Candidate Experience: De candidate journey van sollicitant tot ambassadeur
22 maart 2021
“Customers will never love a company until the employees love it first.”
Een sterke quote van Simon Sinek, maar wel ééntje waar enorm veel waarheid in schuilt. Het mag duidelijk zijn dat Customer Experience en Employee Experience altijd hand in hand gaan. De beleving van de klant is al een tijdje niet meer weg te denken in de boardroom. Corona heeft veel bedrijfsleiders ook de ogen geopend en hen doen inzien dat de beleving van hun medewerkers minstens zo belangrijk is.. en gelukkig maar! Het zijn inderdaad onze medewerkers die we evenzeer moeten koesteren.
Maar een bevlogen medewerker creëren begint niet op zijn of haar eerste werkdag. Het proces moet al veel eerder ingezet worden! Vanaf het allerbegin van een candidate journey moet een kandidaat zich verbonden voelen met het bedrijf waarvoor hij of zij solliciteert. Die kandidaat-ervaring moet top zijn om de goeie kandidaat uiteindelijk ook aan te werven.
Is vaak het eerste waar de kandidaat mee geconfronteerd wordt. De tijd is echt voorbij dat er enkel gekeken wordt naar functie-inhoud. Zorg er dus voor dat je naast de inhoud ook voldoende focust op wat je als bedrijf wenst uit te stralen. De werkomgeving waarin je nieuwe medewerker immers terecht komt is minstens zo belangrijk als zijn takenpakket.
TIPS:
Bron: HR nieuws @247HRM
Fokke en Sukke werken bij HR als Recruiter
Gebeurt in het merendeel van de gevallen nog steeds schriftelijk. Een kandidaat heeft je vacature goed doorgenomen en besloot voor zichzelf dat er een match is tussen profiel en functie. Zorg er dan ook voor dat je reactie hierop inspeelt, zowel op inhoud als op snelheid (max 48 uur). Wanneer de kandidaat je interessant lijkt, zorg dan voor een passend bericht in lijn met je bedrijfscultuur. Maar evenzeer aan een afwijzing moet je aandacht besteden. Een woordje ‘uitleg’ en ‘vriendelijke afsluiting’ kan wonderen doen en kan zelfs maken dat een afgewezen kandidaat nog steeds een ambassadeur is van jouw bedrijf!
TIP:
Is al lang geen eenrichtingsverkeer meer. Een bedrijf moet de dag van vandaag evenzeer overtuigen om een goeie kandidaat ook effectief aan zich te binden. De informatie die werd gegeven in de vacature moet tijdens het gesprek bevestigd worden. Zorg dan ook voor consistentie in dat verhaal en zorg vooral dat je eerlijk en volledig bent. Je wil straks immers niet hebben dat een kandidaat zegt ‘had ik dat eerder geweten’. De kans is klein dat alle aspecten van een functie even aantrekkelijk zijn. Het heeft geen zin om die weg te moffelen. Sterker is om hier een goed en open gesprek over te hebben.
Na een eerste gesprek volgt vaak nog een tweede gesprek en wie weet zelfs een derde. Consistentie tussen al deze gesprekken is een must! Hoe meer verhalen afwijken van elkaar, hoe lager de employee engagement en hoe groter de kans dat de kandidaat ergens onderweg zal afhaken.
TIP:
Is niet alleen een formeel administratief moment. Het is vooral een emotioneel moment waarin (als alles goed gaat) een kandidaat zich voor vele jaren bindt aan het bedrijf. Ook hier is het noodzakelijk deze emotie te versterken. Een fijne kleine attentie, een kennismaking met het team waarin hij of zij terecht komt, een blik op de nieuwe werkplek.., de mogelijkheden zijn werkelijk eindeloos.
TIPS:
Meer en meer bedrijven vragen ons hun candidate journey te onderzoeken omdat ze merken dat het rekruteren en aanwerven van de juiste profielen lang niet altijd eenvoudig verloopt. Zeker wanneer grote bedrijven samenwerken met uitzendkantoren ontstaat een bijkomende hindernis; de gesprekken (en de bijhorende info die gegeven wordt) worden gevoerd door iemand die buiten het bedrijf staat en dus niet per definitie de bedrijfscultuur kan overbrengen. Daarnaast is het omschrijven van job inhoud voor een externe consulent vaak lastig omdat hij niet op de werkvloer staat.
Wanneer een bedrijf zijn candidate journey niet volledig zelf in de hand heeft ontstaan er dus bijkomende onbekenden…
Is de gegeven informatie correct en volledig? Welk beeld wordt geschept over de baan? Hoe wordt het bedrijf voorgesteld? Is alle informatie consistent? Hoe gebeurt de opvolging? Wat wordt er verteld over de loonvoorwaarden of doorgroeimogelijkheden? Hoe wordt de werkomgeving voorgesteld?
Loop alvast eens zelf door je candidate journey om te ervaren hoe je proces in elkaar zit; al leveren wij natuurlijk ook graag deze inzichten!
