Blog: Arjen Robben, 15 jaar later

3 oktober 2024

Koffie met Arjen Robben Van Madrid tot Groningen

Dit jaar bestaat excap 20 jaar. Een uitgelezen moment om af en toe terug te blikken. Op hoogte- en dieptepunten. Op momenten die ons hebben gevormd, verbaasd en geïnspireerd. En als er één moment is dat indruk heeft gemaakt, dan was het de ontmoeting met Arjen Robben in Madrid.

 

Arjen Robben op de foto met drie grote fans - 2009 & 2024

 

In 2009 reisden Ewald, Ivo en ik af naar Madrid. 3 jonge broekies, op missie om de grootste Nederlandse voetballer van dat moment te interviewen. Ik weet het nog goed: We meldden ons bij de poort van het prachtige trainingscomplex van Real Madrid, gaven aan een afspraak te hebben met Arjen, waarop de intercom alleen maar iets zei als: "Si, si, lo sera." ("Ja, ja, dat zal".)

Gelukkig werd het misverstand snel opgelost en konden we in gesprek met mijn leeftijds- en naamgenoot, waarvan ik altijd denk dat hij al veel ouder zou moeten zijn. Waar wij in die tijd 'slechts' vijf jaar ondernemerservaring hadden opgebouwd, had hij al furore gemaakt bij FC Groningen, PSV, Chelsea en Real.

De uitwerking van het interview werd geplaatst in ons eigen magazine 'Stories'. "Een magazine?" hoor ik je denk. Klopt. Wij wilden in die jaren graag een brochure van ons bedrijf, om achter te laten bij (potentiële) klanten. Maar dan geen saai folderwerk, maar een professioneel document dat echt gelezen werd. Met interviews met klanten, mystery guests, advertenties van klanten en inderdaad, een coverstory. En zie daar de link met Arjen.

 

15 jaar later

De jaren daarna schreef Arjen geschiedenis. Op vele vlakken. In willekeurige volgorde:

  • Bayern München sloot hem in zijn hart;
  • Hij pakte bij de Duitse Rekordmeister maar liefst 20 prijzen;
  • Hij werd in 2014 verkozen tot sportman van het jaar;
  • Hij maakte 37 goals voor het Nederlands Elftal;
  • Het WK werd op 'één teen na' gewonnen;
  • En hij werd in 2022 benoemd tot Bondsridder van de KNVB;

 

"Waar wij slechts 5 jaar ondernemerservaring hadden opgebouwd, had hij al furore gemaakt bij FC Groningen, PSV, Chelsea en Real."

 

Robben die zichzelf, 15 jaar later, terugziet op de cover van ons magazine 'Stories'.

 

15 jaar later, september 2024. In het kader van ons jubileumjaar bezoeken we Arjen op het trainingscomplex van FC Groningen. Terug naar de roots van Arjen, terug naar de roots van excap. Voordat we in gesprek gaan, zijn we toeschouwer bij de training van 'FC Groningen O18', het team waar hij momenteel training aan geeft, samen met Sander van Gessel (voor de kenners: Sander en Arjen speelden samen toen Arjen in het groen-wit debuteerde).

Ewald, Ivo en ik voelen nog steeds de spanning van 15 jaar geleden. Je gaat toch een grootheid ontmoeten die zichzelf nooit zo heeft gezien. Je gaat toch iemand ontmoeten die 'one handshake away' is van alle groten der aarde. En tegelijkertijd ga je in gesprek met iemand die gewoon bezeten is van het leveren van topprestaties.

Eigenlijk is Arjen weinig veranderd. Rustig, nuchter vriendelijk en uiterst afgetraind. Als ik naar hem kijk, dan zou je zeggen dat hij bij de gemiddelde eredivisieclub nog steeds de nodige goals zou maken. Maar ja, inmiddels is hij ongeveer twee keer de leeftijd van de huidige spits van FC Groningen, en is het helemaal logisch dat hij destijds gestopt is. Een prachtige carrière die werd afgesloten in Groningen.

