Is creativiteit aan te leren?

22 november 2023

Is creativiteit aan te leren?

Een superleuke vraag met een nog leuker antwoord.

Maar het antwoord op deze vraag is niet wat je denkt. Althans, dat schat ik zo in.

Helemaal richting het nieuwe jaar, lijken veel bedrijven op zoek te zijn naar "fitness voor het brein".

Waarom? Omdat wij vaak de vraag krijgen hoe bedrijven en hun medewerkers ondersteund kunnen worden bij het bevorderen van hun creativiteit. "Arjen, we zitten vast met ons team." "excap, hoe komt het toch dat wij niet in staat zijn uit onze dagelijkse sleur te komen?" of: "Arjen, aan inzichten geen gebrek, aan creatieve opvolging des te meer."

Vorige maand gaven wij een masterclass over Customer Experience Management en toen kwam dit onderwerp ook naar voren. Omdat creativiteit een duurzame brandstof kan zijn om CX vooruit te helpen.

Zoals je wel vaker merkt, lijkt creativiteit vaak simpel, maar dat is het niet. En laten we zeggen dat je de 30 bent gepasseerd; lijkt het soms alsof onze creativiteit nou niet bepaald toeneemt naarmate de jaren vorderen. Maar… hoe kan dat nou?

Dat zal ik je uitleggen. Met dank aan Ewald (voor zijn creatieve ingeving) en Ap Dijksterhuis (van wie ik de inspiratie leen, uit zijn gelijknamige boek 'Inspiratie').

Ik zal het je uitleggen aan de hand van, jawel, de Paperclip Test.

Vraag: Welke film wordt afgebeeld, en wat zegt Tom Hanks hier?

Inderdaad: Apollo 13, "Houston, we have a problem."

Stukje achtergrond:

Bij de start is een zuurstoftank beschadigd. Door de maanlander te gebruiken om in te leven, kon men in de ruimte blijven en zo proberen terug naar de aarde te komen. Dat bleek niet eenvoudig. Nog los van het probleem dat je niet zomaar terug kan komen, kon er gedurende de rest van de reis geen gebruik meer worden gemaakt van de zuurstof en de klimaatregeling uit de gehavende servicemodule.

De maanlander moest deze taak overnemen, maar hij was slechts berekend op een verblijf van twee dagen door twee astronauten, niet van vier dagen door drie astronauten.

Dit is bekend geworden als de "Square Peg in a Round Hole Scene" (https://www.youtube.com/watch?v=ry55--J4_VQ). Er zou, door te veel bemanning, ook te veel CO2 in de cabine ontstaan. Gevolg: iedereen stikt op termijn. Maar hoe los je dat probleem op…?

Met creativiteit.

Kortom, je bent als medewerker van NASA met een raket onderweg naar de maan die 384.400 km van de aarde af ligt en je raakt in de problemen…
Mensenlevens staan op het spel en tijd is je vijand. Dan moet je kunnen putten uit de meest creatieve mensen in je organisatie.

Voordat je verder leest: schrijf eens op een papiertje wat je met een paperclip kan doen. Minuutje, kom ik zo bij je terug….

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11…. 60!

Had jij ook ideeën, in de trant van onderstaande voorbeelden?

Juist voor dit soort situaties wilde NASA in haar assessments meenemen hoe creatief iemand is. Hiervoor huurde de NASA de Amerikaanse onderzoekers George Land en Beth Jarman in. Een van de onderdelen was om zoveel mogelijk dingen op te schrijven die je met een paperclip kunt doen.

Je krijgt een lage score bij voor de hand liggende antwoorden, een hogere score bij een ongewoner antwoord en een topscore voor een oplossing waar weinig mensen aan dachten.

De uitslag bij NASA? 2% van de gegadigden viel in de gewenste 'Genius' categorie. En het bleek dat het onderzoek in staat is creativiteit te voorspellen.

Maar dat zegt nog niet of die 2% nou hoog of laag is.

Kort daarna (1968) zeiden ze: "Laten we de test ook eens onder kinderen doen!" Dus wat deden onderzoekers Land en Jarman? Ze selecteerden een groepje kinderen van 5 jaar en lieten de test doen. En 5 jaar later nog eens (want de eerste keer boden al zoveel verrassingen dat herhaling vanzelfsprekend was). En… ook nog een keer toen de kids 15 waren.

De uitslag…

  • NASA-personeel: 2% 'Genius level'
  • Kinderen 15 jaar: 12% 'Genius level'
  • Kinderen 10 jaar: 30% 'Genius level'
  • Kinderen 5 jaar: bijna 100% 'Genius level'

En zie hier… het antwoord op de vraag is kort, leuk, overtuigend en wellicht een tikkeltje frustrerend:

Een gebrek aan creativiteit is niet aangeboren, we leren onszelf aan om MINDER creatief te worden. En, zoals Dijksterhuis aangeeft in zijn filosofie: Goede ideeën zitten nog wel in ons brein, ze worden echter meteen de kop ingedrukt door andere processen. Blijf de wereld, je bedrijf, je werk daarom bekijken als een kind.

