Om 2021 te kunnen overleven, zet je nu in op efficiëntie, straks op groei
Zeg nu zelf, nog nooit hebben we met zijn allen zo gehunkerd naar vakantie, van jong tot oud. Meer dan ooit willen we de Corona-kopzorgen laten verdwijnen als sneeuw voor de zomerzon. We snakken naar pure fysieke en mentale rust en misschien inspiratie hoe je straks na je terugkeer uit vakantie, de zaken wilt aanpakken. Daarom deze 5 warme aanbevelingen over efficiëntie in het nieuwe werken, productiviteit & groei en consumptiegedrag.
Aanbeveling 1: Out of Office
Om dit te kunnen doen, is hier al mijn eerste aanbeveling: start met het bewust schrijven van een originele Out-Of-Office waaruit duidelijk blijkt dat je tijdelijk de stekker uittrekt. Je zal merken dat er een soort van instant euforisch gevoel meester van jou maakt bij het schrijven van deze O-O-O. Vervolgens snooze je je WhatsApp, Messenger en alle andere soortgelijke apps. Ter herinnering: de voorbije 18 maanden heb je niks anders gedaan dan achter een scherm liggen hangen voor je job, je boodschappen en je ontspanning.
Het internationale studiebureau McKinsey & Company spreekt van een Digitale Migratie die heeft plaats gevonden: het is de shift die ten gevolge de pandemie, zich voorgoed heeft doorgezet en omvat de wijze hoe wij voortaan zullen werken én leven.
In volgende paragrafen ga ik hier verder op in maar bottom line gaat het telkens over
‘Hoe kunnen we efficiënter worden?’
Aanbeveling 2: Probeer een antwoord te formuleren op deze vraag
Dit is ook meteen de tweede aanbeveling die ik jullie met deze blog wil meegeven. Bedenk in alle rust, hoe jij met je bedrijf hier kan op antwoorden. Efficiënter worden is dé uitdaging die op jou ligt te wachten na je welverdiende vakantie. Ondanks de hoge vaccinatiegraad zullen we toch nog een tijd beperkt blijven in onze bewegingsvrijheid. Volgens het Federaal Planbureau nivelleren we de omzet van voor Corona pas vanaf midden 2022 (5). Als je 2021 toch met een orgelpunt wilt afsluiten, leg je focus dan nu op optimalisatie en innovatie.
‘Het nieuwe werken’
FACTS & FIGURES:
- Q1 van 2022: Tech bedrijven als Google en Facebook laten hun werknemers telewerken tot dan.
- 79% van de Belgische KMO’s is bereid om de mogelijkheid tot telewerken te behouden. Voor de uitbraak van Corona, was telewerk slechts bij 1 op 3 Belgische bedrijven ingeburgerd (1).
- 25% van de arbeidsbevolking kan 3 tot 5 dagen per week werken op afstand (2)
- 5,7% was de prijsstijging op de Belgische kantoormarkt tegenover vorig jaar. Bij internationale vastgoedinvesteerders is er een daling van 33% in de traditionele kantorenmarkt van Manhattan. Bpost verhuist van hoofdkantoor en gaat van een capaciteit van 2500 naar 700 werkplekken.
Feiten die wijzen dat werkgevers rekening houden met ‘het nieuwe werken’, een ideale mix tussen telewerk en een paar dagen op kantoor. Bedrijven zullen enerzijds fors investeren in technologieën die efficiënte communicatie bevordert – denk aan video conferencen, project tools, willekeurige werkplaatsen met dock-in stations. Als het echt nodig is, vertrekken we uitzonderlijk nog op zakenreis. Anderzijds wordt meer aandacht besteed aan de randvoorwaarden die een thuiskantoor moet hebben. ‘Het nieuwe werken’ wordt naar een next level getild.
En hoe staat het op de arbeidsmarkt? De aanwervingsintenties nemen weer toe, alleen, de werkgevers vinden geen of nauwelijks kandidaten (3). Nochtans hoor je nu wel eens in de virtuele wandelgangen dat deze bizarre tijd werknemers heeft doen nadenken over de job, de carrière, de werkplek … We hebben het concreet over talentvolle mensen die in overweging zijn om zich beschikbaar te stellen op de arbeidsmarkt maar in deze onzekere tijd toch niet dé stap durven zetten. Je zal als werkgever alles uit de kast moeten halen om deze mensen te kunnen overtuigen om voor jou te komen werken. Het ‘nieuwe werken’ wordt de minimum norm én je candidate-en employee experience zullen top moeten zijn.
Aanbeveling 3: Leestip > Candidate Experience en Candidate Journey | excap
Productiviteit & Groei dankzij nieuwe investeringen
FACTS AND FIGURES:
- Crisis 2008 was minder erg dan de huidige crisis. België kent de sterkste daling sinds WO II (4).
- -6.6% in 2020 / + 4.3% in 2021 / + 4,4% in 2022: dit is de trend en de prognose van het BBP in de Eurozone. Het is pas vanaf midden 2022 dat de economie op hetzelfde niveau komt te staan als van voor Corona (5)
- 1% productiegroei per jaar tot 2024
- 75% van de ondernemers investeert in nieuwe technologieën
Maar dit zijn slechts prognoses. Een prognose is een uitspraak omtrent het vermoedelijk verloop van een gebeurtenis (Wikipedia). Concreet zal het dus afhangen van:
- De vaccinatiegraad en groepsimmuniteit?
- Komen er nog nieuwe varianten na Delta?
- Gaan mensen nu hun spaarvolumes aanwenden om volop te consumeren?
- Hoe zit het met de toeleveringsproblemen in de supply chain?
Wat we nu al met zekerheid weten is dat er een shift komt tussen bedrijven die efficiënter gaan werken en dus gaan out performen en de rest van de bedrijven.
Aanbeveling 4: Optimaliseer en investeer in efficiëntere processen
Kijk binnen je organisatie welke processen beter kunnen. Het betreft misschien een logistieke flow die voor een stuk verder gedigitaliseerd kan worden maar even goed over een te optimaliseren klantenproces, het ‘delightful’ maken van een klantenreis, een klantenervaring verheffen tot een unieke positieve ervaring.
Consumentengedrag
FACTS AND FIGURES:
- 2x tot 5x groeide E-Commerce sneller dan voor de pandemie (2)
- Medische consultaties verlopen nu ook online
- We vertonen een nieuw aankoopgedrag met aandacht voor duurzaamheid
Hoe groter Covid impact had op een branche, hoe kleiner de shift naar Digitale Migratie zich zal doorzetten. Het beste voorbeeld is de reissector. Van zodra mensen weer kunnen reizen, zullen ze ook onmiddellijk gaan reizen. Bioscopen idem dito. Ondanks promotie voor vernuftige thuisbioscopen, zal het merendeel toch de unieke kijkervaring van het grote witte doek niet willen inruilen. Anders is het gesteld voor de retail sector: de shift naar E-Commerce is onomkeerbaar.
Aanbeveling 5: vraag je af hoe
- jij met je organisatie het best kan inspelen in op het nieuwe gedrag van consumenten
- de huidige customer journeys voldoende hierop afstemmen.
2021 wordt een overlevingsjaar. Omzetgroei is voor volgend jaar. Leg daarom nu de focus op efficiënter werken, investeer in efficiëntie en leid efficiënt het consumentengedrag in goede banen.
Maar eerst, geniet van je welverdiende vakantie!