Ballasting

25 juni 2012

Ballasting

Alle ondernemers in Nederland hebben twee dingen gemeen. Ze zijn allemaal klant bij de Kamer van Koophandel en ze dragen allemaal een deel van hun omzet, winst, inkomen, loonkosten, etc. af aan de Belastingdienst.

In tijden van economisch minder florerende tijden vraagt iedere ondernemer zich vaak af waarom een instituut als de ‘Ka-Vee-Ka’ bestaat. Als je met je Twitter of Facebook account kunt inloggen op diverse websites, waarom kunnen we dan ook niet LinkedIn gaan verplichten voor ondernemers om zo een database van de BV Nederland te creëren? En ook al verdwijnt de contributie, wat gaat de KvK de komende jaren nu exact doen? Zou iemand kunnen aangeven wat de bestaansreden is van de KvK?

De Belastingdienst daarentegen, die begint het te snappen. Ze lijken zich te realiseren dat de toenemende regeldruk, wetswijzigingen en regeringsplannen de burger geen goed hebben gedaan. Zo kunt u vanaf deze zomer met de Belastingdienst twitteren om te checken welke producten u als toerist mag invoeren. Wees echter gewaarschuwd: dit account is alleen actief op werkdagen tussen 8 en 8. En vrijdagmiddag heeft de Belastingdienst een borrel, want dan is zij tot 17 uur bereikbaar.

In een tijd waarin werknemend en –gevend Nederland harder werken dan ooit en 24/7 voor de klant klaar willen staan, is het nog even wachten op de KvK en Belastingdienst. Als zij nou eens in gesprek gaan met ondernemers, naar hen luisteren en klantgerichte maatregelen nemen, dan zijn we sneller uit de crisis en kunnen we lekker met z’n allen op vakantie!