Blog: Een nieuwe wasruimte voor Prinses Máxima Centrum

20 april 2022

Een nieuwe wasruimte voor het Prinses Máxima Centrum

Jaarlijks krijgen ongeveer 600 kinderen in Nederland kanker. Nog steeds overlijdt één op de vier kinderen met kanker aan deze ziekte. Daarom namen ouders en zorgprofessionals meer dan tien jaar geleden het initiatief voor één nationaal kinderoncologisch centrum. Dat initiatief is uitgemond in het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie. Een uniek centrum waar alle hoog complexe zorg en research voor kinderen met kanker bij elkaar komt. Met als missie: ieder kind met kanker genezen, met optimale kwaliteit van leven. (Bron: www.prinsesmaximacentrum.nl)

Graag vertellen we je meer over de samenwerking die we vanuit excap mogelijk konden maken met Prinses Máxima Centrum en Miele. En waardoor we samen met nog een aantal zeer waardevolle sponsoren een wasruimte hebben kunnen realiseren voor de kinderen en ouders die in het Prinses Máxima Centrum verblijven.

Je zult het misschien wel herkennen; het mooiste gevoel dat je kunt ervaren is om iets te doen voor een ander. Om iets te geven, om iets te organiseren, om iets mogelijk te maken wat onmogelijk lijkt. De ene keer ben je hier heel bewust mee bezig, de andere keer ontstaat zoiets spontaan. En wat dit nóg mooier maakt, dat is wanneer je iets voor de lange termijn kunt verbeteren, hoe klein dit ook mag zijn.

Een jaar geleden was Ewald namens excap op bezoeken bij het Prinses Máxima Centrum. Hij had Claudia Alflen (Manager Facilitair Bedrijf) leren kennen tijdens een congres en ging graag verder in gesprek over de Patient Journey. Want in de medische wereld van zorg en aandacht is de primaire zorg vaak heel goed op orde, maar zijn er altijd optimalisaties te vinden in het proces daar omheen.

Toen Ewald aan Claudia vroeg wat zo’n potentieel verbeterpunt was, vertelde Claudia een indrukwekkend verhaal over hoe het wassen van kleding plaatsvindt in het Prinses Máxima Centrum. Een drietal machines stonden tot de beschikking van de ouders. Maar dan moet je je wel beseffen dat deze niet berekend zijn op zeer intensief gebruik en de machine(s) meerdere keren per jaar stuk waren. Dit zorgde voor wachttijden die soms leidden tot de situaties dat ouders ’s nachts de kleren van hun kindje moesten wassen. Dit maakte des te meer indruk toen duidelijk werd dat de kinderen de kleren vaker vies waren door het overgeven vanwege de chemo.

Ewald belde me met dit bericht. Het verhaal maakte indruk en het was vanzelfsprekend dat wij ons best gingen doen hier iets op te verzinnen en volledig belangeloos op te lossen. We legden contact met onze warme contacten binnen Miele en gaven aan dat we een doel hadden. We wilden het volgende, zo snel als mogelijk, gaan realiseren:

  • Een volwaardige wasruimte in het Prinses Máxima Centrum
  • Voldoende machines om wachttijden te voorkomen
  • Wassen zonder kosten voor de ouders
  • Met vanzelfsprekend onbeperkt en het juiste wasmiddel

Binnen enkele weken werd er snel geschakeld met Wesley (Miele) die vanuit hun kant een fantastisch concept kon aanbieden; de Miele Laundry Boutique. Een concept dat ook bij de Ronald McDonald Huizen is gerealiseerd door Miele, waarbij ouders hun wasjes binnen 45 minuten kunnen draaien in de industriële wasmachines en drogers. Dankzij leverancier Diversey kon ervoor worden gezorgd dat er automatisch wasmiddel in de machines werd gedaan, waarmee foutloos en hygiënisch gebruik werd gegarandeerd.

Maar, het doel was nog niet volledig bereikt. Wilden we de wasruimte met ‘€ 0 op de meter’ exploiteren, dan moest er nog ruim € 12.000 euro opgehaald worden bij sponsoren. En zo geschiedde. Het openstaande bedrag werd door zes (het aantal te plaatsen machines) gedeeld en we benaderden onze relaties met de vraag één machine mogelijk te maken (waaraan excap ook meedeed). Na slechts een paar telefoontjes waren alle euro’s gedekt. Het project werd gerealiseerd.

Begin april werden alle sponsoren en betrokken partijen uitgenodigd voor de opening van de wasruimte. Een middag waarin je met heel veel trots kijkt naar wat we met elkaar mogelijk hebben gemaakt, mede dankzij het gastvrije ontvangst van Claudia Alflen, Rachid Benazza en Renske Leyenaar – van de Wolfshaar. En met nog meer bewondering kijkt naar de jongens en meisjes die in het Prinses Máxima Centrum verblijven en de geweldige mensen die er werken. Het was een middag vol nederigheid en relativering. En ook inspiratie. Als je ziet tot op welk niveau er aan de behoeftes van kinderen en ouders wordt gedacht. Als je ziet met hoeveel passie, inzet en warmte de medewerkers hun werk doen. Het is zeer bewonderenswaardig. Prinses Máxima Centrum: bedankt voor alles wat jullie doen. Namens excap, Miele, Diversey en de geweldige bijdrage van:

NEH Group – Jan Pieter Cleveringa

Bolton Groep – Peter Bol en Arjan Ton

Waarborg Vastgoed – René Agema

AtotZ Accountants & Adviseurs – Marcel Nijssen

Ans Jager - particulier

Dit verhaal is niet geschreven ten behoeve van de PR van excap. Het is niet geschreven om de genoemde partijen als sponsor extra onder de aandacht te brengen. Het is geschreven om het Prinses Máxima Centrum te noemen. Het is geschreven omdat Ewald en ik erin geloven dat iedere kans die je hebt om dit doel te noemen, een kans is die je moet benutten. Om de bewondering uit te spreken voor de mensen die er werken en bovenal, om de kinderen die er verblijven een klein steuntje in de rug te bieden.

