Pediatrie Maria Middelares

Optimalisatie van de Patiëntenervaring

Maria Middelares

Naar aanleiding van de resultaten van de patiëntenenquêtes op de pediatrieafdeling, nam de non-profitorganisatie Maria Middelares (met twee algemene ziekenhuizen: AZ Maria Middelares en AZ Sint-Vincentius Deinze) contact op met excap om dieper in te gaan op de resultaten en concrete verbeteringen te identificeren.

 

Wat vond de klant zelf van dit onderzoek?

Om dit te weten namen we een interview af met Sabine Van de Vyver, coördinator van het project, hoofdvroedvrouw materniteit en pediatrie AZ Sint-Vincentius Deinze.

 

Sabine Van de Vyver, leidinggevende op de kinderafdeling in Deinze, legt uit dat het initiatief daarvoor vanuit de dienst kwaliteit kwam. “Naar aanleiding van peilingen bij de ouders van onze jonge patiënten wilden we graag een aantal pijnpunten verder onderzoeken om gericht verbeteringen door te voeren,” vertelt ze.

“Omdat we geloven dat je uit vergelijking met anderen kan leren en verbeteren, kiezen we ervoor om jaarlijks deel te nemen aan de Vlaamse benchmark van VIKZ. Daaruit bleek inderdaad dat er voor bepaalde punten verdere verbetering mogelijk was. Bovendien bleken er wel wat verschillen in de resultaten tussen de beide locaties van de organisatie. Dat motiveerde ons om gerichte acties te ondernemen. We wilden dit grondig onder de loep nemen en structurele ingrepen doorvoeren,” legt Sabine uit. Het team van excap startte het onderzoek met diepte-interviews bij de zorgverleners en bij ouders van patiëntjes. Zo kregen we het traject van een opname in het ziekenhuis van een kindje goed in beeld, zowel vanuit de visie en behoeftes van de ouders als vanuit de praktijk van de verpleegkundigen en artsen. Deze aanpak werd door de medewerkers gewaardeerd.

 

“Ze voelden zich echt gehoord en konden in het gesprek samen tot de kern komen. Dat zorgde ervoor dat we waardevolle inzichten kregen.”

 

Na de interviews volgden workshops waarin de twee pediatrieafdelingen intensief samenwerkten. Dit bood een unieke gelegenheid om ideeën en werkwijzen tussen de locaties uit te wisselen. “Voor het eerst werkten we intensief samen met de twee afdelingen, en dat was verrijkend. We leerden van elkaar en zagen hoe sommige dingen op de ene locatie beter georganiseerd waren dan op de andere. Dit zorgde voor een sterke samenhang en verbeterde de samenwerking aanzienlijk.”

Op basis van het onderzoek werden er concrete actiepunten gedefinieerd. Sabine werd aangesteld als coördinator om de voorgestelde verbeteringen in de praktijk te brengen. “Tijdens een kick-off bijeenkomst, waar zowel verpleegkundigen als artsen aanwezig waren, hebben we de resultaten gepresenteerd en vier werkgroepen opgericht. Deze werkgroepen focussen op de belangrijkste thema’s, met als doel concrete verbeteringen door te voeren.”

Hoewel tijd een beperkende factor bleek te zijn, vooral gezien de drukke zorgomgeving, was het team vastbesloten om de nodige veranderingen te realiseren. “Tijd is altijd een uitdaging in de zorg. We zijn er echter van overtuigd dat de acties die we nu ondernemen, op lange termijn zullen renderen.”

De aanpak van excap bood het ziekenhuis waardevolle inzichten en concrete handvatten om de zorgkwaliteit te verbeteren. “We kunnen nog een tijdje voort met de resultaten en blijven kindvriendelijke zorg verder promoten. Dit project heeft ons doen nadenken over hoe we onze zorg kunnen verbeteren. De resultaten beginnen zich ook in de praktijk te vertalen.”

 

Enkele getuigenissen van ouders

“Ze hebben daar wonderen gedaan. Ze hebben daar echt het leven van mijn dochter gered."

"Ondanks dat het hectisch was, werd alles zeer goed uitgelegd."

"Het menselijke is belangrijk."

 

Download de klantcase ‘Optimalisatie van de Patiëntenervaring in AZ Maria Middelares en AZ Sint-Vincentius’, inclusief plan van aanpak en de concrete resultaten:

Laat je gegevens achter en ontvang de volledige inzichten
Bent u actief in *

FAQ

  • Wat is mystery guest onderzoek?

    Mystery guest onderzoek is een marktonderzoek waarbij mystery guests worden ingezet om klantreizen (Customer Journeys) te testen op kwaliteit, operationele efficiëntie, beleving, emoties en indruk. Dankzij deze objectieve resultaten, worden nieuwe inzichten verkregen om de juiste stappen te kunnen nemen in de optimalisatie van processen. Meer weten

  • Welke soorten mystery guest onderzoek bestaan er?

