Optichannel: De sleutel tot gepersonaliseerde klantcommunicatie

neem contact op

Samenvatting van 30 seconden:

  • Optichannel evalueert de prestaties van elk individueel kanaal en optimaliseert deze op basis van klantverwachtingen, persoonlijke voorkeuren en de verwachte ROI.
  • Optichannel vervangt de noodzaak om overal aanwezig te zijn; je bent alleen aanwezig op de plaatsen die er echt toe doen.
  • Je kiest je belangrijkste kanalen mede door goed te kijken naar je eigen data. Jouw data onthult vaak de neigingen en voorkeuren van klanten.
  • Door een optichannel-aanpak moeten merken zich opnieuw focussen op wat altijd al centraal had moeten staan: een gestroomlijnde klantreis, via kanalen die de klant het best dienen.

Wat is Optichannel? Een korte uitleg


Instagram, Whatsapp Business, Live-chat, Twitter, e-mail, een 'ouderwets' contactformulier. Zie jij door de bomen het bos nog? 

Optichannel is een moderne/realistischere variant van het veelgeprezen omnichannel. Een optichannelstrategie wordt volgens kenners gezien als de nieuwe heilige graal in de customer journey.

Het oude omnichannel mikte vooral op aanwezigheid op zoveel mogelijk plekken tegelijk, zonder dat altijd duidelijk was hoe de kanalen zich tot elkaar verhielden. Dit zorgde bij gebruikers voor de nodige frustratie: is méér wel altijd beter?

Een optichannel-denkwijze gaat een stap verder. Je evalueert de prestaties van elk individueel kanaal en maakt vervolgens optimalisaties gebaseerd op klantverwachtingen, persoonlijke voorkeuren en de verwachte return on investment.

Je kiest hierbij expliciet enkele communicatiekanalen (in plaats van blindelings alle kanalen te gebruiken) en integreert die naadloos in elkaar. Zo bied je een consistente en gepersonaliseerde ervaring aan klanten. Je combineert daarbij traditionele kanalen, zoals printadvertenties, televisie en direct mail, met digitale kanalen, zoals e-mail, sociale media, mobiele apps en websites.

Een voorbeeld: Stel dat je een afspraak met een klant op het laatste moment moet afzeggen. In dit geval heeft het weinig zin om een e-mail te sturen als je weet dat de klant doorgaans traag op e-mail reageert. Afhankelijk van wat je over de klant weet, gebruik je op dit moment een ander kanaal (bijvoorbeeld een app, bellen of sms), zodat hij zijn e-mail niet hoeft te openen.


Het Doel: Beter en efficiënter contact met je klanten

Het belangrijkste doel van optichannel is om een consistente boodschap over te brengen via een select aantal kanalen, zodat je ervan verzekerd bent dat klanten het best worden geholpen.

Door kritisch slechts enkele kanalen te selecteren, kunnen bedrijven de klantinteracties beter beheren en optimaliseren. Dit heeft een positief effect op de klanttevredenheid.

Uit onderzoek van de Harvard Business Review blijkt dat bijna 75% van de online consumenten meerdere kanalen gebruikt bij het maken van een online aankoop. Bij een goed doorgevoerde optichannnel strategie geven consumenten in fysieke winkels 4% en online 10% meer uit dan andere klanten.


Drie voordelen van een doordachte optichannel strategie

  1. Verbeterde Klantinteractie: Een bedrijf dat een optichannel strategie hanteert, kan haar klanten via hun voorkeurskanalen bereiken. Bijvoorbeeld, een klant die vooral actief is op sociale media zou promotionele berichten via Facebook of Instagram kunnen ontvangen. Een andere klant die regelmatig de bedrijfswebsite bezoekt, kan getarget worden met gepersonaliseerde webadvertenties. Deze gerichte aanpak zorgt voor een relevantere en persoonlijkere ervaring voor elke klant.

  2. Efficiënter Budgetbeheer: Door te weten welke kanalen het meest effectief zijn voor verschillende klantsegmenten, kunnen bedrijven hun marketingbudgetten optimaler inzetten. Een optichannelaanpak kan bijvoorbeeld laten zien dat e-mailcampagnes een hogere ROI hebben voor een bepaald klantsegment, terwijl betaalde sociale media-advertenties effectiever kunnen zijn voor een ander segment. Hierdoor kunnen marketingmiddelen en budgetten beter worden afgestemd op wat echt werkt, waardoor elke geïnvesteerde euro effectiever wordt gebruikt.