Succes! Arjen

 

Bonus alinea:

George Land gaf later een zeer interessante TED Talk over wat hij sindsdien heeft geleerd over het falen van succes. Vol inzichten en aandachtspunten die jij vanaf nu kunt meenemen in je werk. En een leuke hersenoefening om gelijk te beginnen met een beetje hersenfitness (13de minuut in de film): https://www.youtube.com/watch?v=ZfKMq-rYtnc

 

FAQ

  • Wat is mystery guest onderzoek?

    Mystery guest onderzoek is een marktonderzoek waarbij mystery guests worden ingezet om klantreizen (Customer Journeys) te testen op kwaliteit, operationele efficiëntie, beleving, emoties en indruk. Dankzij deze objectieve resultaten, worden nieuwe inzichten verkregen om de juiste stappen te kunnen nemen in de optimalisatie van processen. Meer weten

  • Welke soorten mystery guest onderzoek bestaan er?

    Er is een heel breed scala aan onderzoeken. We kunnen ze het beste indelen in 3 overkoepelende categorieën: voor klanten, voor medewerkers en overige. Bij de laatste categorie gaat het eerder om kwaliteitsaudits, candidate experience en discriminatieonderzoek. Alle onderzoeken

  • Wordt mystery guest onderzoek ook voor online journeys ingezet?

    Absoluut. Een online shopper winkelt anders dan een klant in een fysieke winkel. Online mystery shopping legt knelpunten van je website of webshop bloot, zodat je de online ervaring kunt verbeteren. De gehele buyer journey wordt gemeten. Tot en met het retourneren van de aankoop. Meer weten

  • Hoe gaan Customer Journeys en mystery guest onderzoek samen?

    Bij mystery guest onderzoek gaan we door alle stappen van de Customer Journey (klantreis). Bij elke stap meten we hoe deze stap bijdraagt aan een uitstekende klantervaring. Uniek aan onze methode is de ExperienceCapture, waarbij bewuste en onbewuste emoties worden vastgelegd voor elke stap.

  • Welke criteria bepalen de kostprijs van een goed mystery guest onderzoek?

    Elk onderzoek bestaat uit Project Management, Briefing, Uitvoering en Rapportage. Daarbij geldt dat de uitvoering de grootste kostenpost is. Deze post wordt beïnvloed door het aantal uit te voeren metingen, de complexiteit, de lengte van de opdracht en het profiel van de mystery shopper. Meer weten

  • Wat is de impact van mystery guest onderzoek op CX en EX?

    Dankzij de innovatieve rapportagetools en de frequentie van de metingen, verkrijg je inzicht in de resultaten. Vervolgens kun je actiegerichte conclusies formuleren. Jouw impact wordt: hogere klant- en medewerkerstevredenheid én een hogere omzet. Customer Experience

  • Kan ik de resultaten monitoren tijdens het mystery guest onderzoek?

    De resultaten worden samengebracht in een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard. De resultaten en voortgang kunnen daardoor live gevolgd worden. Handig is dat je het dashboard op desktop, tablet of mobiel kunt raadplegen en dat je de rapporten kunt exporteren.

  • Hoe haal ik de juiste inzichten uit de vele data en databronnen?

    Veel bedrijven verzamelen steeds meer klantdata. Dit betreft zowel data vanuit eigen systemen als data vanuit externe (onderzoeks)partners. Excap kan helpen om deze verschillende databronnen aan elkaar te koppelen. Zo ontstaan overkoepelende inzichten om een finale impact te realiseren.

  • Welke voorbeelden uit de praktijk bestaan er?

    Maandelijks publiceren we nieuwe inzichten over Customer Experience en Employee Experience. We vinden het belangrijk dat we eigen expertise met ons netwerk kunnen delen. Ook laten we met plezier excap's ambassadeurs aan het woord: tevreden klanten bij wie we voor echte impact hebben gezorgd.

  • Verzorgt excap ook buiten de Benelux mystery guest onderzoek?

    Zeker! Dankzij ons uitgebreide netwerk van partners en jarenlange ervaring met internationale projecten voeren wij niet alleen mystery guest onderzoek uit in heel Europa (en daarbuiten), maar ook audits, customer journey onderzoek, consultancy en kwalitatief onderzoek. Meer weten

  • Hoe kan ik de medewerkersbeleving onderzoeken?

    Employee experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende afdelingen worden onderzocht. Zo'n onderzoek vindt doorgaans een keer per kwartaal plaats, maar gebeurt idealiter om de twee weken. Zo kan voortgang en beleid goed opgevolgd en onmiddellijk bijgestuurd worden. Meer weten

  • Kan ik ook mystery shopper worden?

    Dat kan! Iedereen vanaf 18 jaar kan mystery shopper worden bij excap. Doe de test om te zien of jij geschikt bent. Geslaagd? Dan mag jij jezelf mystery shopper noemen!

  • Waarom is de feedback van mystery shoppers betrouwbaar?

    Onze mystery shoppers krijgen voor aanvang van hun opdracht een uitgebreide briefing waardoor ze altijd goed voorbereid op pad gaan. Het aantal opdrachten per mystery shopper houden we beperkt om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Een interne controle doet de rest.

  • Wie zijn de mystery shoppers van excap en hoe groot is dit bestand?

    Ons bestand, dat ruim 5000 mystery shoppers telt, bestaat uit zeer verschillende mensen. Van jong tot oud, van make-upliefhebbers en klussers tot leerkrachten en ingenieurs.

  • Kan ik zelf een bijkomende vraag stellen?