M’n eerste pak, een rib uit mijn lijf

23 maart 2012

M’n eerste pak, een rib uit mijn lijf

Meestal ga ik twee keer per jaar winkelen om nieuwe pakken te kopen. Hier heb ik een vast adresje voor, de aan te bevelen winkel Schomaker Mannenmode. 8 jaar geleden, bij de start van excap, heb ik hier mijn eerste ‘echte’ pak gekocht (een Van Gils, een rib uit mijn lijf kan ik mij nog herinneren). Sindsdien kom ik er vaker en ik kom er met plezier.

Met enthousiasme kun je verkopen

De winkel is een half uur rijden van mijn woonplaats, ik ga er dus doelgericht naartoe. De ontvangst is uiterst vriendelijk; de medewerkers herkennen de binnenkomende klanten, iedereen wordt gegroet en in no-time zit je ontspannen aan de koffie in de winkel. Meestal neus ik eerst wat rond en op mysterieuze wijze staat altijd binnen een paar minuten mijn ‘vaste’ verkoper naast mij; een kwestie van goed je klanten kennen. Blijkbaar geven de medewerkers elkaar een seintje wanneer ‘zijn/haar’ klant net binnen is gekomen en naar boven is gelopen. Na even bijgepraat te hebben starten we het passen. Met volle overgave en vol enthousiasme gaan ze te werk. Met eerlijk advies als iets niet past komen we vaak wel tot een keuze. Naast het kostuum worden er een overhemd, sokken en shirts bij verkocht. Want er mag verkocht worden!

De kunst van het niet niet-willen kopen

De kunst van goed verkopen is om een drempel op te werpen om niet te kopen. Ik kom, niet alleen vakmatig, veel in winkels. Bij het merendeel stap ik net zo gemakkelijk binnen als weer naar buiten. Niet aangesproken, geen leuk gesprek, geen binding, kortom; geen nieuwe klant en een gemiste kans. Ik heb jaren lang tijdens mijn studie in winkels gewerkt en ik genoot altijd van het contact met de klant. Het is geweldig leuk werk in de winkel en als je de klant niet helpt, beperk je vrijwillig je werkzaamheden tot voorraad aanvullen, vouwen, etc. Als de klant echt goed wordt geholpen en wat hij heeft gepast, sluit aan bij zijn wensen, waarom zou hij het dan niet kopen? Als medewerker heb je alle drempels opgeworpen om niet met lege handen de deur uit te gaan. Ze gunnen je het, ze hebben hun best gedaan en dat mag beloond worden.

Terug naar mijn ‘adresje’, waar ze weten wat ik leuk vind. Zo kreeg ik vorige week onderstaande foto op de Whatsapp, met de boodschap: “Jouw merk blouse is binnengekomen, er zit echt wat voor je bij. Heb je tijd om dit weekend langs te komen?” Zeg dan maar eens nee……

FAQ

  • Wat is mystery guest onderzoek?

    Mystery guest onderzoek is een marktonderzoek waarbij mystery guests worden ingezet om klantreizen (Customer Journeys) te testen op kwaliteit, operationele efficiëntie, beleving, emoties en indruk. Dankzij deze objectieve resultaten, worden nieuwe inzichten verkregen om de juiste stappen te kunnen nemen in de optimalisatie van processen. Meer weten

  • Welke soorten mystery guest onderzoek bestaan er?

    Er is een heel breed scala aan onderzoeken. We kunnen ze het beste indelen in 3 overkoepelende categorieën: voor klanten, voor medewerkers en overige. Bij de laatste categorie gaat het eerder om kwaliteitsaudits, candidate experience en discriminatieonderzoek. Alle onderzoeken

  • Wordt mystery guest onderzoek ook voor online journeys ingezet?

    Absoluut. Een online shopper winkelt anders dan een klant in een fysieke winkel. Online mystery shopping legt knelpunten van je website of webshop bloot, zodat je de online ervaring kunt verbeteren. De gehele buyer journey wordt gemeten. Tot en met het retourneren van de aankoop. Meer weten

  • Hoe gaan Customer Journeys en mystery guest onderzoek samen?

