Excap jurylid bij verkiezing Reisbureau van het Jaar

10 juni 2010

Excap jurylid bij verkiezing Reisbureau van het Jaar

Excap was ook dit jaar weer sponsor van de verkiezing Reisbureau van het Jaar. Daarnaast had Arjen van Hijum namens excap dit jaar zitting in de vakjury. 

Samen met andere juryleden van onder andere Transavia, Holiday Cars, Europeesche Reisverzekeringen en Reisrevue, werd na diverse presentaties en rapportages besloten wie dit jaar de titel het meest verdiende.

VakantieXperts de Planeet te Wijchen is op 29 mei uitgeroepen tot landelijke winnaar van de Verkiezing Reisbureau van het Jaar 2010. Deze prijs werd uitgereikt tijdens een Captain's Dinner op de gloednieuwe Superferry van Stena Line, Stena Hollandica.

De genomineerde reisbureaus zijn hieraan voorafgaand wederom bezocht door de mystery guests van excap. De mystery guests hebben tientallen onverwachte bezoeken afgelegd en hiermee de klantbeleving van de reisbureaus in kaart gebracht. Belangrijke meetpunten hierbij waren: de ontvangst, het adviesgesprek en de verkoopgerichtheid van de medewerker.

Testimonial

“De verkiezing Reisbureau van het jaar 2010 – dit jaar voor de dertiende keer gehouden – heeft verschillende ronden gekend, met als hoofdthema ‘inspelen op de veranderende markt'. In de eerste ronde werd een schriftelijke vragenlijst ingevuld, die uit zeven open vragen en een reiscase bestond.

In de tweede ronde werd er dieper ingegaan op de winkelformule, het assortimentsbeleid en de marketingplannen en kregen de reisbureaus een zeer uitdagende case. Vervolgens werden de beste reisbureaus van elke provincie bezocht door Paul Zuijdgeest, directeur van InCompany, en verrast met een mystery shop door het daarin gespecialiseerde excap. In de vijfde ronde, de juryronde, werden de twee beste reisbureaus per provincie door een deskundige jury ondervraagd. Hieruit zijn uiteindelijk de twaalf provinciale winnaars gekozen. Ook zij werden bezocht door een mystery shopper, waarna de vakjury het eindoordeel formuleerde.

excap heeft op professionele wijze (lokale) mystery shoppers ingezet die op zeer veel onderdelen in een verkoopgesprek de reisbureaus hebben beoordeeld door het gehele land. Meerdere reacties van de bezochte reisbureaus wezen uit, dat ‘men’ niet door heeft gehad dat er een gesprek heeft plaats gevonden met een mystery shopper. Dat zegt des te meer over de mogelijkheden van excap om door heel Nederland een mystery shop-onderzoek op te zetten.” - Projectbureau Verkiezing Reisbureau van het Jaar, AVIAREPS Tourism

FAQ

  • Wat is mystery guest onderzoek?

    Mystery guest onderzoek is een marktonderzoek waarbij mystery guests worden ingezet om klantreizen (Customer Journeys) te testen op kwaliteit, operationele efficiëntie, beleving, emoties en indruk. Dankzij deze objectieve resultaten, worden nieuwe inzichten verkregen om de juiste stappen te kunnen nemen in de optimalisatie van processen. Meer weten

  • Welke soorten mystery guest onderzoek bestaan er?

    Er is een heel breed scala aan onderzoeken. We kunnen ze het beste indelen in 3 overkoepelende categorieën: voor klanten, voor medewerkers en overige. Bij de laatste categorie gaat het eerder om kwaliteitsaudits, candidate experience en discriminatieonderzoek. Alle onderzoeken

  • Wordt mystery guest onderzoek ook voor online journeys ingezet?

    Absoluut. Een online shopper winkelt anders dan een klant in een fysieke winkel. Online mystery shopping legt knelpunten van je website of webshop bloot, zodat je de online ervaring kunt verbeteren. De gehele buyer journey wordt gemeten. Tot en met het retourneren van de aankoop. Meer weten

  • Hoe gaan Customer Journeys en mystery guest onderzoek samen?

