Het wordt een goed 2022
Met dank aan het prachtige verhaal van oud-commandant der Strijdkrachten Peter van Uhm
Het is begin september. De zomer bevindt zich in de afrondende fase, al doet de temperatuur mij anders vermoeden. Ik merk dat de verleiding op de loer ligt om te denken dat 2022 nog heel lang duurt. Maar niets is minder waar, want terwijl ik dit schrijf zitten we al op de 250ste dag van het jaar (inderdaad, 7 september).
We zijn geneigd om te lezen dat de wereld in een collectieve burn out verkeert. Oorlog, klimaat, inflatie, onrust… Een toxische cocktail die ervoor zorgt dat je het nieuws wilt negeren, je social media wilt cancelen en het gevoel krijgt dat alle energie zo’n beetje uit de maatschappij is verdwenen.
Maar, ik hoop dat jullie tijdens je welverdiende vakantie net als ik de keuze hebben gemaakt om de laatste 155 dagen van het jaar te banderen met een glas dat halfvol is. Dat we ons vasthouden aan de zaken waar we wel invloed op hebben. Want ook terugkijkend, ga je de wereld dan wat rooskleuriger tegemoet. Ik zie dan bijvoorbeeld dat de vakantie met het gezin er één was die met stip binnenkwam in de top 3 der vakantieherinneringen.
Ook kan ik dan concluderen dat excap in een goede fase zit qua groei, zowel in termen van Captains als klanten. Of beter gezegd, we bevinden ons weer in een ouderwets vertrouwde fase waarin het vanzelfsprekend is dat we elkaar weer kunnen ontmoeten, functionele Teams afwisselen met gezellige borrels en events.
Zo was ik vandaag bijvoorbeeld aanwezig bij het jubileumevent van onze IT partner, klant en vriend van de firma; NEH Group. Een event waarbij data security centraal stond. Inderdaad, ook zo’n actueel thema waarvan we allemaal weten hoe belangrijk het is, maar niet graag mee bezig zijn. Het was een nederig lesje bewustwording die de urgentie nog maar eens (terecht) benadrukte.
Nog meer was ik onder de indruk van het verhaal dat Peter van Uhm vertelde, oud-commandant der Strijdkrachten. Ademloos luisterde de zaal naar zijn visie op crisismanagement. Met tranen in de ogen hoorden we het verhaal over zijn zoon, die overleed op missie in Afghanistan, op de eerste dag dat de heer Van Uhm zijn functie invulde. Het verhaal relativeerde alles in 15 minuten tijd. Het verhaal marginaliseerde ‘de problemen van vandaag’.
Tevens leerde de heer Van Uhm mij wat leiderschap is, waar je verantwoordelijkheid ligt als leider en gaf hij een aantal prachtige voorbeelden hoe je écht voor je team staat en hun belang centraal stelt. En, hoe belangrijk het is dat je duidelijk communiceert. Gewoon concreet en simpel.
Nog geen twee uur nadat de heer Van Uhm zijn verhaal heeft afgesloten rond ik deze blog af. Het doel was om jou als lezer een korte update te geven van het reilen en zeilen van excap. Laat ik daar ook concreet en simpel over schrijven, waarbij ik met trots de prestaties en bezigheden van ons team van Captains centraal stel:
- Het team groeit (weer)! In eerdere blogs heb je kunnen lezen dat Corona ons pijn deed. Maar de crisis ligt zakelijk gezien achter ons, de pleisters zijn eraf, zonder littekens. En we zijn nog niet compleet: het team kan nog steeds een paar extra toppers gebruiken. Neem vooral eens een kijkje op onze vacaturepagina.
- Het werkplezier is gestegen. Niet alleen blijkt dit uit het onderzoek dat we per kwartaal uitvoeren. Nog duidelijker merk ik het aan de sfeer die binnen het team heerst. Zeker, er zijn uitdagingen in termen van werkdruk, maar tegelijkertijd zien we dat de collegialiteit hier een goede invloed op heeft.
- Dat werkplezier krijgt zo nu en dan een extra boost, laten we zeggen een DRS moment in de beleving. Een voorbeeld hiervan is het excap weekend dat komende week gaat plaatsvinden. Twee dagen teambuilding, feest, activiteiten en versnaperingen. Ik weet nu al dat er een groot moment van trots zal zijn wanneer ik mijn Belgische en Nederlandse collega’s hun beste dance moves zie maken. Volg onze socials en vier het feest op afstand met ons mee!
- We hebben eveneens een boost gegeven aan de opleiding van onze collega’s. Voor de nieuwe Captains begon een uitgebreid onboarding proces, waarbij ze worden ondergedompeld in onze 18 jaar aan geschiedenis (inclusief bezoek aan de Hanzehogeschool, de roots van ons bestaan), diverse Goodhabitz opleidingen, interne kennismakingen en het uitvoeren van opdrachten. Nieuw daarbij is dat dit intensieve proces zal worden afgerond met een oorkonde ter afronding van, jawel, ‘THE CAPTAINS COLLEGE’.
- Innovatie was er ook op het gebied van dienstverlening. Onder andere op het gebied van onderzoek onder medewerkers zien we groei. Kijk voor meer informatie op deze pagina. Ook vertelde Ewald hier meer over in de excaplainer die wij recent opnamen.
- Specifieker zien we dat aandacht voor Diversiteit en Inclusie groot is en bedrijven op zoek zijn naar onderzoek en advies om zodoende zichzelf een spiegel voor te houden. Dit doen we bijvoorbeeld voor de Vlaamse overheid (in diverse sectoren in opdracht van het Departement Werk en Sociale Economie). In deze whitepaper gaan we hier dieper op in.
- En in de tussentijd wordt binnen (zowel actief als passief) het sportieve excap wekelijks fanatiek meegedaan aan de interne TOTO competitie, worden onze smaakpapillen verrast tijdens de wekelijkse Tostitie (iedere Captain maakt één keer een fantastische tosti-lunch) en wordt er in Nederland en België hard getraind voor onze deelname aan de 4 Mijl van Groningen.
Dit alles draagt bij aan ons succes. Bijvoorbeeld als je kijkt naar de klanten voor wie wij dagelijks onze wekker zetten. Shimano, Hornbach, NMBS, SwapFiets, Stern, Beter Bed, Geberit, en vele anderen. Een lijst die in 2022 langer zal worden, een lijst waar we ons de komende 156 dagen volop voor zullen inzetten. Met topkwaliteit, innovatie en groot enthousiasme!
Arjen