Employee Experience Index

Neem contact op

Employee Experience Index

Excap gebruikt de wetenschappelijk gevalideerde Employee Experience Index (EXI), die bijvoorbeeld is ingezet bij Transavia. De EXI is gebasseerd op meer dan 500 wetenschappelijke onderzoeken en meet veel meer dan een standaard medewerkers(tevredenheid)-onderzoek.

De EXI is een test die organisaties van over de hele wereld rankt op drie aspecten. We bespreken deze drie aspecten hieronder. Uit uitvoerig onderzoek komen deze drie speerpunten naar voren als de punten waar medewerkers het meeste om geven. Excap meet deze punten in jouw organisatie. Wat zijn deze drie indicatoren? 

1. COOL office spaces
Deze indicator draait om de fysieke omgeving. Alles wat je kunt zien, aanraken, proeven en ruiken. Het maakt niet of dit een kantoorgebouw of een fabrieksvloer is, het gaat hier om elke werkomgeving in de breedste zin.
Bij zo'n werkomgeving horen ook zaken als collega's (oud, jong, diversiteit, etc.), maaltijden die worden geserveerd in de kantine of zelfs de kunst die aan de muur hangt. Een werkomgeving beïnvloedt hoe je je voelt. 

2. CELEBRATED culture
Dit is de organisatiecultuur, oftewel: alles wat je voelt. Je moet dit zien als het eerste gevoel dat je hebt als je 's ochtends door de deur loopt. Dit aspect hangt af van gedeelde waarden en de manieren van werken binnen jouw organisatie. Belangrijk is dat een organisatiecultuur altijd bestaat, ongeacht of jouw organisatie er bewust plannen voor heeft, of er aandacht aan besteedt. Dit staat in tegenstelling tot punt 1; een werkomgeving moet je immers bewust ontwerpen en creëren. Daarom is het volgens belangrijk dat organisaties ook nadenken over hoe je een organisatiecultuur kan vormgeven en niet zomaar ongecontroleerd laat ontstaan.

3. ACE technology
Dit aspect omvat de technologische omgeving. Het verwijst naar de interactie tussen medewerkers en alle technologische tools en systemen die door hun worden gebruikt. Denk aan laptops, pc's, smartphones, een HR-systeem, intranet, een CMS, apps, rapportagesystemen, videobel-software, etc. Bij het meten van de rol technologie op medewerkers draait het vooral om de interactie tussen medewerkers en deze technologie. Uit onderzoek blijkt namelijk dat wanneer de systemen niet naar behoren functioneren, er onder medewerkers enorme frustraties en veel tijdverlies kan ontstaan. Bij wijlen vormt dit zelfs een belangrijke reden voor mensen om weg te gaan bij een werkgever.

 

FAQ

  • Wat is mystery guest onderzoek?

    Mystery guest onderzoek is een marktonderzoek waarbij mystery guests worden ingezet om klantreizen (Customer Journeys) te testen op kwaliteit, operationele efficiëntie, beleving, emoties en indruk. Dankzij deze objectieve resultaten, worden nieuwe inzichten verkregen om de juiste stappen te kunnen nemen in de optimalisatie van processen. Meer weten

  • Welke soorten mystery guest onderzoek bestaan er?

    Er is een heel breed scala aan onderzoeken. We kunnen ze het beste indelen in 3 overkoepelende categorieën: voor klanten, voor medewerkers en overige. Bij de laatste categorie gaat het eerder om kwaliteitsaudits, candidate experience en discriminatieonderzoek. Alle onderzoeken

  • Wordt mystery guest onderzoek ook voor online journeys ingezet?

    Absoluut. Een online shopper winkelt anders dan een klant in een fysieke winkel. Online mystery shopping legt knelpunten van je website of webshop bloot, zodat je de online ervaring kunt verbeteren. De gehele buyer journey wordt gemeten. Tot en met het retourneren van de aankoop. Meer weten

  • Hoe gaan Customer Journeys en mystery guest onderzoek samen?

