Diversiteit & Inclusiviteit onderzoek

neem contact op

Onderzoek naar diversiteit en inclusiviteit

Ruim een kwart van de Nederlanders ervaart discriminatie. Elke dag worden er in Nederland sollicitanten geweerd op de arbeidsmarkt en krijgen huurders te horen dat ze niet in aanmerking komen voor een woning. Enkel en alleen op basis van hun afkomst, geslacht, leeftijd, seksuele geaardheid, geloof of hun handicap. We vinden allemaal dat dit onaanvaardbaar is, maar het is wel de realiteit.

Waarom een Diversiteit & Inclusiviteit onderzoek

Discriminatie komt nog steeds vaker voor dan we denken en tegelijk wil niemand bewust discrimineren. Een goed uitgevoerd onderzoek brengt aan het licht welke discriminatiegronden meer of minder aanwezig zijn binnen een bepaalde markt. Daarnaast brengt het onderzoek ook de achterliggende mechanismen in kaart die leiden tot inclusievere en diversere organisatie.

Zo ziet een Diversiteit & Inclusiviteit onderzoek eruit

Met het uitvoeren van correspondentietesten brengen we op wetenschappelijke manier in kaart welke vormen van discriminatie aanwezig zijn binnen een bepaalde sector. Via de methodologie van mystery calling meten we de intentie tot discriminatie. Elk onderzoek start met een kwalitatieve risicoanalyse en eindigt met bewustwordingsworkshops om discriminatie ook daadwerkelijk terug te dringen.

Mystery Guests inzetten?

Excap heeft een kwalitatief hoogwaardig bestand met 2.500 mystery guests verspreid over Nederland. We kunnen hierdoor in alle sectoren meten, omdat we kunnen segmenteren op de juiste doelgroepen. 

Benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen doen?

Neem vrijblijvend contact op met één van onze discriminatie-experts.

Specialist in verschillende branches

Excap is specialist in het doen van onderzoek naar discriminatie in de arbeidsmarkt, woningmarkt, onderwijs en andere sociale domeinen. Zie in de tabel hieronder welke diensten wij per branche aanbieden. Excap is vaste partner voor onder andere Inspectie SZW en de Algemene Bond.

  • Arbeidsmarkt

     

  • Woningmarkt

     

    • Onderzoek binnen (sociale) woningcorporaties 
    • Makelaars en verhuurbemiddelaars
    • Via Mystery calling
  • Overheid

     

    • Ministerie, overheid en gemeentes
    • Discriminatie op de huurmarkt in steden
    • Discriminatie op vacatureplatform
    • Via correspondentieteksten en Mystery calling

FAQ

  • Wat is mystery guest onderzoek?

    Mystery guest onderzoek is een marktonderzoek waarbij mystery guests worden ingezet om klantreizen (Customer Journeys) te testen op kwaliteit, operationele efficiëntie, beleving, emoties en indruk. Dankzij deze objectieve resultaten, worden nieuwe inzichten verkregen om de juiste stappen te kunnen nemen in de optimalisatie van processen. Meer weten

  • Welke soorten mystery guest onderzoek bestaan er?

    Er is een heel breed scala aan onderzoeken. We kunnen ze het beste indelen in 3 overkoepelende categorieën: voor klanten, voor medewerkers en overige. Bij de laatste categorie gaat het eerder om kwaliteitsaudits, candidate experience en discriminatieonderzoek. Alle onderzoeken

  • Wordt mystery guest onderzoek ook voor online journeys ingezet?

    Absoluut. Een online shopper winkelt anders dan een klant in een fysieke winkel. Online mystery shopping legt knelpunten van je website of webshop bloot, zodat je de online ervaring kunt verbeteren. De gehele buyer journey wordt gemeten. Tot en met het retourneren van de aankoop. Meer weten

  • Hoe gaan Customer Journeys en mystery guest onderzoek samen?

