Zes cruciale elementen voor excellente klantbeleving
13 oktober 2019
Hoe creëer je als bedrijf uitzonderlijke klantbeleving en hoe zorg je ervoor dat je gehele organisatie gericht is op de klant.
Klantbeleving of customer experience is topprioriteit voor veel bedrijven (Li, 2017). Recent onderzoek wijst uit dat bedrijven die exceptionele klantbeleving bieden, ook het snelste groeien en het meest gezond zijn. Klanten van deze bedrijven waarderen de merken niet alleen, ze zien deze bedrijven zelfs als onmisbaar in hun leven. Bedrijven die in de top van exceptionele klantbeleving voorkomen en extreem relevant zijn voor klanten zijn bijvoorbeeld Amazon, Netflix, Google en Apple (Dixon, 2017).
Echter, veel bedrijven zijn nog zoekende naar excellente klantbeleving. Om uitzonderlijke klantbeleving te creëren is het noodzakelijk om inzicht te krijgen in wat belangrijk is voor klanten in hun dagelijkse leven. Het is dus van belang te weten wie jouw klanten zijn en te investeren in de relatie met klanten. Verschillende afdelingen binnen jouw bedrijf die klantcontact hebben kunnen hun kennis samenvoegen om zo tot een compleet beeld te komen. Kortom, de gehele organisatie moet gericht zijn op de klant (Li, 2017; Shah e.a., 2007). Deze zes kernwoorden kunnen helpen om excellente klantbeleving te creëren (Ryder, Fritz & Imhof, 2017):
Een ander voorbeeld om het de klant zo gemakkelijk mogelijk te maken is HelloFresh (of andere aanbieders van maaltijdboxen). Elke week krijgen abonnees nieuwe recepten met alle afgepaste ingrediënten. Je hoeft niet meer na te denken wat je gaat eten, geen inkopen te doen, en het is ook nog gezond.
Concluderend, ken je klant zodat je het aanbod kan personaliseren, wees betrouwbaar en eerlijk, manage verwachtingen en maak verwachtingen waar, zorg voor buitengewone oplossingen en maak het de klant zo gemakkelijk mogelijk om zo een excellente klantbeleving te creëren.
Mystery guest onderzoek is een marktonderzoek waarbij mystery guests worden ingezet om klantreizen (Customer Journeys) te testen op kwaliteit, operationele efficiëntie, beleving, emoties en indruk. Dankzij deze objectieve resultaten, worden nieuwe inzichten verkregen om de juiste stappen te kunnen nemen in de optimalisatie van processen. Meer weten
Er is een heel breed scala aan onderzoeken. We kunnen ze het beste indelen in 3 overkoepelende categorieën: voor klanten, voor medewerkers en overige. Bij de laatste categorie gaat het eerder om kwaliteitsaudits, candidate experience en discriminatieonderzoek. Alle onderzoeken
Absoluut. Een online shopper winkelt anders dan een klant in een fysieke winkel. Online mystery shopping legt knelpunten van je website of webshop bloot, zodat je de online ervaring kunt verbeteren. De gehele buyer journey wordt gemeten. Tot en met het retourneren van de aankoop. Meer weten
Bij mystery guest onderzoek gaan we door alle stappen van de Customer Journey (klantreis). Bij elke stap meten we hoe deze stap bijdraagt aan een uitstekende klantervaring. Uniek aan onze methode is de ExperienceCapture, waarbij bewuste en onbewuste emoties worden vastgelegd voor elke stap.
Elk onderzoek bestaat uit Project Management, Briefing, Uitvoering en Rapportage. Daarbij geldt dat de uitvoering de grootste kostenpost is. Deze post wordt beïnvloed door het aantal uit te voeren metingen, de complexiteit, de lengte van de opdracht en het profiel van de mystery shopper. Meer weten
Dankzij de innovatieve rapportagetools en de frequentie van de metingen, verkrijg je inzicht in de resultaten. Vervolgens kun je actiegerichte conclusies formuleren. Jouw impact wordt: hogere klant- en medewerkerstevredenheid én een hogere omzet. Customer Experience
De resultaten worden samengebracht in een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard. De resultaten en voortgang kunnen daardoor live gevolgd worden. Handig is dat je het dashboard op desktop, tablet of mobiel kunt raadplegen en dat je de rapporten kunt exporteren.
Veel bedrijven verzamelen steeds meer klantdata. Dit betreft zowel data vanuit eigen systemen als data vanuit externe (onderzoeks)partners. Excap kan helpen om deze verschillende databronnen aan elkaar te koppelen. Zo ontstaan overkoepelende inzichten om een finale impact te realiseren.
Maandelijks publiceren we nieuwe inzichten over Customer Experience en Employee Experience. We vinden het belangrijk dat we eigen expertise met ons netwerk kunnen delen. Ook laten we met plezier excap's ambassadeurs aan het woord: tevreden klanten bij wie we voor echte impact hebben gezorgd.
Zeker! Dankzij ons uitgebreide netwerk van partners en jarenlange ervaring met internationale projecten voeren wij niet alleen mystery guest onderzoek uit in heel Europa (en daarbuiten), maar ook audits, customer journey onderzoek, consultancy en kwalitatief onderzoek. Meer weten
Employee experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende afdelingen worden onderzocht. Zo'n onderzoek vindt doorgaans een keer per kwartaal plaats, maar gebeurt idealiter om de twee weken. Zo kan voortgang en beleid goed opgevolgd en onmiddellijk bijgestuurd worden. Meer weten
Dat kan! Iedereen vanaf 18 jaar kan mystery shopper worden bij excap. Doe de test om te zien of jij geschikt bent. Geslaagd? Dan mag jij jezelf mystery shopper noemen!
Onze mystery shoppers krijgen voor aanvang van hun opdracht een uitgebreide briefing waardoor ze altijd goed voorbereid op pad gaan. Het aantal opdrachten per mystery shopper houden we beperkt om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Een interne controle doet de rest.
Ons bestand, dat ruim 5000 mystery shoppers telt, bestaat uit zeer verschillende mensen. Van jong tot oud, van make-upliefhebbers en klussers tot leerkrachten en ingenieurs.
Natuurlijk. Stel je vraag via het contactformulier en je krijgt zo snel mogelijk antwoord.
U verlaat de huidige website, u zult nu doorgaan naar een andere website van ons