    Bij mystery guest onderzoek gaan we door alle stappen van de Customer Journey (klantreis). Bij elke stap meten we hoe deze stap bijdraagt aan een uitstekende klantervaring. Uniek aan onze methode is de ExperienceCapture, waarbij bewuste en onbewuste emoties worden vastgelegd voor elke stap.

  • Welke criteria bepalen de kostprijs van een goed mystery guest onderzoek?

    Elk onderzoek bestaat uit Project Management, Briefing, Uitvoering en Rapportage. Daarbij geldt dat de uitvoering de grootste kostenpost is. Deze post wordt beïnvloed door het aantal uit te voeren metingen, de complexiteit, de lengte van de opdracht en het profiel van de mystery shopper. Meer weten

  • Wat is de impact van mystery guest onderzoek op CX en EX?

    Dankzij de innovatieve rapportagetools en de frequentie van de metingen, verkrijg je inzicht in de resultaten. Vervolgens kun je actiegerichte conclusies formuleren. Jouw impact wordt: hogere klant- en medewerkerstevredenheid én een hogere omzet. Customer Experience

  • Kan ik de resultaten monitoren tijdens het mystery guest onderzoek?

    De resultaten worden samengebracht in een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard. De resultaten en voortgang kunnen daardoor live gevolgd worden. Handig is dat je het dashboard op desktop, tablet of mobiel kunt raadplegen en dat je de rapporten kunt exporteren.

  • Hoe haal ik de juiste inzichten uit de vele data en databronnen?

    Veel bedrijven verzamelen steeds meer klantdata. Dit betreft zowel data vanuit eigen systemen als data vanuit externe (onderzoeks)partners. Excap kan helpen om deze verschillende databronnen aan elkaar te koppelen. Zo ontstaan overkoepelende inzichten om een finale impact te realiseren.

  • Welke voorbeelden uit de praktijk bestaan er?

    Maandelijks publiceren we nieuwe inzichten over Customer Experience en Employee Experience. We vinden het belangrijk dat we eigen expertise met ons netwerk kunnen delen. Ook laten we met plezier excap's ambassadeurs aan het woord: tevreden klanten bij wie we voor echte impact hebben gezorgd.

  • Verzorgt excap ook buiten de Benelux mystery guest onderzoek?

    Zeker! Dankzij ons uitgebreide netwerk van partners en jarenlange ervaring met internationale projecten voeren wij niet alleen mystery guest onderzoek uit in heel Europa (en daarbuiten), maar ook audits, customer journey onderzoek, consultancy en kwalitatief onderzoek. Meer weten

  • Hoe kan ik de medewerkersbeleving onderzoeken?

    Employee experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende afdelingen worden onderzocht. Zo'n onderzoek vindt doorgaans een keer per kwartaal plaats, maar gebeurt idealiter om de twee weken. Zo kan voortgang en beleid goed opgevolgd en onmiddellijk bijgestuurd worden. Meer weten

  • Kan ik ook mystery shopper worden?

    Dat kan! Iedereen vanaf 18 jaar kan mystery shopper worden bij excap. Doe de test om te zien of jij geschikt bent. Geslaagd? Dan mag jij jezelf mystery shopper noemen!

  • Waarom is de feedback van mystery shoppers betrouwbaar?

    Onze mystery shoppers krijgen voor aanvang van hun opdracht een uitgebreide briefing waardoor ze altijd goed voorbereid op pad gaan. Het aantal opdrachten per mystery shopper houden we beperkt om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Een interne controle doet de rest.

  • Wie zijn de mystery shoppers van excap en hoe groot is dit bestand?

    Ons bestand, dat ruim 5000 mystery shoppers telt, bestaat uit zeer verschillende mensen. Van jong tot oud, van make-upliefhebbers en klussers tot leerkrachten en ingenieurs.

  • Kan ik zelf een bijkomende vraag stellen?