De derde aflevering van onze excaplainers bekijk je nu.
Excaplainers zijn korte video's vol inspiratie. Snackable content voor tijdens je lunchpauze, waar je ook nog eens iets van opsteekt. Iedere aflevering stellen we een nieuw onderwerp centraal rondom klant- en medewerkersbeleving.
Aflevering 3 heeft "Het halo- en horn-effect; de impact van een eerste indruk".
Bekijk de excaplainer
Heb jij ook wel eens het idee dat de eerste indruk grote impact heeft? En dat die impact best wel lang invloed kan hebben op relaties, ervaringen en de mate waarin jij tevreden bent over iemand of een bedrijf? Dit fenomeen lichten we nader toe in deze excaplainer.
Iedere eerste maandag van de maand mag je van ons een nieuwe aflevering verwachten. Wil je deze niet missen? Zorg dan dat je onze social accounts volgt en je abonneert op ons YouTube kanaal.
Mocht je nou een onderwerp hebben dat Arjen ook zeker een keer moet behandelen; laat het ons vooral weten!
Alvast veel kijkplezier!
Liever lezen?
Iemand die er aantrekkelijk uitziet maakt meer kans om als intelligent ingeschat te worden? Herken je dit?
Dat is wellicht niet waar, maar ook niet raar. Want jij en ik, we leiden allemaal aan een soort vooringenomenheid, in moeilijke termen ook wel cognitieve bias genaamd.
Het is een verschijning waarbij we onbewust denken dat de ene positieve kwaliteit suggereert dat er ook andere positieve kwaliteiten zijn toe te schrijven aan iemand.
En dit effect, dat noemen we het Halo effect.
Het Halo-effect werd in 1920 voor het eerst beschreven door de psycholoog Edward Thorndike op basis van empirisch onderzoek. Meneer Thorndike zag dat wanneer men één eigenschap bij iemand waarnam, dit kon leiden tot het inschatten van een totaal karakter. Wanneer dit positief is, noemen we dit het Halo effect.
En hoewel dat positief mag klinken, het is natuurlijk ook gevaarlijk. Want:
- Als jij een sollicitant aanneemt op basis van een positieve eerste indruk, kan later blijken dat je hem of haar iets teveel positieve eigenschappen toedichtte.
- Tevens bleek uit Thorndike zijn studie, dat als gevolg van het Halo effect we eerder geneigd zijn iemand iets te vergeven, iets door de vingers te zien en te vaak een tweede kans bieden…
- En… uit ander onderzoek blijkt dat klachten van patiënten niet altijd juist worden ingeschat, omdat de specialist teveel uitgaat van zijn/haar eerste indruk.
Twan: Arjen, maar wat nou als we ons baseren op een negatieve eerste indruk?
Arjen: Goede vraag, Twan!
Als dat het geval is, dan treedt het Horn-effect op. Ook dit kwam naar voren in de wetenschappelijke literatuur van Thorndike.
Horn betekent duivelshoorn, vraag me niet waarom deze term hiervoor is gekozen.
Kortom: Halo en Horn zijn elkaars tegenovergestelde.
Maar wat kun je hier nou direct mee doen?
De wetenschap hierachter toont dus aan dat er echt iets bestaat zoals de ‘eerste indruk’. Maak hier dus gebruik van.
- Lach wat vaker als je iemand ontmoet.
- Besteed net iets meer aandacht aan je kledingkeuze en verzorging wanneer je een belangrijk gesprek hebt.
- Houd rekening met de teksten die je schrijft.
- Laat blijken dat je organisatie ervaren is,
- Besteed aandacht aan je mooie lijst van referenties en
- Laat zien dat je specialist bent.
Maar… Blijf ook kritisch, blijf altijd vragen stellen, voorkom aannames en de risico’s van een verkeerde eerste indruk. Hoe mooi deze ook kan zijn!
Dank voor het lezen!