Employee Experience Index

Neem contact op

Employee Experience Index

Excap gebruikt de wetenschappelijk gevalideerde Employee Experience Index (EXI), die bijvoorbeeld is ingezet bij Transavia. De EXI is gebasseerd op meer dan 500 wetenschappelijke onderzoeken en meet veel meer dan een standaard medewerkers(tevredenheid)-onderzoek.

De EXI is een test die organisaties van over de hele wereld rankt op drie aspecten. We bespreken deze drie aspecten hieronder. Uit uitvoerig onderzoek komen deze drie speerpunten naar voren als de punten waar medewerkers het meeste om geven. Excap meet deze punten in jouw organisatie. Wat zijn deze drie indicatoren? 

1. COOL office spaces
Deze indicator draait om de fysieke omgeving. Alles wat je kunt zien, aanraken, proeven en ruiken. Het maakt niet of dit een kantoorgebouw of een fabrieksvloer is, het gaat hier om elke werkomgeving in de breedste zin.
Bij zo'n werkomgeving horen ook zaken als collega's (oud, jong, diversiteit, etc.), maaltijden die worden geserveerd in de kantine of zelfs de kunst die aan de muur hangt. Een werkomgeving beïnvloedt hoe je je voelt. 

2. CELEBRATED culture
Dit is de organisatiecultuur, oftewel: alles wat je voelt. Je moet dit zien als het eerste gevoel dat je hebt als je 's ochtends door de deur loopt. Dit aspect hangt af van gedeelde waarden en de manieren van werken binnen jouw organisatie. Belangrijk is dat een organisatiecultuur altijd bestaat, ongeacht of jouw organisatie er bewust plannen voor heeft, of er aandacht aan besteedt. Dit staat in tegenstelling tot punt 1; een werkomgeving moet je immers bewust ontwerpen en creëren. Daarom is het volgens belangrijk dat organisaties ook nadenken over hoe je een organisatiecultuur kan vormgeven en niet zomaar ongecontroleerd laat ontstaan.

3. ACE technology
Dit aspect omvat de technologische omgeving. Het verwijst naar de interactie tussen medewerkers en alle technologische tools en systemen die door hun worden gebruikt. Denk aan laptops, pc's, smartphones, een HR-systeem, intranet, een CMS, apps, rapportagesystemen, videobel-software, etc. Bij het meten van de rol technologie op medewerkers draait het vooral om de interactie tussen medewerkers en deze technologie. Uit onderzoek blijkt namelijk dat wanneer de systemen niet naar behoren functioneren, er onder medewerkers enorme frustraties en veel tijdverlies kan ontstaan. Bij wijlen vormt dit zelfs een belangrijke reden voor mensen om weg te gaan bij een werkgever.