    Bij mystery guest onderzoek gaan we door alle stappen van de Customer Journey (klantreis). Bij elke stap meten we hoe deze stap bijdraagt aan een uitstekende klantervaring. Uniek aan onze methode is de ExperienceCapture, waarbij bewuste en onbewuste emoties worden vastgelegd voor elke stap.

  • Welke criteria bepalen de kostprijs van een goed mystery guest onderzoek?

    Elk onderzoek bestaat uit Project Management, Briefing, Uitvoering en Rapportage. Daarbij geldt dat de uitvoering de grootste kostenpost is. Deze post wordt beïnvloed door het aantal uit te voeren metingen, de complexiteit, de lengte van de opdracht en het profiel van de mystery shopper. Meer weten

  • Wat is de impact van mystery guest onderzoek op CX en EX?

    Dankzij de innovatieve rapportagetools en de frequentie van de metingen, verkrijg je inzicht in de resultaten. Vervolgens kun je actiegerichte conclusies formuleren. Jouw impact wordt: hogere klant- en medewerkerstevredenheid én een hogere omzet. Customer Experience

  • Kan ik de resultaten monitoren tijdens het mystery guest onderzoek?

    De resultaten worden samengebracht in een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard. De resultaten en voortgang kunnen daardoor live gevolgd worden. Handig is dat je het dashboard op desktop, tablet of mobiel kunt raadplegen en dat je de rapporten kunt exporteren.

  • Hoe haal ik de juiste inzichten uit de vele data en databronnen?

    Veel bedrijven verzamelen steeds meer klantdata. Dit betreft zowel data vanuit eigen systemen als data vanuit externe (onderzoeks)partners. Excap kan helpen om deze verschillende databronnen aan elkaar te koppelen. Zo ontstaan overkoepelende inzichten om een finale impact te realiseren.

  • Welke voorbeelden uit de praktijk bestaan er?

    Maandelijks publiceren we nieuwe inzichten over Customer Experience en Employee Experience. We vinden het belangrijk dat we eigen expertise met ons netwerk kunnen delen. Ook laten we met plezier excap's ambassadeurs aan het woord: tevreden klanten bij wie we voor echte impact hebben gezorgd.

  • Verzorgt excap ook buiten de Benelux mystery guest onderzoek?

    Zeker! Dankzij ons uitgebreide netwerk van partners en jarenlange ervaring met internationale projecten voeren wij niet alleen mystery guest onderzoek uit in heel Europa (en daarbuiten), maar ook audits, customer journey onderzoek, consultancy en kwalitatief onderzoek. Meer weten

  • Hoe kan ik de medewerkersbeleving onderzoeken?

    Employee experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende afdelingen worden onderzocht. Zo'n onderzoek vindt doorgaans een keer per kwartaal plaats, maar gebeurt idealiter om de twee weken. Zo kan voortgang en beleid goed opgevolgd en onmiddellijk bijgestuurd worden. Meer weten

  • Kan ik ook mystery shopper worden?

    Dat kan! Iedereen vanaf 18 jaar kan mystery shopper worden bij excap. Doe de test om te zien of jij geschikt bent. Geslaagd? Dan mag jij jezelf mystery shopper noemen!

  • Waarom is de feedback van mystery shoppers betrouwbaar?

    Onze mystery shoppers krijgen voor aanvang van hun opdracht een uitgebreide briefing waardoor ze altijd goed voorbereid op pad gaan. Het aantal opdrachten per mystery shopper houden we beperkt om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Een interne controle doet de rest.

  • Wie zijn de mystery shoppers van excap en hoe groot is dit bestand?

    Ons bestand, dat ruim 5000 mystery shoppers telt, bestaat uit zeer verschillende mensen. Van jong tot oud, van make-upliefhebbers en klussers tot leerkrachten en ingenieurs.

  • Kan ik zelf een bijkomende vraag stellen?