Je kunt ook te veel gemak bieden

28 januari 2024

contact

Kan dat? Té veel gemak?


Zit jij in de wereld van klantbeleving? Dan herken je deze afbeelding vast ook.

In deze blog sta ik namelijk stil bij de drie E’s. En benadrukken we dat het hart van de klant pas geraakt kan worden, wanneer de effectiviteit en het gemak dat je biedt op orde is. 

Maar hier zit een belangrijk aandachtspunt dat ik graag met je wil delen. 

 

Je kunt namelijk ook té veel gemak bieden. Althans, je kunt een journey bieden die zo seamless is, dat je klant niet doorheeft hoeveel moeite je voor hem wil doen. 

 

Wat vooral belangrijk is: laat de klant soms weten, voelen en zien dat je de tijd neemt om de beste service te bieden. Dat kan schaalbaar op een digitale manier en dat kan op een persoonlijke wijze.  

 

Voordat ik je 3 voorbeelden geef, vertel ik je alvast dat dit fenomenale stukje marketing ook wel The Labor Illusion wordt genoemd.  

 

Een poosje terug (2011) deden onderzoekers Buell en Norton in hun onderzoek (“The Labor Illusion: How Operational Transparency Increases Perceived Value”) de ontdekking dat mensen meer tevreden zijn wanneer ze langer moeten wachten.  

 

Maar dat het dan wel belangrijk is dat je de operationele inspanning laat zien die je in de tussentijd uitvoert. In het onderzoek werd ingezoomd op de klant die online een bepaalde service ervaart, in een selfservice context.  

 

Want wat blijkt: als je iemand af en toe even laat wachten, denkt de klant dat je meer aandacht en moeite besteedt aan het leveren van de beste service. En daarmee leidt de hogere wachttijd tot een hogere waardering. 

 

Bijvoorbeeld (voorbeeld 1) het boeken van een vliegticket. Je kent het wel. Je selecteert de data waarop je naar Barcelona wil, geeft je specifieke wensen op qua tijd van aankomst, en de site gaat zoeken. En terwijl je wacht, zie je de logo’s van maatschappijen met een zoek-icoontje aan je voorbij vliegen. En daarmee krijg je onbewust het idee: “Goh, die zijn echt even goed voor mij aan het zoeken!”.  

 

Voorbeeld twee. Chatbots. Hoewel ik het met je eens ben dat nog niet alle chat-functies een voorbeeld zijn van customer experience, zie je hier vaak wel de goede toepassing van de Labor Illusion. Door de antwoorden niet ineens te laten verschijnen in volzinnen, maar juist woord-voor-woord, krijg je (onbewust wellicht) de indruk dat er iemand aan het typen is en nadenkt en moeite neemt om jouw vraag zo goed mogelijk te beantwoorden. Ook hier geldt weer: de seconden vertraging bieden vertrouwen en waardering. ChatGPT doet eigenlijk precies hetzelfde. 

 

Voorbeeld 3. Die bedenk je zelf. Ik wil je vragen om na te denken over het volgende: op welke momenten kan jij de klant even laten wachten en daarmee (nog) meer het gevoel geven dat je alles doet voor een goede service. Zonder dat het je daadwerkelijk meer tijd kost.  

 

En dat hoeft dus niet per se in een online situatie te zijn, dat mag ook in menselijke interactie. Door bijvoorbeeld mee te nemen in gesprekken dat je “verschillende opties hebt overwogen”, dat je de klant niet zomaar mailt, maar “dat je hem een voorstel zal mailen nadat je alle opties naast zijn aangegeven wensen hebt gelegd”. En dat je de klant niet zomaar koffie aanbiedt tijdens het wachten, maar “een kopje koffie aanbiedt om alvast de informatie tot zich te nemen, die je allemaal hebt voorbereid”.  

 

En heb je hier hulp, tijd en inspiratie bij nodig? Ik help je graag. 

Groet, Arjen 

FAQ

  • Wat is mystery guest onderzoek?

    Mystery guest onderzoek is een marktonderzoek waarbij mystery guests worden ingezet om klantreizen (Customer Journeys) te testen op kwaliteit, operationele efficiëntie, beleving, emoties en indruk. Dankzij deze objectieve resultaten, worden nieuwe inzichten verkregen om de juiste stappen te kunnen nemen in de optimalisatie van processen. Meer weten

  • Welke soorten mystery guest onderzoek bestaan er?