Toen bekend werd gemaakt dat Arjen terugkwam naar het Noorden, was dat wereldwijd nieuws. Er volgde een run op seizoenkaarten en shirts. Het was een lichtpunt in corona-tijd, het was het beste nieuws dat een supporter zich kon wensen en bij de voetballiefhebber in het algemeen wekte het warme gevoelens op. Ook bij supporters uit Friesland, Amsterdam en Barcelona. Want een jongen van de club die als sportman zijn laatste kunstje komt doen... veel mooier wordt het niet.

 

Arjen, Ewald en Ivo in gesprek met Arjen Robben.

 

Tijdens het gesprek met Arjen begint hij hier zelf over. Wanneer we hem vragen of hij ergens spijt van heeft, geeft hij aan dat je vooral spijt kan hebben van dingen die je niet doet. Als bepaalde keuzes minder positief uitvallen of minder opleveren dan je had gehoopt, dan is spijt niet het goede woord. Je kunt maar beter jezelf blijven uitdagen en ontwikkelen.

En in die ontwikkeling, daarin is hij natuurlijk gesteund door velen. De supporters, zijn familie en ook de coaches. Want ook de coaches waarmee Arjen heeft gewerkt, dat is een indrukwekkende lijst. Van Louis van Gaal, Pep Guardiola, Guus Hiddink tot Jan van Dijk (die hem liet debuteren). Iedere coach had (vergelijkend met de werkzame wereld) als leidinggevende een belangrijke rol.

Volgens Arjen is de rol van coach belangrijk, maar moet deze niet overschat worden. Het gaat er vooral om dat je een binding creëert die de groep het beste laat presteren en het beste in de individuele speler naar boven haalt. En hoe je als leider voor een groep staat. Een leider die zich realiseert dat je vooral voor en na de wedstrijd invloed hebt, maar tijdens de wedstrijd minder.

Tot slot stellen we Sander de vraag wat Arjen zo goed maakt. Zijn antwoord valt het beste samen te vatten als "maximaal". Of het nou zijn inzet was als voetballer, zijn focus op de padelbaan of de mate waarin hij zijn stappen als trainer zet; alles is met maximale inzet.

Dat padel heeft inmiddels een serieuze vorm aangenomen. Filosoferend over de komende 10 jaar, hoopt Arjen in elk geval gezond te blijven, gezond genoeg om op hoog niveau padel te spelen en wellicht (in bijvoorbeeld de klasse 45-50 jaar) nog eens op het podium te staan als Nederlands kampioen. Hoe dat afloopt, dat lees je over 10 jaar ;-)

Terwijl we afscheid nemen, zegt Arjen nog: "Veel plezier in Lissabon!". Ewald, Ivo en ik reizen na het interview namelijk gelijk af naar Rotterdam, waar we met alle Captains naar Lissabon gaan. Om ons 20 jarig jubileum te vieren. Deze reis kwam kort naar voren in ons gesprek, maar ik vind het scherp en attent dat Arjen dit nog even zegt. Maar wat blijkt; Arjen wist al lang van onze trip.

Drie dagen later, in Lissabon, ontvangen Ewald, Ivo en ik een hele bijzondere videoboodschap. Van vrienden, familie, ons gezin, en... Arjen Robben. Om het hele team te feliciteren met 20 jaar excap. Een video voor het interne archief, dat in het collectieve excap geheugen staat gegrift.

 

Sportieve groet, 

 

Arjen 

FAQ

  • Wat is mystery guest onderzoek?

    Mystery guest onderzoek is een marktonderzoek waarbij mystery guests worden ingezet om klantreizen (Customer Journeys) te testen op kwaliteit, operationele efficiëntie, beleving, emoties en indruk. Dankzij deze objectieve resultaten, worden nieuwe inzichten verkregen om de juiste stappen te kunnen nemen in de optimalisatie van processen. Meer weten

  • Welke soorten mystery guest onderzoek bestaan er?

    Er is een heel breed scala aan onderzoeken. We kunnen ze het beste indelen in 3 overkoepelende categorieën: voor klanten, voor medewerkers en overige. Bij de laatste categorie gaat het eerder om kwaliteitsaudits, candidate experience en discriminatieonderzoek. Alle onderzoeken

  • Wordt mystery guest onderzoek ook voor online journeys ingezet?