    Bij mystery guest onderzoek gaan we door alle stappen van de Customer Journey (klantreis). Bij elke stap meten we hoe deze stap bijdraagt aan een uitstekende klantervaring. Uniek aan onze methode is de ExperienceCapture, waarbij bewuste en onbewuste emoties worden vastgelegd voor elke stap.

  • Welke criteria bepalen de kostprijs van een goed mystery guest onderzoek?

    Elk onderzoek bestaat uit Project Management, Briefing, Uitvoering en Rapportage. Daarbij geldt dat de uitvoering de grootste kostenpost is. Deze post wordt beïnvloed door het aantal uit te voeren metingen, de complexiteit, de lengte van de opdracht en het profiel van de mystery shopper. Meer weten

  • Wat is de impact van mystery guest onderzoek op CX en EX?

    Dankzij de innovatieve rapportagetools en de frequentie van de metingen, verkrijg je inzicht in de resultaten. Vervolgens kun je actiegerichte conclusies formuleren. Jouw impact wordt: hogere klant- en medewerkerstevredenheid én een hogere omzet. Customer Experience

  • Kan ik de resultaten monitoren tijdens het mystery guest onderzoek?

    De resultaten worden samengebracht in een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard. De resultaten en voortgang kunnen daardoor live gevolgd worden. Handig is dat je het dashboard op desktop, tablet of mobiel kunt raadplegen en dat je de rapporten kunt exporteren.

  • Hoe haal ik de juiste inzichten uit de vele data en databronnen?

    Veel bedrijven verzamelen steeds meer klantdata. Dit betreft zowel data vanuit eigen systemen als data vanuit externe (onderzoeks)partners. Excap kan helpen om deze verschillende databronnen aan elkaar te koppelen. Zo ontstaan overkoepelende inzichten om een finale impact te realiseren.

  • Welke voorbeelden uit de praktijk bestaan er?

    Wekelijks publiceren we nieuwe inzichten over Customer Experience en Employee Experience. We vinden het belangrijk dat we eigen expertise met ons netwerk kunnen delen. Ook laten we met plezier excap's ambassadeurs aan het woord: tevreden klanten bij wie we voor echte impact hebben gezorgd.

  • Verzorgt excap ook buiten de Benelux mystery guest onderzoek?

    Zeker! Dankzij ons uitgebreide netwerk van partners en jarenlange ervaring met internationale projecten voeren wij niet alleen mystery guest onderzoek uit in heel Europa (en daarbuiten), maar ook audits, customer journey onderzoek, consultancy en kwalitatief onderzoek. Meer weten

  • Hoe kan ik de medewerkersbeleving onderzoeken?

    Employee experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende afdelingen worden onderzocht. Zo'n onderzoek vindt doorgaans een keer per kwartaal plaats, maar gebeurt idealiter om de twee weken. Zo kan voortgang en beleid goed opgevolgd en onmiddellijk bijgestuurd worden. Meer weten

  • Kan ik ook mystery shopper worden?

    Dat kan! Iedereen vanaf 18 jaar kan mystery shopper worden bij excap. Doe de test om te zien of jij geschikt bent. Geslaagd? Dan mag jij jezelf mystery shopper noemen!

  • Waarom is de feedback van mystery shoppers betrouwbaar?

    Onze mystery shoppers krijgen voor aanvang van hun opdracht een uitgebreide briefing waardoor ze altijd goed voorbereid op pad gaan. Het aantal opdrachten per mystery shopper houden we beperkt om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Een interne controle doet de rest.

  • Wie zijn de mystery shoppers van excap en hoe groot is dit bestand?

    Ons bestand, dat ruim 5000 mystery shoppers telt, bestaat uit zeer verschillende mensen. Van jong tot oud, van make-upliefhebbers en klussers tot leerkrachten en ingenieurs.

  • Kan ik zelf een bijkomende vraag stellen?