kramer goud wint. 

 

Afbeelding met kleding, persoon, glimlach, person

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.
Bron: Peter van der Lingen Fotografie 

 

Librije, bedankt

In 2021, wanneer Covid even is gaan liggen en iedereen hoopt dat dit het dessert was van de pandemie, willen we een serie podcasts opnemen met Grote namen uit Grote branches. En zo belandden we opnieuw in De Librije, samen met Jonnie en Thérèse. Voor hun wellicht het zoveelste mediaoptreden, voor mij en mijn collega’s wederom een bezoek dat je je over 20 jaar nog levendig zult herinneren. Jonnie opent met de zin “moet ik echt zo’n koptelefoon op?”, Thérèse start geduldig aan de eerste vraag.  

Het gesprek wordt opgenomen na twee lockdowns. Hoe Jonnie omgaat met deze crisis? “Al 30 jaar, iedere dag 40-50 gasten, 10 gangen, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat... bij ons is het iedere dag crisis. Maar wel een leuke crisis.” Om vervolgens rustig uit te leggen hoe de coronacrisis het hoofd werd geboden. Jonnie en Thérèse vertellen er rustig en planmatig over. Een extreem team van twee.

Vraag Jonnie naar een jeugdherinnering uit Giethoorn en hij ontdooit. Vraag hem over de opvolgingspotentie van zijn kids en je zit een lieve vader, vraag hem naar Ajax en je hoort een voetballiefhebber (helemaal wanneer Johan Cruijff ter sprake komt.) Maar bovenal zie en hoor je een geweldige chef die graag weer aan het werk gaat. Die praat door te toveren met ingrediënten. En dat met rust, heel veel rust. “Waarom zou ik moeten schreeuwen in deze keuken, iedereen weet wat ‘ie moet doen.”

Een man als Jonnie is en blijft geliefd. Het is een man die vele mannen zouden willen zijn. Oprecht, gepassioneerd, grappig en liefdevol. Zo’n man die weinig nodig had om veel te creëren, die met een kleine inner circle wereldwijde faam vergaarde. 

Binnen excap hebben we Jonnie te kort en te weinig gezien om echt te kennen. Maar lang genoeg om te concluderen dat we hem en Thérèse dankbaar zijn voor de momenten die we mee mochten maken. Het heeft werkelijk voor memorabele momenten gezorgd die ik persoonlijk en wij als bedrijf koesteren. Net als veel van onze klanten. Ik weet zeker dat zij nog vaak aan de mooie momenten in Zwolle terugdenken.  

Jonnie zei “dat je gewoon moet doen waar je goed in bent.” Hij greep regels aan om de grens op de zoeken. Met een plan om de kinderen te laten floreren, “om de jeugd een kans te geven in alle restaurantjes”, zoals Thérèse zei. Een unieke mise en place van persoonlijkheid waar zijn familie veel te kort van mocht genieten.

We willen Thérèse en het geweldige team van De Librije bedanken voor de kansen, de gesprekken en beleving die we mochten ervaren. Zowel vanuit excap als privé. De laagdrempeligheid, de toegankelijkheid en vriendelijkheid hebben unieke momenten mogelijk gemaakt voor ons en onze klanten. 

Ook een half jaar na zijn overlijden mag niet worden vergeten hoe bijzonder Jonnie was voor velen. Hoe verdrietig en zwaar het moet zijn voor zijn naasten en hoe groot zijn nalatenschap zal zijn in de culinaire wereld en hoe trots Jonnie zou zijn wanneer hij meekijkt.

Arjen van Hijum 

arjen@excap.nl
06 144 32 484 

FAQ

  • Wat is mystery guest onderzoek?

    Mystery guest onderzoek is een marktonderzoek waarbij mystery guests worden ingezet om klantreizen (Customer Journeys) te testen op kwaliteit, operationele efficiëntie, beleving, emoties en indruk. Dankzij deze objectieve resultaten, worden nieuwe inzichten verkregen om de juiste stappen te kunnen nemen in de optimalisatie van processen. Meer weten

  • Welke soorten mystery guest onderzoek bestaan er?

    Er is een heel breed scala aan onderzoeken. We kunnen ze het beste indelen in 3 overkoepelende categorieën: voor klanten, voor medewerkers en overige. Bij de laatste categorie gaat het eerder om kwaliteitsaudits, candidate experience en discriminatieonderzoek. Alle onderzoeken

  • Wordt mystery guest onderzoek ook voor online journeys ingezet?

