Blog: Eindejaarsblog 2024

19 december 2024

Dit was 2024. Ik zal het kort houden.

 

Dat is niet alleen mijn belofte over de lengte van deze blog. Het is waarschijnlijk ook het gevoel dat jij hebt bij 2024. Want ook al duurt ieder jaar zo’n 365 dagen, afgelopen jaar duurde toch écht korter.

 

  • Te kort om goede voornemens af te vinken
  • Te kort om je dierbaren genoeg te zien
  • Te kort om al-je-ergens-in-je-notities-opgeschreven life goals te halen
  • Te kort om dat ene boek te lezen
  • Te kort om alle tips van influencers op te volgen die je in je socials voorbij zag komen.

 

Maar er is ook goed nieuws, het jaar was lang genoeg om vele mooie momenten mee te maken. Lang genoeg om te lachen met collega’s, lang genoeg om eens even goed stil te staan bij 20 jaar excap.

Want als er iets centraal stond in het jaar van excap, dan was het ons 20-jarig jubileum. We namen ons als bedrijf voor om er ieder kwartaal bij stil te staan en niet te snel te vergeten hoe bijzonder deze mijlpaal is.

Niet om te pochen, des te meer om mijn trots te benadrukken: dat jubileum is gevierd. Met het team, met mijn compagnons (lees hier nog eens een korte ode aan mijn grote vrienden), met de families, met alle collega’s in Groningen en Antwerpen.

Afgelopen vrijdag keek ik tijdens onze Kerstborrel om mij heen. Het was een bijzonder moment. Hoewel de aanwezigheid van de nodige glaasjes wijn van invloed kan zijn geweest, staat het vast dat we een goed jaar afsloten met heel veel plezier, een enorme mate van collegialiteit, een kater én een enorm gevoel van: we hebben het na een jaar keihard werken ook wel verdiend.

 

Excap kerstborrel bij Bob Kookt

 

Het jaar van excap was goed. We groeiden in Nederland en België, we hadden het druk (maar niet té), we haalden hele mooie klanten binnen, we spraken op diverse podia en we innoveerden onze dienstverlening.

Een paar voorbeelden, in willekeurige volgorde, die me een glimlach op mijn gezicht bezorgen: het fantastische verhaal van Ewald met IKEA op het MIE (Marketing & Insights Event); het event dat we organiseerden in samenwerking met theFactor.e; de mooie partijen waarmee we intensief samenwerken, zoals NS, Arriva, Toyota, Hanze, Carglass, Hornbach en Lidl; én het feit dat ik op het podium mocht staan tijdens het ANVR-congres in Oman.

Twee andere hoogtepunten die eruit sprongen waren het fameuze excap weekend in Lissabon en de (‘hernieuwde’) ontmoeting met Arjen Robben. Eerstgenoemde om te vieren dat we zo’n mooi bedrijf zijn, laatstgenoemde om terug te blikken op het moment dat we Arjen ontmoetten in Madrid. En dat die twee samenkwamen toen Arjen ons via een videoboodschap in Lissabon feliciteerde met ons jubileum. Het zijn oprecht de momenten die ik koester, het zijn oprecht de momenten die het ondernemerschap van Ewald, Ivo en mij kleur geven.

 

Ewald, Ivo en Arjen blikken samen met Robben terug op hun ontmoeting in Madrid 15 jaar geleden.

 

Tot slot hoop ik dat er nog een paar pareltjes van herinneringen bijkomen.

Ten eerste kijken we binnen excap enorm uit naar volgend jaar. Waarin we de combinatie van onderzoek, data en impact nog maar gaan verstevigen.

Bijvoorbeeld dat we de NPS koppelen aan financiële output; dat we mystery shopping combineren met de leukste workshops en dat we medewerkersbeleving koppelen aan KPI’s als verloop en verzuim.

Maar ook dat we voor meer en meer klanten internationaal verbreden. En dat we AI en data science samen laten smelten, om zo tot de meest geavanceerde CX inzichten te komen. 
Allemaal relevante groei die wij voor onze klanten mogelijk willen maken. Vanzelfsprekend nodig ik je uit om mij te contacten als je hier eens verder over wilt sparren

Ten tweede hoop ik dat er veel sneeuw ligt in Oostenrijk. Want het is tijd om straks even wat gas terug te nemen. Wat ik al schreef: het was een mooi jaar, het was een druk jaar. En dat zorgt er altijd voor dat de papa- en partner-tijd soms lijdt onder de werk-tijd.
En om mijn dochters de berg af te zien racen en een dikke week samen te zijn met familie, daar kijk ik eerlijk gezegd enorm naar uit. (Overigens, we zagen dit jaar in onze data dat boekentips enorm worden gewaardeerd. Tijdens de vakantie ga ik het boek The Creative Act; a way of being uitlezen. Op basis van de eerste hoofdstukken kan ik ‘m zeer aanraden.)

Als laatste hoop ik dat 2025 niet alleen zakelijk maar ook privé een geweldig jaar mag worden. Voor jou, en voor mijn collega’s. Want zonder in detail te treden, sommige Captains hadden het zwaar. Ziekte, overlijden, verdriet… het zou fijn zijn als voor iedereen de curve van geluk weer stijgend mag zijn. Dat is al mijn collega’s en hun familie meer dan gegund.

