Dit was 2024. Ik zal het kort houden.
Dat is niet alleen mijn belofte over de lengte van deze blog. Het is waarschijnlijk ook het gevoel dat jij hebt bij 2024. Want ook al duurt ieder jaar zo’n 365 dagen, afgelopen jaar duurde toch écht korter.
- Te kort om goede voornemens af te vinken
- Te kort om je dierbaren genoeg te zien
- Te kort om al-je-ergens-in-je-notities-opgeschreven life goals te halen
- Te kort om dat ene boek te lezen
- Te kort om alle tips van influencers op te volgen die je in je socials voorbij zag komen.
Maar er is ook goed nieuws, het jaar was lang genoeg om vele mooie momenten mee te maken. Lang genoeg om te lachen met collega’s, lang genoeg om eens even goed stil te staan bij 20 jaar excap.
Want als er iets centraal stond in het jaar van excap, dan was het ons 20-jarig jubileum. We namen ons als bedrijf voor om er ieder kwartaal bij stil te staan en niet te snel te vergeten hoe bijzonder deze mijlpaal is.
Niet om te pochen, des te meer om mijn trots te benadrukken: dat jubileum is gevierd. Met het team, met mijn compagnons (lees hier nog eens een korte ode aan mijn grote vrienden), met de families, met alle collega’s in Groningen en Antwerpen.
Afgelopen vrijdag keek ik tijdens onze Kerstborrel om mij heen. Het was een bijzonder moment. Hoewel de aanwezigheid van de nodige glaasjes wijn van invloed kan zijn geweest, staat het vast dat we een goed jaar afsloten met heel veel plezier, een enorme mate van collegialiteit, een kater én een enorm gevoel van: we hebben het na een jaar keihard werken ook wel verdiend.
Excap kerstborrel bij Bob Kookt
Het jaar van excap was goed. We groeiden in Nederland en België, we hadden het druk (maar niet té), we haalden hele mooie klanten binnen, we spraken op diverse podia en we innoveerden onze dienstverlening.
Een paar voorbeelden, in willekeurige volgorde, die me een glimlach op mijn gezicht bezorgen: het fantastische verhaal van Ewald met IKEA op het MIE (Marketing & Insights Event); het event dat we organiseerden in samenwerking met theFactor.e; de mooie partijen waarmee we intensief samenwerken, zoals NS, Arriva, Toyota, Hanze, Carglass, Hornbach en Lidl; én het feit dat ik op het podium mocht staan tijdens het ANVR-congres in Oman.
Twee andere hoogtepunten die eruit sprongen waren het fameuze excap weekend in Lissabon en de (‘hernieuwde’) ontmoeting met Arjen Robben. Eerstgenoemde om te vieren dat we zo’n mooi bedrijf zijn, laatstgenoemde om terug te blikken op het moment dat we Arjen ontmoetten in Madrid. En dat die twee samenkwamen toen Arjen ons via een videoboodschap in Lissabon feliciteerde met ons jubileum. Het zijn oprecht de momenten die ik koester, het zijn oprecht de momenten die het ondernemerschap van Ewald, Ivo en mij kleur geven.
Ewald, Ivo en Arjen blikken samen met Robben terug op hun ontmoeting in Madrid 15 jaar geleden.
Tot slot hoop ik dat er nog een paar pareltjes van herinneringen bijkomen.
Ten eerste kijken we binnen excap enorm uit naar volgend jaar. Waarin we de combinatie van onderzoek, data en impact nog maar gaan verstevigen.
Bijvoorbeeld dat we de NPS koppelen aan financiële output; dat we mystery shopping combineren met de leukste workshops en dat we medewerkersbeleving koppelen aan KPI’s als verloop en verzuim.
Maar ook dat we voor meer en meer klanten internationaal verbreden. En dat we AI en data science samen laten smelten, om zo tot de meest geavanceerde CX inzichten te komen.
Allemaal relevante groei die wij voor onze klanten mogelijk willen maken. Vanzelfsprekend nodig ik je uit om mij te contacten als je hier eens verder over wilt sparren
Ten tweede hoop ik dat er veel sneeuw ligt in Oostenrijk. Want het is tijd om straks even wat gas terug te nemen. Wat ik al schreef: het was een mooi jaar, het was een druk jaar. En dat zorgt er altijd voor dat de papa- en partner-tijd soms lijdt onder de werk-tijd.
En om mijn dochters de berg af te zien racen en een dikke week samen te zijn met familie, daar kijk ik eerlijk gezegd enorm naar uit. (Overigens, we zagen dit jaar in onze data dat boekentips enorm worden gewaardeerd. Tijdens de vakantie ga ik het boek The Creative Act; a way of being uitlezen. Op basis van de eerste hoofdstukken kan ik ‘m zeer aanraden.)
Als laatste hoop ik dat 2025 niet alleen zakelijk maar ook privé een geweldig jaar mag worden. Voor jou, en voor mijn collega’s. Want zonder in detail te treden, sommige Captains hadden het zwaar. Ziekte, overlijden, verdriet… het zou fijn zijn als voor iedereen de curve van geluk weer stijgend mag zijn. Dat is al mijn collega’s en hun familie meer dan gegund.
Maar goed, ik had gezegd dat ik het kort zou houden. Voor zover nog niet gedaan wil ik iedereen bedanken die een bijdrage leverde aan ‘excap, editie 2024’. Afgelopen jaar heb ik vaak gezegd dat Customer Experience (CX) en Employee Experience (EX) twee kanten van dezelfde medaille zijn. Naast een woord van dank aan onze leuke klanten, wil ik daarom graag afsluiten met een groot ‘dankjewel’ aan: Yves, Laura, Jill, Gerard, Aleks, Yvonne, Anouk, Danny, Renik, Willem, Ellen, Twan, Emiel, Sophie, Ewald, Jonathan, Roos, Frank, Ivo, Roos, Gus, Inge, Rik, Nicholas, Miranda, Ires, Jelle, Klasien, Kalena, Jens, Rutger en Tom.
Dank.
X
Arjen