 

 

 

 

FAQ

  • Wat is mystery guest onderzoek?

    Mystery guest onderzoek is een marktonderzoek waarbij mystery guests worden ingezet om klantreizen (Customer Journeys) te testen op kwaliteit, operationele efficiëntie, beleving, emoties en indruk. Dankzij deze objectieve resultaten, worden nieuwe inzichten verkregen om de juiste stappen te kunnen nemen in de optimalisatie van processen. Meer weten

  • Welke soorten mystery guest onderzoek bestaan er?

    Er is een heel breed scala aan onderzoeken. We kunnen ze het beste indelen in 3 overkoepelende categorieën: voor klanten, voor medewerkers en overige. Bij de laatste categorie gaat het eerder om kwaliteitsaudits, candidate experience en discriminatieonderzoek. Alle onderzoeken

  • Wordt mystery guest onderzoek ook voor online journeys ingezet?

    Absoluut. Een online shopper winkelt anders dan een klant in een fysieke winkel. Online mystery shopping legt knelpunten van je website of webshop bloot, zodat je de online ervaring kunt verbeteren. De gehele buyer journey wordt gemeten. Tot en met het retourneren van de aankoop. Meer weten

  • Hoe gaan Customer Journeys en mystery guest onderzoek samen?

    Bij mystery guest onderzoek gaan we door alle stappen van de Customer Journey (klantreis). Bij elke stap meten we hoe deze stap bijdraagt aan een uitstekende klantervaring. Uniek aan onze methode is de ExperienceCapture, waarbij bewuste en onbewuste emoties worden vastgelegd voor elke stap.

  • Welke criteria bepalen de kostprijs van een goed mystery guest onderzoek?

    Elk onderzoek bestaat uit Project Management, Briefing, Uitvoering en Rapportage. Daarbij geldt dat de uitvoering de grootste kostenpost is. Deze post wordt beïnvloed door het aantal uit te voeren metingen, de complexiteit, de lengte van de opdracht en het profiel van de mystery shopper. Meer weten

  • Wat is de impact van mystery guest onderzoek op CX en EX?

    Dankzij de innovatieve rapportagetools en de frequentie van de metingen, verkrijg je inzicht in de resultaten. Vervolgens kun je actiegerichte conclusies formuleren. Jouw impact wordt: hogere klant- en medewerkerstevredenheid én een hogere omzet. Customer Experience

  • Kan ik de resultaten monitoren tijdens het mystery guest onderzoek?

    De resultaten worden samengebracht in een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard. De resultaten en voortgang kunnen daardoor live gevolgd worden. Handig is dat je het dashboard op desktop, tablet of mobiel kunt raadplegen en dat je de rapporten kunt exporteren.

  • Hoe haal ik de juiste inzichten uit de vele data en databronnen?

    Veel bedrijven verzamelen steeds meer klantdata. Dit betreft zowel data vanuit eigen systemen als data vanuit externe (onderzoeks)partners. Excap kan helpen om deze verschillende databronnen aan elkaar te koppelen. Zo ontstaan overkoepelende inzichten om een finale impact te realiseren.

  • Welke voorbeelden uit de praktijk bestaan er?

    Maandelijks publiceren we nieuwe inzichten over Customer Experience en Employee Experience. We vinden het belangrijk dat we eigen expertise met ons netwerk kunnen delen. Ook laten we met plezier excap's ambassadeurs aan het woord: tevreden klanten bij wie we voor echte impact hebben gezorgd.

  • Verzorgt excap ook buiten de Benelux mystery guest onderzoek?

    Zeker! Dankzij ons uitgebreide netwerk van partners en jarenlange ervaring met internationale projecten voeren wij niet alleen mystery guest onderzoek uit in heel Europa (en daarbuiten), maar ook audits, customer journey onderzoek, consultancy en kwalitatief onderzoek. Meer weten

  • Hoe kan ik de medewerkersbeleving onderzoeken?

    Employee experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende afdelingen worden onderzocht. Zo'n onderzoek vindt doorgaans een keer per kwartaal plaats, maar gebeurt idealiter om de twee weken. Zo kan voortgang en beleid goed opgevolgd en onmiddellijk bijgestuurd worden. Meer weten

  • Kan ik ook mystery shopper worden?

    Dat kan! Iedereen vanaf 18 jaar kan mystery shopper worden bij excap. Doe de test om te zien of jij geschikt bent. Geslaagd? Dan mag jij jezelf mystery shopper noemen!

  • Waarom is de feedback van mystery shoppers betrouwbaar?

    Onze mystery shoppers krijgen voor aanvang van hun opdracht een uitgebreide briefing waardoor ze altijd goed voorbereid op pad gaan. Het aantal opdrachten per mystery shopper houden we beperkt om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Een interne controle doet de rest.

  • Wie zijn de mystery shoppers van excap en hoe groot is dit bestand?

    Ons bestand, dat ruim 5000 mystery shoppers telt, bestaat uit zeer verschillende mensen. Van jong tot oud, van make-upliefhebbers en klussers tot leerkrachten en ingenieurs.

  • Kan ik zelf een bijkomende vraag stellen?