Mystery guest onderzoek: hoe je service verbetert en sales laat groeien
Mystery guest onderzoek is minder mysterieus dan je denkt. Qua anonieme uitvoering van het onderzoek dekt de term de lading, maar qua nut en waarde van onderzoek is een extra toelichting op zijn plaats.
Heel lang geleden
Mystery shopping zag het daglicht ergens in het begin van de 20ste eeuw. Destijds was de aanleiding dat er veel diefstal plaatsvond, waarbij bleek dat de medewerker zelf vaak de schuldige was. Om dit een halt toe te roepen werden de eerste mystery shoppers ingezet*, toen nog private detectives genoemd. Deze ontwikkeling deed zich voornamelijk voor in de periode van de jaren ’30, ten tijde van de Great Depression, binnen winkels en banken. Banken? Dat klopt. In die tijd was het als medewerker nog mogelijk om te zeggen dat dat je het geld op de rekening van de klant zal storten, maar dit stiekem toch niet deed.
Hoe meer de industriële productie gepaard ging met de (r)evolutie van dienstverlening (jaren ‘70/’80), werd de roep om servicegericht personeel groter. En daarmee ook het onderzoek ernaar.
In de decennia die volgden zagen we het internet opkomen, zagen we de economie floreren, en in crisisstand verkeren. Werd concurrentie door internationalisering en de openheid van de marketen steeds heftiger. En werd de noodzaak tot continue focus op service en sales alleen maar groter.
Hierdoor is mystery guest onderzoek steeds verder meegegroeid, zowel in de breedte van toepassing als in volume.
Van onze start tot nu
In de laatste 18 jaar zijn wij gegroeid van mystery shop bureau, dat zich vooral focust op de retail, naar marktleider in de Benelux binnen vele sectoren. In 2004 ging het vooral om de service die in winkels werd geboden. In de jaren daarna innoveerden we naar een dienstverlening die alle contactmomenten beoordeeld en organisaties helpt de gehele customer journey te verbeteren. Van winkel tot webshop, van telefoon tot chat, van email tot gehele digitale klantreis.
Hierdoor hebben we klanten kunnen helpen om:
- Hun omzet te zien groeien;
- Te groeien op het gebied van serviceniveau;
- Online en offline touchpoints optimaal te combineren;
- Feedback te geven aan medewerkers, om verder te groeien;
- Winkelcompetities op te zetten die hebben geleid tot omzet, competitie en motivatie.
Maar wat zijn nou dé vijf voordelen van mystery guest onderzoek waardoor dit mogelijk was?
Waarom zou je mystery guest onderzoek inzetten? Vijf redenen
1. Mystery guest onderzoek is een goede verdieping op kwantitatieve data
Wil je bijvoorbeeld weten waarom in een bepaalde fase van de online journey, of in specifieke winkels, klanten een lage NPS geven? Zet dan mystery guests in die hier gericht naar kunnen kijken.
2. Eén methode om de hele journey te meten
We weten allang dat de beleving van de klant bepaald wordt door de optelsom van meerdere momenten. Daarnaast hebben klanten vanuit verschillende perspectieven contact met jouw organisatie. Wil je een combinatie maken van context en inzicht vanuit de klant? Wil je excelleren in de hele klantreis? En zou je hier meer over willen weten? Lees dan zeker deze verdiepende pagina over klantreizen.
3. Specifieke doelgroepen, specifieke mystery guests
Van premium shopper tot toerist, van klus-specialist tot auto-fanaat; we hebben alle profielen mystery shoppers in ons bestand en in de afgelopen jaren ingezet. Wil je een reëel beeld hebben van de beleving van jouw klanten middels de inzet van mystery guest onderzoek, dan is een goede match tussen shopper en klant essentieel.
4. Online mystery shopping, een nieuwe trend
Online presentaties worden volop gemeten. Van marketingpresentaties tot operationele zaken. Toch zien we dat in de details van online processen nog grote kansen verscholen zitten. Hoe beleeft de potentiële klant de hele online flow, waar zitten momenten van geluk en frustratie en waar worden omzetkansen gemist? Ook hierbij kan mystery shopping eenvoudig inzicht geven.
5. Dé manier om medewerkers van toepasbare feedback te voorzien
Mystery guest onderzoek is geen doel, maar een middel. Het doel is om jouw organisatie en medewerkers te laten groeien. Binnen het gehele ecosysteem aan data dat je wellicht al hebt opgebouwd, kan mystery guest onderzoek medewerker niveau tips & tops geven.
Mocht je nou meer inzicht willen krijgen in de toepassingen van mystery guest onderzoek om geïnspireerd willen worden met voorbeelden van onze klanten? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief, kijk een webinar of download dan vooral één van onze cases.
* Overigens: wij zetten vandaag de dag geen mystery guest onderzoek meer in ter diefstal preventie. Hoewel we er vaker voor zijn gevraagd, zien wij ons niet als bedrijfsrecherche en staat voor ons de veiligheid van onze mystery shoppers op de eerste plaats.