  3. Real-time reageren op klanten: Met een geïntegreerde optichannel strategie kunnen bedrijven in real-time reageren op klantgedrag. Stel dat een klant een product aan zijn online winkelmandje toevoegt maar de aankoop niet afrondt. Een optichannelbenadering kan het bedrijf in staat stellen om die klant snel een herinnering of een speciale aanbieding via een voorkeurskanaal (zoals een pushmelding via een app of een gerichte e-mail) te sturen, wat de kans op een aankoop kan verhogen.


De behoeften van de hedendaagse consument 

In een tijdperk waarin klanten steeds meer kanalen gebruiken en verwachten dat merken hen op een naadloze en gepersonaliseerde manier benaderen, kan optichannel een waardevol instrument zijn voor bedrijven om zich te onderscheiden en concurrentievoordeel te behalen. Het stelt hen in staat om de klant centraal te stellen met de geselecteerde kanalen en te voldoen aan de veranderende eisen en verwachtingen van het moderne consumentenlandschap. 

Een voorbeeld is het gebruik van chatbots en instant messengers. Bij een ideale inzet van instant messengers, bijvoorbeeld via een chat op een facebookpagina of op de website, kun je traditionelere kanalen als email en telefoon laten vallen. De klant kan nog steeds bij je terecht, maar wordt tegen lagere kosten sneller geholpen dan via email en telefoon, vaak naar enorme tevredenheid. Via data kun je het gebruik van die instant messenger optimaliseren, bijvoorbeeld doormiddel van cijfers over websitebezoek. Zet op basis daarvan tijdens piekmomenten veel personeel in en schaal af in de daluren. 

Je gaat dus mee met de hedendaagse behoeften van klanten, zonder dat jij (en je klant!) verloren raakt in het oerwoud aan mediakanalen. 


Hoe bepaal je jouw kanalen? Begin met onderzoek en data  

Onderzoek en artikelen zoals deze kunnen handig zijn om te starten met jouw optichannel-strategie. Denk aan benchmarks, om te identificeren wat de kanaalprestaties en gebruikersvoorkeuren van andere bedrijven zijn. Maar uiteindelijk kom je er als merk niet onderuit om ook je eigen klantgegevens te gebruiken om jouw strategie écht te laten werken. 
 
In een ideale wereld vertellen klanten je hoe ze benaderd willen worden. In het echte leven gebeurt dit meestal niet. Deels kun je dit oplossen met kwalitatieve data, zoals interviews en vragenlijsten. Anderzijds ontkom je er niet aan om op basis van jouw data cruciale taken, contactmomenten en triggers in de klantreis te identificeren, om de plaatsen en vormen te bepalen die het meest geschikt zijn voor interactie met jouw bedrijf.  

Dit blijft echter een uitdaging en vormt wellicht ook voor jou een probleem. Een onderzoek door Selligent Marketing Cloud toonde aan dat het probleem niet alleen zit in het onderzoeken en verbinden van kanalen, maar ook in het terukoppelen van al jouw gedrags- en omnichannel data naar de dagelijkse klantervaring. Slechts 16% van de marketeers zegt dit met succes te doen. Nog eens 41% probeert het, maar is nog ontevreden over hun klantreis. 

Heb jij hulp nodig bij het opzetten of uitwerken van jouw optichannel strategie? Laat het mij weten! Ik help je graag.

FAQ

  • Wat is mystery guest onderzoek?

    Mystery guest onderzoek is een marktonderzoek waarbij mystery guests worden ingezet om klantreizen (Customer Journeys) te testen op kwaliteit, operationele efficiëntie, beleving, emoties en indruk. Dankzij deze objectieve resultaten, worden nieuwe inzichten verkregen om de juiste stappen te kunnen nemen in de optimalisatie van processen. Meer weten

  • Welke soorten mystery guest onderzoek bestaan er?

    Er is een heel breed scala aan onderzoeken. We kunnen ze het beste indelen in 3 overkoepelende categorieën: voor klanten, voor medewerkers en overige. Bij de laatste categorie gaat het eerder om kwaliteitsaudits, candidate experience en discriminatieonderzoek. Alle onderzoeken

  • Wordt mystery guest onderzoek ook voor online journeys ingezet?

