Een nieuwe wasruimte voor het Prinses Máxima Centrum
Jaarlijks krijgen ongeveer 600 kinderen in Nederland kanker. Nog steeds overlijdt één op de vier kinderen met kanker aan deze ziekte. Daarom namen ouders en zorgprofessionals meer dan tien jaar geleden het initiatief voor één nationaal kinderoncologisch centrum. Dat initiatief is uitgemond in het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie. Een uniek centrum waar alle hoog complexe zorg en research voor kinderen met kanker bij elkaar komt. Met als missie: ieder kind met kanker genezen, met optimale kwaliteit van leven. (Bron: www.prinsesmaximacentrum.nl)
Graag vertellen we je meer over de samenwerking die we vanuit excap mogelijk konden maken met Prinses Máxima Centrum en Miele. En waardoor we samen met nog een aantal zeer waardevolle sponsoren een wasruimte hebben kunnen realiseren voor de kinderen en ouders die in het Prinses Máxima Centrum verblijven.
Je zult het misschien wel herkennen; het mooiste gevoel dat je kunt ervaren is om iets te doen voor een ander. Om iets te geven, om iets te organiseren, om iets mogelijk te maken wat onmogelijk lijkt. De ene keer ben je hier heel bewust mee bezig, de andere keer ontstaat zoiets spontaan. En wat dit nóg mooier maakt, dat is wanneer je iets voor de lange termijn kunt verbeteren, hoe klein dit ook mag zijn.
Een jaar geleden was Ewald namens excap op bezoeken bij het Prinses Máxima Centrum. Hij had Claudia Alflen (Manager Facilitair Bedrijf) leren kennen tijdens een congres en ging graag verder in gesprek over de Patient Journey. Want in de medische wereld van zorg en aandacht is de primaire zorg vaak heel goed op orde, maar zijn er altijd optimalisaties te vinden in het proces daar omheen.
Toen Ewald aan Claudia vroeg wat zo’n potentieel verbeterpunt was, vertelde Claudia een indrukwekkend verhaal over hoe het wassen van kleding plaatsvindt in het Prinses Máxima Centrum. Een drietal machines stonden tot de beschikking van de ouders. Maar dan moet je je wel beseffen dat deze niet berekend zijn op zeer intensief gebruik en de machine(s) meerdere keren per jaar stuk waren. Dit zorgde voor wachttijden die soms leidden tot de situaties dat ouders ’s nachts de kleren van hun kindje moesten wassen. Dit maakte des te meer indruk toen duidelijk werd dat de kinderen de kleren vaker vies waren door het overgeven vanwege de chemo.
Ewald belde me met dit bericht. Het verhaal maakte indruk en het was vanzelfsprekend dat wij ons best gingen doen hier iets op te verzinnen en volledig belangeloos op te lossen. We legden contact met onze warme contacten binnen Miele en gaven aan dat we een doel hadden. We wilden het volgende, zo snel als mogelijk, gaan realiseren:
- Een volwaardige wasruimte in het Prinses Máxima Centrum
- Voldoende machines om wachttijden te voorkomen
- Wassen zonder kosten voor de ouders
- Met vanzelfsprekend onbeperkt en het juiste wasmiddel
Binnen enkele weken werd er snel geschakeld met Wesley (Miele) die vanuit hun kant een fantastisch concept kon aanbieden; de Miele Laundry Boutique. Een concept dat ook bij de Ronald McDonald Huizen is gerealiseerd door Miele, waarbij ouders hun wasjes binnen 45 minuten kunnen draaien in de industriële wasmachines en drogers. Dankzij leverancier Diversey kon ervoor worden gezorgd dat er automatisch wasmiddel in de machines werd gedaan, waarmee foutloos en hygiënisch gebruik werd gegarandeerd.
Maar, het doel was nog niet volledig bereikt. Wilden we de wasruimte met ‘€ 0 op de meter’ exploiteren, dan moest er nog ruim € 12.000 euro opgehaald worden bij sponsoren. En zo geschiedde. Het openstaande bedrag werd door zes (het aantal te plaatsen machines) gedeeld en we benaderden onze relaties met de vraag één machine mogelijk te maken (waaraan excap ook meedeed). Na slechts een paar telefoontjes waren alle euro’s gedekt. Het project werd gerealiseerd.
Begin april werden alle sponsoren en betrokken partijen uitgenodigd voor de opening van de wasruimte. Een middag waarin je met heel veel trots kijkt naar wat we met elkaar mogelijk hebben gemaakt, mede dankzij het gastvrije ontvangst van Claudia Alflen, Rachid Benazza en Renske Leyenaar – van de Wolfshaar. En met nog meer bewondering kijkt naar de jongens en meisjes die in het Prinses Máxima Centrum verblijven en de geweldige mensen die er werken. Het was een middag vol nederigheid en relativering. En ook inspiratie. Als je ziet tot op welk niveau er aan de behoeftes van kinderen en ouders wordt gedacht. Als je ziet met hoeveel passie, inzet en warmte de medewerkers hun werk doen. Het is zeer bewonderenswaardig. Prinses Máxima Centrum: bedankt voor alles wat jullie doen. Namens excap, Miele, Diversey en de geweldige bijdrage van:
NEH Group – Jan Pieter Cleveringa
Bolton Groep – Peter Bol en Arjan Ton
Waarborg Vastgoed – René Agema
AtotZ Accountants & Adviseurs – Marcel Nijssen
Ans Jager - particulier
Dit verhaal is niet geschreven ten behoeve van de PR van excap. Het is niet geschreven om de genoemde partijen als sponsor extra onder de aandacht te brengen. Het is geschreven om het Prinses Máxima Centrum te noemen. Het is geschreven omdat Ewald en ik erin geloven dat iedere kans die je hebt om dit doel te noemen, een kans is die je moet benutten. Om de bewondering uit te spreken voor de mensen die er werken en bovenal, om de kinderen die er verblijven een klein steuntje in de rug te bieden.