    Er is een heel breed scala aan onderzoeken. We kunnen ze het beste indelen in 3 overkoepelende categorieën: voor klanten, voor medewerkers en overige. Bij de laatste categorie gaat het eerder om kwaliteitsaudits, candidate experience en discriminatieonderzoek. Alle onderzoeken

  • Wordt mystery guest onderzoek ook voor online journeys ingezet?

    Absoluut. Een online shopper winkelt anders dan een klant in een fysieke winkel. Online mystery shopping legt knelpunten van je website of webshop bloot, zodat je de online ervaring kunt verbeteren. De gehele buyer journey wordt gemeten. Tot en met het retourneren van de aankoop. Meer weten

  • Hoe gaan Customer Journeys en mystery guest onderzoek samen?

    Bij mystery guest onderzoek gaan we door alle stappen van de Customer Journey (klantreis). Bij elke stap meten we hoe deze stap bijdraagt aan een uitstekende klantervaring. Uniek aan onze methode is de ExperienceCapture, waarbij bewuste en onbewuste emoties worden vastgelegd voor elke stap.

  • Welke criteria bepalen de kostprijs van een goed mystery guest onderzoek?

    Elk onderzoek bestaat uit Project Management, Briefing, Uitvoering en Rapportage. Daarbij geldt dat de uitvoering de grootste kostenpost is. Deze post wordt beïnvloed door het aantal uit te voeren metingen, de complexiteit, de lengte van de opdracht en het profiel van de mystery shopper. Meer weten

  • Wat is de impact van mystery guest onderzoek op CX en EX?

    Dankzij de innovatieve rapportagetools en de frequentie van de metingen, verkrijg je inzicht in de resultaten. Vervolgens kun je actiegerichte conclusies formuleren. Jouw impact wordt: hogere klant- en medewerkerstevredenheid én een hogere omzet. Customer Experience

  • Kan ik de resultaten monitoren tijdens het mystery guest onderzoek?

    De resultaten worden samengebracht in een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard. De resultaten en voortgang kunnen daardoor live gevolgd worden. Handig is dat je het dashboard op desktop, tablet of mobiel kunt raadplegen en dat je de rapporten kunt exporteren.

  • Hoe haal ik de juiste inzichten uit de vele data en databronnen?

    Veel bedrijven verzamelen steeds meer klantdata. Dit betreft zowel data vanuit eigen systemen als data vanuit externe (onderzoeks)partners. Excap kan helpen om deze verschillende databronnen aan elkaar te koppelen. Zo ontstaan overkoepelende inzichten om een finale impact te realiseren.

  • Welke voorbeelden uit de praktijk bestaan er?

    Maandelijks publiceren we nieuwe inzichten over Customer Experience en Employee Experience. We vinden het belangrijk dat we eigen expertise met ons netwerk kunnen delen. Ook laten we met plezier excap's ambassadeurs aan het woord: tevreden klanten bij wie we voor echte impact hebben gezorgd.

  • Verzorgt excap ook buiten de Benelux mystery guest onderzoek?

    Zeker! Dankzij ons uitgebreide netwerk van partners en jarenlange ervaring met internationale projecten voeren wij niet alleen mystery guest onderzoek uit in heel Europa (en daarbuiten), maar ook audits, customer journey onderzoek, consultancy en kwalitatief onderzoek. Meer weten

  • Hoe kan ik de medewerkersbeleving onderzoeken?

    Employee experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende afdelingen worden onderzocht. Zo'n onderzoek vindt doorgaans een keer per kwartaal plaats, maar gebeurt idealiter om de twee weken. Zo kan voortgang en beleid goed opgevolgd en onmiddellijk bijgestuurd worden. Meer weten

  • Kan ik ook mystery shopper worden?

    Dat kan! Iedereen vanaf 18 jaar kan mystery shopper worden bij excap. Doe de test om te zien of jij geschikt bent. Geslaagd? Dan mag jij jezelf mystery shopper noemen!

  • Waarom is de feedback van mystery shoppers betrouwbaar?

    Onze mystery shoppers krijgen voor aanvang van hun opdracht een uitgebreide briefing waardoor ze altijd goed voorbereid op pad gaan. Het aantal opdrachten per mystery shopper houden we beperkt om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Een interne controle doet de rest.

  • Wie zijn de mystery shoppers van excap en hoe groot is dit bestand?

    Ons bestand, dat ruim 5000 mystery shoppers telt, bestaat uit zeer verschillende mensen. Van jong tot oud, van make-upliefhebbers en klussers tot leerkrachten en ingenieurs.

  • Kan ik zelf een bijkomende vraag stellen?