    Absoluut. Een online shopper winkelt anders dan een klant in een fysieke winkel. Online mystery shopping legt knelpunten van je website of webshop bloot, zodat je de online ervaring kunt verbeteren. De gehele buyer journey wordt gemeten. Tot en met het retourneren van de aankoop. Meer weten

  • Hoe gaan Customer Journeys en mystery guest onderzoek samen?

    Bij mystery guest onderzoek gaan we door alle stappen van de Customer Journey (klantreis). Bij elke stap meten we hoe deze stap bijdraagt aan een uitstekende klantervaring. Uniek aan onze methode is de ExperienceCapture, waarbij bewuste en onbewuste emoties worden vastgelegd voor elke stap.

  • Welke criteria bepalen de kostprijs van een goed mystery guest onderzoek?

    Elk onderzoek bestaat uit Project Management, Briefing, Uitvoering en Rapportage. Daarbij geldt dat de uitvoering de grootste kostenpost is. Deze post wordt beïnvloed door het aantal uit te voeren metingen, de complexiteit, de lengte van de opdracht en het profiel van de mystery shopper. Meer weten

  • Wat is de impact van mystery guest onderzoek op CX en EX?

    Dankzij de innovatieve rapportagetools en de frequentie van de metingen, verkrijg je inzicht in de resultaten. Vervolgens kun je actiegerichte conclusies formuleren. Jouw impact wordt: hogere klant- en medewerkerstevredenheid én een hogere omzet. Customer Experience

  • Kan ik de resultaten monitoren tijdens het mystery guest onderzoek?

    De resultaten worden samengebracht in een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard. De resultaten en voortgang kunnen daardoor live gevolgd worden. Handig is dat je het dashboard op desktop, tablet of mobiel kunt raadplegen en dat je de rapporten kunt exporteren.

  • Hoe haal ik de juiste inzichten uit de vele data en databronnen?

    Veel bedrijven verzamelen steeds meer klantdata. Dit betreft zowel data vanuit eigen systemen als data vanuit externe (onderzoeks)partners. Excap kan helpen om deze verschillende databronnen aan elkaar te koppelen. Zo ontstaan overkoepelende inzichten om een finale impact te realiseren.

  • Welke voorbeelden uit de praktijk bestaan er?

    Maandelijks publiceren we nieuwe inzichten over Customer Experience en Employee Experience. We vinden het belangrijk dat we eigen expertise met ons netwerk kunnen delen. Ook laten we met plezier excap's ambassadeurs aan het woord: tevreden klanten bij wie we voor echte impact hebben gezorgd.

  • Verzorgt excap ook buiten de Benelux mystery guest onderzoek?

    Zeker! Dankzij ons uitgebreide netwerk van partners en jarenlange ervaring met internationale projecten voeren wij niet alleen mystery guest onderzoek uit in heel Europa (en daarbuiten), maar ook audits, customer journey onderzoek, consultancy en kwalitatief onderzoek. Meer weten

  • Hoe kan ik de medewerkersbeleving onderzoeken?

    Employee experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende afdelingen worden onderzocht. Zo'n onderzoek vindt doorgaans een keer per kwartaal plaats, maar gebeurt idealiter om de twee weken. Zo kan voortgang en beleid goed opgevolgd en onmiddellijk bijgestuurd worden. Meer weten

  • Kan ik ook mystery shopper worden?

    Dat kan! Iedereen vanaf 18 jaar kan mystery shopper worden bij excap. Doe de test om te zien of jij geschikt bent. Geslaagd? Dan mag jij jezelf mystery shopper noemen!

  • Waarom is de feedback van mystery shoppers betrouwbaar?

    Onze mystery shoppers krijgen voor aanvang van hun opdracht een uitgebreide briefing waardoor ze altijd goed voorbereid op pad gaan. Het aantal opdrachten per mystery shopper houden we beperkt om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Een interne controle doet de rest.

  • Wie zijn de mystery shoppers van excap en hoe groot is dit bestand?

    Ons bestand, dat ruim 5000 mystery shoppers telt, bestaat uit zeer verschillende mensen. Van jong tot oud, van make-upliefhebbers en klussers tot leerkrachten en ingenieurs.

  • Kan ik zelf een bijkomende vraag stellen?