Excaplainer: Semantisch zoeken
20 april 2023
20 april 2023
Liever lezen?
Introductie
Bij excap hebben wij een duidelijk beeld hoe de digitale wereld meer aandacht zou moeten hebben voor klantbeleving. Dit is één van de redenen waarom ik graag praat over de toekomst van het internet.
Ik ben er namelijk van overtuigd dat we ons moeten voorbereiden op de opkomst van nieuwe technologieën die ons gebruik van het internet gaan veranderen.
Een van deze technologieën is semantisch zoeken en ik wil graag mijn kennis hierover met je delen. Ik twee praktische tips die je direct kan toepassen om je website te optimaliseren voor deze technologie.
Wat is semantisch zoeken?
Ik zeg in mijn intro wel makkelijk “semantisch zoeken”. Maar ik besef me dat dit nog geen gangbare term is. Daarom even een korte uitleg plus geschiedenis.
Semantisch zoeken is de volgende stap in de ontwikkeling van zoekmachines. De traditionele zoekmachines werken op basis van trefwoorden. Het zoekt webpagina's op basis van woorden die jij intypt en rangschikt deze op relevantie. Een algoritme…of anders gezegd: een rekenmethode bepaalt de volgorde hoe ze getoond worden op basis van factoren zoals locatie of populariteit van de website.
Het idee bij semantisch zoeken is om te begrijpen wat jij invoert. Het gaat verder dan alleen de letterlijke betekenis van de zoekwoorden.
Bij semantisch zoeken wordt bijvoorbeeld niet alleen naar de letterlijke zoekwoorden gekeken, maar ook naar de context waarin deze worden gebruikt. Zo kan bijvoorbeeld een zoekopdracht naar "Jaguar" zowel slaan op de auto als op het dier.
Door gebruik te maken verschillende technieken zoals natuurlijke taalverwerking en machine learning kan semantisch zoeken beter begrijpen wat mensen bedoelen met hun zoekopdracht en hier relevante resultaten voor teruggeven. Dit is natuurlijk super relevant voor elk bedrijf dat gevonden wil worden voor hun diensten en producten door de juiste doelgroep.
Super tof hoor ik je denken! Maar dit klinkt als een enorme ver-van-m’n-bed show: Dat valt dus echt enorm mee. Met deze 2 tips kun je zelf, of met een beetje hulp, je website goed voorbereiden op deze technologie.
Tip 1: Implementeer een duidelijke en gestructureerde taxonomie
Om zoekmachines te helpen om gemakkelijk de informatie te kunnen vinden die ze zoeken, is het belangrijk om een georganiseerde lijst van categorieën en subcategorieën te maken voor je website. Zorg ervoor dat de namen van deze categorieën intuïtief zijn voor de klant en logisch zijn opgebouwd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een hoofdcategorie "Kleding" en subcategorieën zoals "Dameskleding", "Herenkleding", "Kinderkleding" et cetera. Binnen elke subcategorie kun je nog meer subcategorieën toevoegen, bijvoorbeeld "Jurken", "Broeken" en "T-shirts" .
Om ervoor te zorgen dat het zoeken naar bruikbare informatie gemakkelijker wordt, is het belangrijk om een eenvoudige en geordende indeling te maken van verschillende categorieën en subcategorieën. Dit noemen we een taxonomie. Zo'n taxonomie helpt bij het ordenen van informatie.
Tip 2: Goede content is belangrijk!
De allerbeste tip die ik een bedrijf kan geven om haar website voor te bereiden op semantisch zoeken, is om je te richten op het produceren van waardevolle, relevante en unieke inhoud. In dit geval is content nog steeds en nog altijd koning, keizer en admiraal!
Bij semantisch zoeken wordt de inhoud van een website namelijk steeds belangrijker dan het gebruik van specifieke zoekwoorden. Door te investeren in kwalitatief hoogwaardige content, scoor jij hoger in zoekmachines.
Daarnaast helpt het om gebruik te maken van natuurlijke taal. Dit betekent dat je schrijft zoals je praat en je vermijdt om te veel technisch jargon te gebruiken. Dit maakt de inhoud makkelijker te begrijpen voor zoekmachines. Een mooie bijvangst: makkelijk te begrijpen content is ook nog eens fijn voor je lezers!
Denk dan direct ook na over woorden die lijken op de producten die je aanbiedt en verwerk deze in de teksten. Bijvoorbeeld, in het geval van een kledingwinkel zou je veelvoorkomende zoektermen kunnen hebben als "zomerjurk", "herenpak" en "damesjeans". Hierbij kun je dan synoniemen en gerelateerde termen vaker benoem zoals "strandjurk", "colbert" en "skinny jeans".