Door de journey in kaart te brengen zijn we in staat deze en andere vragen te beantwoorden waardoor onboarding-processen verbeterd kunnen worden. We brengen in kaart hoe een kandidaat zich voelt na elke fase van de journey. Onze aanbevelingen die volgen uit dergelijk journey-onderzoek zorgen ervoor dat het aandeel ‘drop-outs’ drastisch daalt omdat de pijnpunten van sommige touchpoints doorheen de journey aangepakt worden. Tegelijk zorgt het voor de doorstroom van kwalitatieve kandidaten waardoor retentie ook verhoogd kan worden.
Realiseer je tot slot dat zelfs indien je candidate journey optimaal verloopt, er nog steeds parameters zijn die indirect een invloed hebben. Je bedrijfsimago, je algehele bereikbaarheid, je website, je aanwezigheid en berichten op social media. Ze zijn allemaal belangrijk wanneer je de juiste kandidaten wil aantrekken.
Wil je meer weten over het verbeteren van jouw candidate experience? Neem dan gerust contact op. We helpen je graag verder!
Mystery guest onderzoek is een marktonderzoek waarbij mystery guests worden ingezet om klantreizen (Customer Journeys) te testen op kwaliteit, operationele efficiëntie, beleving, emoties en indruk. Dankzij deze objectieve resultaten, worden nieuwe inzichten verkregen om de juiste stappen te kunnen nemen in de optimalisatie van processen. Meer weten
Er is een heel breed scala aan onderzoeken. We kunnen ze het beste indelen in 3 overkoepelende categorieën: voor klanten, voor medewerkers en overige. Bij de laatste categorie gaat het eerder om kwaliteitsaudits, candidate experience en discriminatieonderzoek. Alle onderzoeken
Absoluut. Een online shopper winkelt anders dan een klant in een fysieke winkel. Online mystery shopping legt knelpunten van je website of webshop bloot, zodat je de online ervaring kunt verbeteren. De gehele buyer journey wordt gemeten. Tot en met het retourneren van de aankoop. Meer weten
Bij mystery guest onderzoek gaan we door alle stappen van de Customer Journey (klantreis). Bij elke stap meten we hoe deze stap bijdraagt aan een uitstekende klantervaring. Uniek aan onze methode is de ExperienceCapture, waarbij bewuste en onbewuste emoties worden vastgelegd voor elke stap.
Elk onderzoek bestaat uit Project Management, Briefing, Uitvoering en Rapportage. Daarbij geldt dat de uitvoering de grootste kostenpost is. Deze post wordt beïnvloed door het aantal uit te voeren metingen, de complexiteit, de lengte van de opdracht en het profiel van de mystery shopper. Meer weten
Dankzij de innovatieve rapportagetools en de frequentie van de metingen, verkrijg je inzicht in de resultaten. Vervolgens kun je actiegerichte conclusies formuleren. Jouw impact wordt: hogere klant- en medewerkerstevredenheid én een hogere omzet. Customer Experience
De resultaten worden samengebracht in een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard. De resultaten en voortgang kunnen daardoor live gevolgd worden. Handig is dat je het dashboard op desktop, tablet of mobiel kunt raadplegen en dat je de rapporten kunt exporteren.
Veel bedrijven verzamelen steeds meer klantdata. Dit betreft zowel data vanuit eigen systemen als data vanuit externe (onderzoeks)partners. Excap kan helpen om deze verschillende databronnen aan elkaar te koppelen. Zo ontstaan overkoepelende inzichten om een finale impact te realiseren.
Maandelijks publiceren we nieuwe inzichten over Customer Experience en Employee Experience. We vinden het belangrijk dat we eigen expertise met ons netwerk kunnen delen. Ook laten we met plezier excap's ambassadeurs aan het woord: tevreden klanten bij wie we voor echte impact hebben gezorgd.
Zeker! Dankzij ons uitgebreide netwerk van partners en jarenlange ervaring met internationale projecten voeren wij niet alleen mystery guest onderzoek uit in heel Europa (en daarbuiten), maar ook audits, customer journey onderzoek, consultancy en kwalitatief onderzoek. Meer weten
Employee experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende afdelingen worden onderzocht. Zo'n onderzoek vindt doorgaans een keer per kwartaal plaats, maar gebeurt idealiter om de twee weken. Zo kan voortgang en beleid goed opgevolgd en onmiddellijk bijgestuurd worden. Meer weten
Dat kan! Iedereen vanaf 18 jaar kan mystery shopper worden bij excap. Doe de test om te zien of jij geschikt bent. Geslaagd? Dan mag jij jezelf mystery shopper noemen!
Onze mystery shoppers krijgen voor aanvang van hun opdracht een uitgebreide briefing waardoor ze altijd goed voorbereid op pad gaan. Het aantal opdrachten per mystery shopper houden we beperkt om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Een interne controle doet de rest.
Ons bestand, dat ruim 5000 mystery shoppers telt, bestaat uit zeer verschillende mensen. Van jong tot oud, van make-upliefhebbers en klussers tot leerkrachten en ingenieurs.
Natuurlijk. Stel je vraag via het contactformulier en je krijgt zo snel mogelijk antwoord.