Een 0-meting van de patient journey
Erasmus MC
Hoe ervaren patiënten en hun naasten het gebouw en de faciliteiten die het ziekenhuis biedt? Het Servicebedrijf (verantwoordelijk voor o.a. alle facilitaire zaken binnen het ziekenhuis) gaf excap de opdracht om dit in beeld te brengen door middel van een 0-meting van de patient journey.
Het Erasmus MC is het grootste academisch ziekenhuis van Nederland. Dagelijks vinden er duizenden patiënten, medewerkers en studenten hun weg. De nieuwbouw van het Erasmus MC heeft het ziekenhuis een aantal jaar geleden getransformeerd tot een kleine medische stad vol betekenisvolle plekken.
Met de opening van de nieuwe gebouwen is er nóg meer focus komen te liggen op het optimaliseren van de patiëntbeleving. De focus ligt op het faciliteren en informeren van patiënten over hun reis door het ziekenhuis, een warm welkom en merkbare waardering voor de patiënt. Een mooi voorbeeld daarin is de inzet van vrijwilligers die patiënten welkom heten, de weg wijzen en helpen bij vragen.
Maar hoe ervaren patiënten en hun naasten het gebouw en de faciliteiten die het ziekenhuis biedt? Het Servicebedrijf (verantwoordelijk voor o.a. alle facilitaire zaken binnen het ziekenhuis) gaf excap de opdracht om dit in beeld te brengen door middel van een 0-meting van de patient journey. Een fantastische opdracht binnen een uitdagende context.
We leerden al snel dat de meeste patiënten een bijzondere relatie hebben met het Erasmus MC. Velen hebben zelfs hun leven te danken aan het ziekenhuis en/of zijn voor de rest van hun leven verbonden aan de zorg die het Erasmus MC verleent. Dat betekent uiteraard dat er vanuit deze specifieke context wordt gekeken naar o.a. de facilitaire ondersteuning die het Erasmus MC biedt.
“Het Erasmus MC organiseerde een kerstmarkt. Ik ben daar naartoe gegaan, omdat ik mijn dankbaarheid wilde uiten richting de medewerkers van het Erasmus MC . Ik zocht een manier om iets terug te doen”
(quote patiënt)
We hebben ook mogen constateren dat het – logischerwijs – de medewerkers zijn die het verschil maken binnen het Erasmus MC. Uit het onderzoek van excap blijk o.a. dat 89% van de patiënten zich welkom voelt bij binnenkomst in het Erasmus MC. Daarbij spelen de vrijwillige gastvrouwen en -heren die het ziekenhuis inzet een belangrijke sleutelrol. Zij zijn het visitekaartje van het Erasmus MC!
“Ongelooflijk dat vrijwilligers de tijd nemen om dit voor ons te betekenen. Weet iedereen eigenlijk wel dat het vrijwilligers zijn?”
(quote patient)
Excap realiseert zich goed: het uitvoeren van onderzoek is geen doel an sich. De ambitie van het Servicebedrijf van het Erasmus MC is dan ook om vanuit de inzichten vanuit het customer journey onderzoek een continue ‘flow’ van verbeterslagen door te voeren. De centrale thema’s die voortkwamen vanuit het onderzoek die we voor het Erasmus MC hebben uitgevoerd waren:
Bovengenoemde thema’s waren het startpunt voor de interactieve activatieworkshop die excap voor het Erasmus MC organiseerde. Samen met verschillende medewerkers van het ziekenhuis en een afvaarding van patiënten gingen de business consultants van excap op zoek naar oplossingsrichtingen. Dit resulteerde in verschillende projectplannen om de patiëntbeleving te verbeteren. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
Inmiddels heeft het Erasmus MC een continu verbeterprogramma gelanceerd waarin o.a. bovenstaande plannen worden geïmplementeerd.
Het Erasmus MC is een universitair medisch centrum in Rotterdam, Het ziekenhuis is zowel qua omzet als qua aantal bedden het grootste van de zeven universitair-medische centra van Nederland. Het werkterrein van het Erasmus MC is breed en strekt zich uit van ziekte tot gezondheid en van individuele tot maatschappelijke gezondheidszorg. Onder Erasmus MC vallen het Sophia Kinderziekenhuis en het Kanker Instituut. Het ziekenhuis heeft 1125 bedden. Als universitair medisch centrum draagt het Erasmus MC in Nederland bij aan zowel onderzoek, onderwijs als patiëntenzorg. Er werken 15.927 medewerkers en zo'n 3.873 studenten geneeskunde opgeleid. Het heeft zowel een sector gezondheidswetenschappen en basisonderzoek als een groot aantal academische ziekenhuisfuncties.