    Bij mystery guest onderzoek gaan we door alle stappen van de Customer Journey (klantreis). Bij elke stap meten we hoe deze stap bijdraagt aan een uitstekende klantervaring. Uniek aan onze methode is de ExperienceCapture, waarbij bewuste en onbewuste emoties worden vastgelegd voor elke stap.

  • Welke criteria bepalen de kostprijs van een goed mystery guest onderzoek?

    Elk onderzoek bestaat uit Project Management, Briefing, Uitvoering en Rapportage. Daarbij geldt dat de uitvoering de grootste kostenpost is. Deze post wordt beïnvloed door het aantal uit te voeren metingen, de complexiteit, de lengte van de opdracht en het profiel van de mystery shopper. Meer weten

  • Wat is de impact van mystery guest onderzoek op CX en EX?

    Dankzij de innovatieve rapportagetools en de frequentie van de metingen, verkrijg je inzicht in de resultaten. Vervolgens kun je actiegerichte conclusies formuleren. Jouw impact wordt: hogere klant- en medewerkerstevredenheid én een hogere omzet. Customer Experience

  • Kan ik de resultaten monitoren tijdens het mystery guest onderzoek?

    De resultaten worden samengebracht in een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard. De resultaten en voortgang kunnen daardoor live gevolgd worden. Handig is dat je het dashboard op desktop, tablet of mobiel kunt raadplegen en dat je de rapporten kunt exporteren.

  • Hoe haal ik de juiste inzichten uit de vele data en databronnen?

    Veel bedrijven verzamelen steeds meer klantdata. Dit betreft zowel data vanuit eigen systemen als data vanuit externe (onderzoeks)partners. Excap kan helpen om deze verschillende databronnen aan elkaar te koppelen. Zo ontstaan overkoepelende inzichten om een finale impact te realiseren.

  • Welke voorbeelden uit de praktijk bestaan er?

    Maandelijks publiceren we nieuwe inzichten over Customer Experience en Employee Experience. We vinden het belangrijk dat we eigen expertise met ons netwerk kunnen delen. Ook laten we met plezier excap's ambassadeurs aan het woord: tevreden klanten bij wie we voor echte impact hebben gezorgd.

  • Verzorgt excap ook buiten de Benelux mystery guest onderzoek?

    Zeker! Dankzij ons uitgebreide netwerk van partners en jarenlange ervaring met internationale projecten voeren wij niet alleen mystery guest onderzoek uit in heel Europa (en daarbuiten), maar ook audits, customer journey onderzoek, consultancy en kwalitatief onderzoek. Meer weten

  • Hoe kan ik de medewerkersbeleving onderzoeken?

    Employee experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende afdelingen worden onderzocht. Zo'n onderzoek vindt doorgaans een keer per kwartaal plaats, maar gebeurt idealiter om de twee weken. Zo kan voortgang en beleid goed opgevolgd en onmiddellijk bijgestuurd worden. Meer weten

  • Kan ik ook mystery shopper worden?

    Dat kan! Iedereen vanaf 18 jaar kan mystery shopper worden bij excap. Doe de test om te zien of jij geschikt bent. Geslaagd? Dan mag jij jezelf mystery shopper noemen!

  • Waarom is de feedback van mystery shoppers betrouwbaar?

    Onze mystery shoppers krijgen voor aanvang van hun opdracht een uitgebreide briefing waardoor ze altijd goed voorbereid op pad gaan. Het aantal opdrachten per mystery shopper houden we beperkt om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Een interne controle doet de rest.

  • Wie zijn de mystery shoppers van excap en hoe groot is dit bestand?

    Ons bestand, dat ruim 5000 mystery shoppers telt, bestaat uit zeer verschillende mensen. Van jong tot oud, van make-upliefhebbers en klussers tot leerkrachten en ingenieurs.

  • Kan ik zelf een bijkomende vraag stellen?