 

Maar goed, ik had gezegd dat ik het kort zou houden. Voor zover nog niet gedaan wil ik iedereen bedanken die een bijdrage leverde aan ‘excap, editie 2024’. Afgelopen jaar heb ik vaak gezegd dat Customer Experience (CX) en Employee Experience (EX) twee kanten van dezelfde medaille zijn. Naast een woord van dank aan onze leuke klanten, wil ik daarom graag afsluiten met een groot ‘dankjewel’ aan: Yves, Laura, Jill, Gerard, Aleks, Yvonne, Anouk, Danny, Renik, Willem, Ellen, Twan, Emiel, Sophie, Ewald, Jonathan, Roos, Frank, Ivo, Roos, Gus, Inge, Rik, Nicholas, Miranda, Ires, Jelle, Klasien, Kalena, Jens, Rutger en Tom.

 

Dank.

 

X

 

Arjen

FAQ

  • Wat is mystery guest onderzoek?

    Mystery guest onderzoek is een marktonderzoek waarbij mystery guests worden ingezet om klantreizen (Customer Journeys) te testen op kwaliteit, operationele efficiëntie, beleving, emoties en indruk. Dankzij deze objectieve resultaten, worden nieuwe inzichten verkregen om de juiste stappen te kunnen nemen in de optimalisatie van processen. Meer weten

  • Welke soorten mystery guest onderzoek bestaan er?

    Er is een heel breed scala aan onderzoeken. We kunnen ze het beste indelen in 3 overkoepelende categorieën: voor klanten, voor medewerkers en overige. Bij de laatste categorie gaat het eerder om kwaliteitsaudits, candidate experience en discriminatieonderzoek. Alle onderzoeken

  • Wordt mystery guest onderzoek ook voor online journeys ingezet?

    Absoluut. Een online shopper winkelt anders dan een klant in een fysieke winkel. Online mystery shopping legt knelpunten van je website of webshop bloot, zodat je de online ervaring kunt verbeteren. De gehele buyer journey wordt gemeten. Tot en met het retourneren van de aankoop. Meer weten

  • Hoe gaan Customer Journeys en mystery guest onderzoek samen?

    Bij mystery guest onderzoek gaan we door alle stappen van de Customer Journey (klantreis). Bij elke stap meten we hoe deze stap bijdraagt aan een uitstekende klantervaring. Uniek aan onze methode is de ExperienceCapture, waarbij bewuste en onbewuste emoties worden vastgelegd voor elke stap.

  • Welke criteria bepalen de kostprijs van een goed mystery guest onderzoek?

    Elk onderzoek bestaat uit Project Management, Briefing, Uitvoering en Rapportage. Daarbij geldt dat de uitvoering de grootste kostenpost is. Deze post wordt beïnvloed door het aantal uit te voeren metingen, de complexiteit, de lengte van de opdracht en het profiel van de mystery shopper. Meer weten

  • Wat is de impact van mystery guest onderzoek op CX en EX?

    Dankzij de innovatieve rapportagetools en de frequentie van de metingen, verkrijg je inzicht in de resultaten. Vervolgens kun je actiegerichte conclusies formuleren. Jouw impact wordt: hogere klant- en medewerkerstevredenheid én een hogere omzet. Customer Experience

  • Kan ik de resultaten monitoren tijdens het mystery guest onderzoek?

    De resultaten worden samengebracht in een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard. De resultaten en voortgang kunnen daardoor live gevolgd worden. Handig is dat je het dashboard op desktop, tablet of mobiel kunt raadplegen en dat je de rapporten kunt exporteren.

  • Hoe haal ik de juiste inzichten uit de vele data en databronnen?

    Veel bedrijven verzamelen steeds meer klantdata. Dit betreft zowel data vanuit eigen systemen als data vanuit externe (onderzoeks)partners. Excap kan helpen om deze verschillende databronnen aan elkaar te koppelen. Zo ontstaan overkoepelende inzichten om een finale impact te realiseren.

  • Welke voorbeelden uit de praktijk bestaan er?

    Maandelijks publiceren we nieuwe inzichten over Customer Experience en Employee Experience. We vinden het belangrijk dat we eigen expertise met ons netwerk kunnen delen. Ook laten we met plezier excap's ambassadeurs aan het woord: tevreden klanten bij wie we voor echte impact hebben gezorgd.

  • Verzorgt excap ook buiten de Benelux mystery guest onderzoek?

    Zeker! Dankzij ons uitgebreide netwerk van partners en jarenlange ervaring met internationale projecten voeren wij niet alleen mystery guest onderzoek uit in heel Europa (en daarbuiten), maar ook audits, customer journey onderzoek, consultancy en kwalitatief onderzoek. Meer weten

  • Hoe kan ik de medewerkersbeleving onderzoeken?

    Employee experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende afdelingen worden onderzocht. Zo'n onderzoek vindt doorgaans een keer per kwartaal plaats, maar gebeurt idealiter om de twee weken. Zo kan voortgang en beleid goed opgevolgd en onmiddellijk bijgestuurd worden. Meer weten

  • Kan ik ook mystery shopper worden?

    Dat kan! Iedereen vanaf 18 jaar kan mystery shopper worden bij excap. Doe de test om te zien of jij geschikt bent. Geslaagd? Dan mag jij jezelf mystery shopper noemen!

  • Waarom is de feedback van mystery shoppers betrouwbaar?

    Onze mystery shoppers krijgen voor aanvang van hun opdracht een uitgebreide briefing waardoor ze altijd goed voorbereid op pad gaan. Het aantal opdrachten per mystery shopper houden we beperkt om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Een interne controle doet de rest.

  • Wie zijn de mystery shoppers van excap en hoe groot is dit bestand?

    Ons bestand, dat ruim 5000 mystery shoppers telt, bestaat uit zeer verschillende mensen. Van jong tot oud, van make-upliefhebbers en klussers tot leerkrachten en ingenieurs.

  • Kan ik zelf een bijkomende vraag stellen?