    Absoluut. Een online shopper winkelt anders dan een klant in een fysieke winkel. Online mystery shopping legt knelpunten van je website of webshop bloot, zodat je de online ervaring kunt verbeteren. De gehele buyer journey wordt gemeten. Tot en met het retourneren van de aankoop. Meer weten

  • Hoe gaan Customer Journeys en mystery guest onderzoek samen?

    Bij mystery guest onderzoek gaan we door alle stappen van de Customer Journey (klantreis). Bij elke stap meten we hoe deze stap bijdraagt aan een uitstekende klantervaring. Uniek aan onze methode is de ExperienceCapture, waarbij bewuste en onbewuste emoties worden vastgelegd voor elke stap.

  • Welke criteria bepalen de kostprijs van een goed mystery guest onderzoek?

    Elk onderzoek bestaat uit Project Management, Briefing, Uitvoering en Rapportage. Daarbij geldt dat de uitvoering de grootste kostenpost is. Deze post wordt beïnvloed door het aantal uit te voeren metingen, de complexiteit, de lengte van de opdracht en het profiel van de mystery shopper. Meer weten

  • Wat is de impact van mystery guest onderzoek op CX en EX?

    Dankzij de innovatieve rapportagetools en de frequentie van de metingen, verkrijg je inzicht in de resultaten. Vervolgens kun je actiegerichte conclusies formuleren. Jouw impact wordt: hogere klant- en medewerkerstevredenheid én een hogere omzet. Customer Experience

  • Kan ik de resultaten monitoren tijdens het mystery guest onderzoek?

    De resultaten worden samengebracht in een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard. De resultaten en voortgang kunnen daardoor live gevolgd worden. Handig is dat je het dashboard op desktop, tablet of mobiel kunt raadplegen en dat je de rapporten kunt exporteren.

  • Hoe haal ik de juiste inzichten uit de vele data en databronnen?

    Veel bedrijven verzamelen steeds meer klantdata. Dit betreft zowel data vanuit eigen systemen als data vanuit externe (onderzoeks)partners. Excap kan helpen om deze verschillende databronnen aan elkaar te koppelen. Zo ontstaan overkoepelende inzichten om een finale impact te realiseren.

  • Welke voorbeelden uit de praktijk bestaan er?

    Maandelijks publiceren we nieuwe inzichten over Customer Experience en Employee Experience. We vinden het belangrijk dat we eigen expertise met ons netwerk kunnen delen. Ook laten we met plezier excap's ambassadeurs aan het woord: tevreden klanten bij wie we voor echte impact hebben gezorgd.

  • Verzorgt excap ook buiten de Benelux mystery guest onderzoek?

    Zeker! Dankzij ons uitgebreide netwerk van partners en jarenlange ervaring met internationale projecten voeren wij niet alleen mystery guest onderzoek uit in heel Europa (en daarbuiten), maar ook audits, customer journey onderzoek, consultancy en kwalitatief onderzoek. Meer weten

  • Hoe kan ik de medewerkersbeleving onderzoeken?

    Employee experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende afdelingen worden onderzocht. Zo'n onderzoek vindt doorgaans een keer per kwartaal plaats, maar gebeurt idealiter om de twee weken. Zo kan voortgang en beleid goed opgevolgd en onmiddellijk bijgestuurd worden. Meer weten

  • Kan ik ook mystery shopper worden?

    Dat kan! Iedereen vanaf 18 jaar kan mystery shopper worden bij excap. Doe de test om te zien of jij geschikt bent. Geslaagd? Dan mag jij jezelf mystery shopper noemen!

  • Waarom is de feedback van mystery shoppers betrouwbaar?

    Onze mystery shoppers krijgen voor aanvang van hun opdracht een uitgebreide briefing waardoor ze altijd goed voorbereid op pad gaan. Het aantal opdrachten per mystery shopper houden we beperkt om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Een interne controle doet de rest.

  • Wie zijn de mystery shoppers van excap en hoe groot is dit bestand?

    Ons bestand, dat ruim 5000 mystery shoppers telt, bestaat uit zeer verschillende mensen. Van jong tot oud, van make-upliefhebbers en klussers tot leerkrachten en ingenieurs.

  • Kan ik zelf een bijkomende vraag stellen?