Door het opbouwen een gestructureerde website en door te investeren in hoogwaardige, relevante en natuurlijke content, kan een bedrijf zich het best voorbereiden op de opkomst van semantische zoekmachines.
Tot slot
Vind jij deze manier van gevonden worden ook interessant, maar vind je het nog moeilijk te begrijpen? Neem dan contact op met mij!
Mystery guest onderzoek is een marktonderzoek waarbij mystery guests worden ingezet om klantreizen (Customer Journeys) te testen op kwaliteit, operationele efficiëntie, beleving, emoties en indruk. Dankzij deze objectieve resultaten, worden nieuwe inzichten verkregen om de juiste stappen te kunnen nemen in de optimalisatie van processen. Meer weten
Er is een heel breed scala aan onderzoeken. We kunnen ze het beste indelen in 3 overkoepelende categorieën: voor klanten, voor medewerkers en overige. Bij de laatste categorie gaat het eerder om kwaliteitsaudits, candidate experience en discriminatieonderzoek. Alle onderzoeken
Absoluut. Een online shopper winkelt anders dan een klant in een fysieke winkel. Online mystery shopping legt knelpunten van je website of webshop bloot, zodat je de online ervaring kunt verbeteren. De gehele buyer journey wordt gemeten. Tot en met het retourneren van de aankoop. Meer weten
Bij mystery guest onderzoek gaan we door alle stappen van de Customer Journey (klantreis). Bij elke stap meten we hoe deze stap bijdraagt aan een uitstekende klantervaring. Uniek aan onze methode is de ExperienceCapture, waarbij bewuste en onbewuste emoties worden vastgelegd voor elke stap.
Elk onderzoek bestaat uit Project Management, Briefing, Uitvoering en Rapportage. Daarbij geldt dat de uitvoering de grootste kostenpost is. Deze post wordt beïnvloed door het aantal uit te voeren metingen, de complexiteit, de lengte van de opdracht en het profiel van de mystery shopper. Meer weten
Dankzij de innovatieve rapportagetools en de frequentie van de metingen, verkrijg je inzicht in de resultaten. Vervolgens kun je actiegerichte conclusies formuleren. Jouw impact wordt: hogere klant- en medewerkerstevredenheid én een hogere omzet. Customer Experience
De resultaten worden samengebracht in een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard. De resultaten en voortgang kunnen daardoor live gevolgd worden. Handig is dat je het dashboard op desktop, tablet of mobiel kunt raadplegen en dat je de rapporten kunt exporteren.
Veel bedrijven verzamelen steeds meer klantdata. Dit betreft zowel data vanuit eigen systemen als data vanuit externe (onderzoeks)partners. Excap kan helpen om deze verschillende databronnen aan elkaar te koppelen. Zo ontstaan overkoepelende inzichten om een finale impact te realiseren.
Maandelijks publiceren we nieuwe inzichten over Customer Experience en Employee Experience. We vinden het belangrijk dat we eigen expertise met ons netwerk kunnen delen. Ook laten we met plezier excap's ambassadeurs aan het woord: tevreden klanten bij wie we voor echte impact hebben gezorgd.
Zeker! Dankzij ons uitgebreide netwerk van partners en jarenlange ervaring met internationale projecten voeren wij niet alleen mystery guest onderzoek uit in heel Europa (en daarbuiten), maar ook audits, customer journey onderzoek, consultancy en kwalitatief onderzoek. Meer weten
Employee experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende afdelingen worden onderzocht. Zo'n onderzoek vindt doorgaans een keer per kwartaal plaats, maar gebeurt idealiter om de twee weken. Zo kan voortgang en beleid goed opgevolgd en onmiddellijk bijgestuurd worden. Meer weten
Dat kan! Iedereen vanaf 18 jaar kan mystery shopper worden bij excap. Doe de test om te zien of jij geschikt bent. Geslaagd? Dan mag jij jezelf mystery shopper noemen!
Onze mystery shoppers krijgen voor aanvang van hun opdracht een uitgebreide briefing waardoor ze altijd goed voorbereid op pad gaan. Het aantal opdrachten per mystery shopper houden we beperkt om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Een interne controle doet de rest.
Ons bestand, dat ruim 5000 mystery shoppers telt, bestaat uit zeer verschillende mensen. Van jong tot oud, van make-upliefhebbers en klussers tot leerkrachten en ingenieurs.
Natuurlijk. Stel je vraag via het contactformulier en je krijgt zo snel mogelijk antwoord.
U verlaat de huidige website, u zult nu doorgaan naar een andere website van ons