    Absoluut. Een online shopper winkelt anders dan een klant in een fysieke winkel. Online mystery shopping legt knelpunten van je website of webshop bloot, zodat je de online ervaring kunt verbeteren. De gehele buyer journey wordt gemeten. Tot en met het retourneren van de aankoop. Meer weten

  • Hoe gaan Customer Journeys en mystery guest onderzoek samen?

    Bij mystery guest onderzoek gaan we door alle stappen van de Customer Journey (klantreis). Bij elke stap meten we hoe deze stap bijdraagt aan een uitstekende klantervaring. Uniek aan onze methode is de ExperienceCapture, waarbij bewuste en onbewuste emoties worden vastgelegd voor elke stap.

  • Welke criteria bepalen de kostprijs van een goed mystery guest onderzoek?

    Elk onderzoek bestaat uit Project Management, Briefing, Uitvoering en Rapportage. Daarbij geldt dat de uitvoering de grootste kostenpost is. Deze post wordt beïnvloed door het aantal uit te voeren metingen, de complexiteit, de lengte van de opdracht en het profiel van de mystery shopper. Meer weten

  • Wat is de impact van mystery guest onderzoek op CX en EX?

    Dankzij de innovatieve rapportagetools en de frequentie van de metingen, verkrijg je inzicht in de resultaten. Vervolgens kun je actiegerichte conclusies formuleren. Jouw impact wordt: hogere klant- en medewerkerstevredenheid én een hogere omzet. Customer Experience

  • Kan ik de resultaten monitoren tijdens het mystery guest onderzoek?

    De resultaten worden samengebracht in een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard. De resultaten en voortgang kunnen daardoor live gevolgd worden. Handig is dat je het dashboard op desktop, tablet of mobiel kunt raadplegen en dat je de rapporten kunt exporteren.

  • Hoe haal ik de juiste inzichten uit de vele data en databronnen?

    Veel bedrijven verzamelen steeds meer klantdata. Dit betreft zowel data vanuit eigen systemen als data vanuit externe (onderzoeks)partners. Excap kan helpen om deze verschillende databronnen aan elkaar te koppelen. Zo ontstaan overkoepelende inzichten om een finale impact te realiseren.

  • Welke voorbeelden uit de praktijk bestaan er?

    Maandelijks publiceren we nieuwe inzichten over Customer Experience en Employee Experience. We vinden het belangrijk dat we eigen expertise met ons netwerk kunnen delen. Ook laten we met plezier excap's ambassadeurs aan het woord: tevreden klanten bij wie we voor echte impact hebben gezorgd.

  • Verzorgt excap ook buiten de Benelux mystery guest onderzoek?

    Zeker! Dankzij ons uitgebreide netwerk van partners en jarenlange ervaring met internationale projecten voeren wij niet alleen mystery guest onderzoek uit in heel Europa (en daarbuiten), maar ook audits, customer journey onderzoek, consultancy en kwalitatief onderzoek. Meer weten

  • Hoe kan ik de medewerkersbeleving onderzoeken?

    Employee experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende afdelingen worden onderzocht. Zo'n onderzoek vindt doorgaans een keer per kwartaal plaats, maar gebeurt idealiter om de twee weken. Zo kan voortgang en beleid goed opgevolgd en onmiddellijk bijgestuurd worden. Meer weten

  • Kan ik ook mystery shopper worden?

    Dat kan! Iedereen vanaf 18 jaar kan mystery shopper worden bij excap. Doe de test om te zien of jij geschikt bent. Geslaagd? Dan mag jij jezelf mystery shopper noemen!

  • Waarom is de feedback van mystery shoppers betrouwbaar?

    Onze mystery shoppers krijgen voor aanvang van hun opdracht een uitgebreide briefing waardoor ze altijd goed voorbereid op pad gaan. Het aantal opdrachten per mystery shopper houden we beperkt om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Een interne controle doet de rest.

  • Wie zijn de mystery shoppers van excap en hoe groot is dit bestand?

    Ons bestand, dat ruim 5000 mystery shoppers telt, bestaat uit zeer verschillende mensen. Van jong tot oud, van make-upliefhebbers en klussers tot leerkrachten en ingenieurs.

  • Kan ik zelf een bijkomende vraag stellen?