Excap & Holland Casino werken samen
18 april 2019
Blije medewerkers = blije klanten. Als je hierop googelt lijkt het alsof dit reeds bewezen is, zeker als medewerkers direct contact hebben met gasten. Maar is er ook daadwerkelijk een verband tussen employee & customer experience.
Of in het geval van Holland Casino: medewerkers en gastbeleving? En zo ja wat maakt dat medewerkers blij zijn? En welke aspecten van de medewerkersbeleving beïnvloeden dan de klantbeleving? Aan welke knoppen moeten we draaien om verbetering te realiseren en welk effect heeft dat op de financiële prestaties? Holland Casino stelt zichzelf een duidelijk maar ambitieus doel: gasten een onvergetelijke ervaring bieden. Medewerkers leveren hier een belangrijke bijdrage voor middels hun enthousiasme, gastvrije houding en proactieve gedrag.
In 2018 bezochten Jurgen en Peter namens Holland Casino een seminar van excap over de koppeling tussen Customer Experience (CX) & en Employee Experience (EX), in dit seminar stond onze verbetercase rondom de EXI bij Transavia centraal. Tijdens dit seminar kwamen exact bovenstaande vragen aan bod, vragen waarmee Holland Casino worstelde. Holland Casino wenste te achterhalen welke aspecten uit het gedrag, de houding en de beleving van medewerkers de grootste impact hebben op de gastbeleving en de NPS?
Excap is samen met Insinto de uitdaging aangegaan deze vragen te beantwoorden. De belangrijkste resultaten? Er is inderdaad een relatie tussen gastbeleving en medewerkersbeleving. De koppeling van touchpoints in de customer journey & employee journey, waarbij 1060 hypotheses gelijktijdig werden onderzocht, maakte duidelijk dat verbanden op de volgende aspecten het sterkst zijn:
Het bleef vervolgens niet enkel bij deze inzichten in Customer Experience & Employee Experience, er worden ook concrete stappen gezet om verbetering te realiseren:
De volgende stappen om tot deze resultaten te komen hebben we genomen:
Stap 1: Inventarisatie en analyse van bestaande data, start bouwen model
Stap 2: In de tweede fase werd één groot analyse model gebouwd dat data over gastbeleving en medewerker beleving combineert. Om te bepalen welke aspecten uit het gedrag, de houding en de beleving van medewerkers de grootste impact hebben op de gastbeleving en NPS.
Stap 3: Van impact naar verbetering, om daadwerkelijk de inzichten dichterbij de medewerkers te brengen die het meest in contact staan met de klant, zijn er diverse workshops met medewerkers gehouden. Tijdens deze workshops werden actieplannen gemaakt, die worden opgevolgd.
Mystery guest onderzoek is een marktonderzoek waarbij mystery guests worden ingezet om klantreizen (Customer Journeys) te testen op kwaliteit, operationele efficiëntie, beleving, emoties en indruk. Dankzij deze objectieve resultaten, worden nieuwe inzichten verkregen om de juiste stappen te kunnen nemen in de optimalisatie van processen. Meer weten
Er is een heel breed scala aan onderzoeken. We kunnen ze het beste indelen in 3 overkoepelende categorieën: voor klanten, voor medewerkers en overige. Bij de laatste categorie gaat het eerder om kwaliteitsaudits, candidate experience en discriminatieonderzoek. Alle onderzoeken
Absoluut. Een online shopper winkelt anders dan een klant in een fysieke winkel. Online mystery shopping legt knelpunten van je website of webshop bloot, zodat je de online ervaring kunt verbeteren. De gehele buyer journey wordt gemeten. Tot en met het retourneren van de aankoop. Meer weten
Bij mystery guest onderzoek gaan we door alle stappen van de Customer Journey (klantreis). Bij elke stap meten we hoe deze stap bijdraagt aan een uitstekende klantervaring. Uniek aan onze methode is de ExperienceCapture, waarbij bewuste en onbewuste emoties worden vastgelegd voor elke stap.
Elk onderzoek bestaat uit Project Management, Briefing, Uitvoering en Rapportage. Daarbij geldt dat de uitvoering de grootste kostenpost is. Deze post wordt beïnvloed door het aantal uit te voeren metingen, de complexiteit, de lengte van de opdracht en het profiel van de mystery shopper. Meer weten
Dankzij de innovatieve rapportagetools en de frequentie van de metingen, verkrijg je inzicht in de resultaten. Vervolgens kun je actiegerichte conclusies formuleren. Jouw impact wordt: hogere klant- en medewerkerstevredenheid én een hogere omzet. Customer Experience
De resultaten worden samengebracht in een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard. De resultaten en voortgang kunnen daardoor live gevolgd worden. Handig is dat je het dashboard op desktop, tablet of mobiel kunt raadplegen en dat je de rapporten kunt exporteren.
Veel bedrijven verzamelen steeds meer klantdata. Dit betreft zowel data vanuit eigen systemen als data vanuit externe (onderzoeks)partners. Excap kan helpen om deze verschillende databronnen aan elkaar te koppelen. Zo ontstaan overkoepelende inzichten om een finale impact te realiseren.
Maandelijks publiceren we nieuwe inzichten over Customer Experience en Employee Experience. We vinden het belangrijk dat we eigen expertise met ons netwerk kunnen delen. Ook laten we met plezier excap's ambassadeurs aan het woord: tevreden klanten bij wie we voor echte impact hebben gezorgd.
Zeker! Dankzij ons uitgebreide netwerk van partners en jarenlange ervaring met internationale projecten voeren wij niet alleen mystery guest onderzoek uit in heel Europa (en daarbuiten), maar ook audits, customer journey onderzoek, consultancy en kwalitatief onderzoek. Meer weten
Employee experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende afdelingen worden onderzocht. Zo'n onderzoek vindt doorgaans een keer per kwartaal plaats, maar gebeurt idealiter om de twee weken. Zo kan voortgang en beleid goed opgevolgd en onmiddellijk bijgestuurd worden. Meer weten
Dat kan! Iedereen vanaf 18 jaar kan mystery shopper worden bij excap. Doe de test om te zien of jij geschikt bent. Geslaagd? Dan mag jij jezelf mystery shopper noemen!
Onze mystery shoppers krijgen voor aanvang van hun opdracht een uitgebreide briefing waardoor ze altijd goed voorbereid op pad gaan. Het aantal opdrachten per mystery shopper houden we beperkt om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Een interne controle doet de rest.
Ons bestand, dat ruim 5000 mystery shoppers telt, bestaat uit zeer verschillende mensen. Van jong tot oud, van make-upliefhebbers en klussers tot leerkrachten en ingenieurs.
Natuurlijk. Stel je vraag via het contactformulier en je krijgt zo snel mogelijk antwoord.
U verlaat de huidige website, u zult nu doorgaan naar een andere website van ons