Wil jij meer weten? Neem dan contact op!
Mystery guest onderzoek is een marktonderzoek waarbij mystery guests worden ingezet om klantreizen (Customer Journeys) te testen op kwaliteit, operationele efficiëntie, beleving, emoties en indruk. Dankzij deze objectieve resultaten, worden nieuwe inzichten verkregen om de juiste stappen te kunnen nemen in de optimalisatie van processen. Meer weten
Er is een heel breed scala aan onderzoeken. We kunnen ze het beste indelen in 3 overkoepelende categorieën: voor klanten, voor medewerkers en overige. Bij de laatste categorie gaat het eerder om kwaliteitsaudits, candidate experience en discriminatieonderzoek. Alle onderzoeken
Absoluut. Een online shopper winkelt anders dan een klant in een fysieke winkel. Online mystery shopping legt knelpunten van je website of webshop bloot, zodat je de online ervaring kunt verbeteren. De gehele buyer journey wordt gemeten. Tot en met het retourneren van de aankoop. Meer weten
Bij mystery guest onderzoek gaan we door alle stappen van de Customer Journey (klantreis). Bij elke stap meten we hoe deze stap bijdraagt aan een uitstekende klantervaring. Uniek aan onze methode is de ExperienceCapture, waarbij bewuste en onbewuste emoties worden vastgelegd voor elke stap.
Elk onderzoek bestaat uit Project Management, Briefing, Uitvoering en Rapportage. Daarbij geldt dat de uitvoering de grootste kostenpost is. Deze post wordt beïnvloed door het aantal uit te voeren metingen, de complexiteit, de lengte van de opdracht en het profiel van de mystery shopper. Meer weten
Dankzij de innovatieve rapportagetools en de frequentie van de metingen, verkrijg je inzicht in de resultaten. Vervolgens kun je actiegerichte conclusies formuleren. Jouw impact wordt: hogere klant- en medewerkerstevredenheid én een hogere omzet. Customer Experience
De resultaten worden samengebracht in een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard. De resultaten en voortgang kunnen daardoor live gevolgd worden. Handig is dat je het dashboard op desktop, tablet of mobiel kunt raadplegen en dat je de rapporten kunt exporteren.
Veel bedrijven verzamelen steeds meer klantdata. Dit betreft zowel data vanuit eigen systemen als data vanuit externe (onderzoeks)partners. Excap kan helpen om deze verschillende databronnen aan elkaar te koppelen. Zo ontstaan overkoepelende inzichten om een finale impact te realiseren.
Maandelijks publiceren we nieuwe inzichten over Customer Experience en Employee Experience. We vinden het belangrijk dat we eigen expertise met ons netwerk kunnen delen. Ook laten we met plezier excap's ambassadeurs aan het woord: tevreden klanten bij wie we voor echte impact hebben gezorgd.
Zeker! Dankzij ons uitgebreide netwerk van partners en jarenlange ervaring met internationale projecten voeren wij niet alleen mystery guest onderzoek uit in heel Europa (en daarbuiten), maar ook audits, customer journey onderzoek, consultancy en kwalitatief onderzoek. Meer weten
Employee experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende afdelingen worden onderzocht. Zo'n onderzoek vindt doorgaans een keer per kwartaal plaats, maar gebeurt idealiter om de twee weken. Zo kan voortgang en beleid goed opgevolgd en onmiddellijk bijgestuurd worden. Meer weten
Dat kan! Iedereen vanaf 18 jaar kan mystery shopper worden bij excap. Doe de test om te zien of jij geschikt bent. Geslaagd? Dan mag jij jezelf mystery shopper noemen!
Onze mystery shoppers krijgen voor aanvang van hun opdracht een uitgebreide briefing waardoor ze altijd goed voorbereid op pad gaan. Het aantal opdrachten per mystery shopper houden we beperkt om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Een interne controle doet de rest.
Ons bestand, dat ruim 5000 mystery shoppers telt, bestaat uit zeer verschillende mensen. Van jong tot oud, van make-upliefhebbers en klussers tot leerkrachten en ingenieurs.
Natuurlijk. Stel je vraag via het contactformulier en je krijgt zo snel mogelijk antwoord.
U verlaat de huidige website, u zult nu doorgaan naar een andere website van ons