    Er is een heel breed scala aan onderzoeken. We kunnen ze het beste indelen in 3 overkoepelende categorieën: voor klanten, voor medewerkers en overige. Bij de laatste categorie gaat het eerder om kwaliteitsaudits, candidate experience en discriminatieonderzoek. Alle onderzoeken

  • Wordt mystery guest onderzoek ook voor online journeys ingezet?

    Absoluut. Een online shopper winkelt anders dan een klant in een fysieke winkel. Online mystery shopping legt knelpunten van je website of webshop bloot, zodat je de online ervaring kunt verbeteren. De gehele buyer journey wordt gemeten. Tot en met het retourneren van de aankoop. Meer weten

  • Hoe gaan Customer Journeys en mystery guest onderzoek samen?

    Bij mystery guest onderzoek gaan we door alle stappen van de Customer Journey (klantreis). Bij elke stap meten we hoe deze stap bijdraagt aan een uitstekende klantervaring. Uniek aan onze methode is de ExperienceCapture, waarbij bewuste en onbewuste emoties worden vastgelegd voor elke stap.

  • Welke criteria bepalen de kostprijs van een goed mystery guest onderzoek?

    Elk onderzoek bestaat uit Project Management, Briefing, Uitvoering en Rapportage. Daarbij geldt dat de uitvoering de grootste kostenpost is. Deze post wordt beïnvloed door het aantal uit te voeren metingen, de complexiteit, de lengte van de opdracht en het profiel van de mystery shopper. Meer weten

  • Wat is de impact van mystery guest onderzoek op CX en EX?

    Dankzij de innovatieve rapportagetools en de frequentie van de metingen, verkrijg je inzicht in de resultaten. Vervolgens kun je actiegerichte conclusies formuleren. Jouw impact wordt: hogere klant- en medewerkerstevredenheid én een hogere omzet. Customer Experience

  • Kan ik de resultaten monitoren tijdens het mystery guest onderzoek?

    De resultaten worden samengebracht in een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard. De resultaten en voortgang kunnen daardoor live gevolgd worden. Handig is dat je het dashboard op desktop, tablet of mobiel kunt raadplegen en dat je de rapporten kunt exporteren.

  • Hoe haal ik de juiste inzichten uit de vele data en databronnen?

    Veel bedrijven verzamelen steeds meer klantdata. Dit betreft zowel data vanuit eigen systemen als data vanuit externe (onderzoeks)partners. Excap kan helpen om deze verschillende databronnen aan elkaar te koppelen. Zo ontstaan overkoepelende inzichten om een finale impact te realiseren.

  • Welke voorbeelden uit de praktijk bestaan er?

    Maandelijks publiceren we nieuwe inzichten over Customer Experience en Employee Experience. We vinden het belangrijk dat we eigen expertise met ons netwerk kunnen delen. Ook laten we met plezier excap's ambassadeurs aan het woord: tevreden klanten bij wie we voor echte impact hebben gezorgd.

  • Verzorgt excap ook buiten de Benelux mystery guest onderzoek?

    Zeker! Dankzij ons uitgebreide netwerk van partners en jarenlange ervaring met internationale projecten voeren wij niet alleen mystery guest onderzoek uit in heel Europa (en daarbuiten), maar ook audits, customer journey onderzoek, consultancy en kwalitatief onderzoek. Meer weten

  • Hoe kan ik de medewerkersbeleving onderzoeken?

    Employee experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende afdelingen worden onderzocht. Zo'n onderzoek vindt doorgaans een keer per kwartaal plaats, maar gebeurt idealiter om de twee weken. Zo kan voortgang en beleid goed opgevolgd en onmiddellijk bijgestuurd worden. Meer weten

  • Kan ik ook mystery shopper worden?

    Dat kan! Iedereen vanaf 18 jaar kan mystery shopper worden bij excap. Doe de test om te zien of jij geschikt bent. Geslaagd? Dan mag jij jezelf mystery shopper noemen!

  • Waarom is de feedback van mystery shoppers betrouwbaar?

    Onze mystery shoppers krijgen voor aanvang van hun opdracht een uitgebreide briefing waardoor ze altijd goed voorbereid op pad gaan. Het aantal opdrachten per mystery shopper houden we beperkt om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Een interne controle doet de rest.

  • Wie zijn de mystery shoppers van excap en hoe groot is dit bestand?

    Ons bestand, dat ruim 5000 mystery shoppers telt, bestaat uit zeer verschillende mensen. Van jong tot oud, van make-upliefhebbers en klussers tot leerkrachten en ingenieurs.

  • Kan ik zelf een bijkomende vraag stellen?